- Blir ikke tatt alvorlig

- Blir ikke tatt alvorlig

Daglig leder i Elvebris, Ekram Bouhmidi (t.v) og selger Sohaila Al-Khayat, ønsker flere sponsorerer til prosjektet

Ungdomsbedriften Elvebris jobber med å utvikle en turguide for Akerselva, men sponsorene lar vente på seg. - Av og til føler jeg at vi ikke blir tatt alvorlig, sier daglig leder Ekram Bouhmidi.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.12.2008 kl 09:00

AKERSELVA: Ungdomsbedriften Elvebris vant mandag alle fire prisene i skolemesterskapet på Sandaker videregående skole.

De unge gründerne skal utvikle en egen turguide rundt Akerselva der de presenterer attraksjoner, opplevelser, servering, overnatting og transport. Under mandagens skolemesterskap ble de kåret til beste stand, brosjyre, logo og de hadde også beste selger.

- Dette gir oss stor selvtillit før vi skal konkurrere mot alle skolene i fylkesmesterskapet på Lillestrøm i mars, sier Ekram Bouhmidi.

Ikke mye som skal til

De lokale gründerne har siden september forsøkt å skaffe sponsorer til prosjektet. For å trykke opp 100-150 turguider trenger de rundt 10 000 kroner. Så langt har de skaffet seg tre sponsorer.

- Vi føler at næringslivet kunne stilt opp mer. Det er ikke så mye penger som skal til og elevene bak prosjektet her markedsfører jo lokalmiljøet på en bra måte, sier kontaktlæreren til vinnerne, Kirsti Nordlie.

Læreren påpeker at alle bidrag er med på å realisere prosjektet.

- Om bedriftene sponser med 100 kroner er jo de med på å hjelpe gründerne med prosjektet, sier hun.

Blir ikke tatt seriøst

Elevene selv føler av og til de snakker for døve ører. Sohaila Al-Khayat, som ble kåret til beste selgeren i mesterskapet på Sandaker videregående skole, sier at det er vanskelig å få bedriftene til å sponse prosjektet.

- Vi delte oss inn i fire grupper og besøkte så mange bedrifter vi klarte rundt Akerselva. I to hele dager presenterte vi ideen for bedriftene i de fire forskjellige bydelene. Mange var positive, men vi har kun fått tre sponsorer. Av og til så føler jeg at vi ikke blir tatt alvorlig fordi de ser på oss som skoleelever, sier Sohaila.

Unikt prosjekt

De 11 gründerne bak Elvebris mener de har en fantastisk foretningside.

- Vi ønsker å markedsføre det som er rundt den flotte elva som går midt i Oslo. Vår eneste konkurrent er Friluftsetaten, men de skriver som regel mye om historikken i området, mens vi ønsker å kartlegge hva man kan gjøre i dette området, sier Ekram Bouhmidi.

Og boken skal være ferdig innen to måneder lover de to.

- Da er det deadline. I tillegg skal vi lage en reklamefilm som vi skal ha med på fylkesmesterskapet i Lillestrøm, sier de.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!