Brøyter ikke mer på sykkelveier i år heller

Brøyter ikke mer på sykkelveier i år heller

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen ønsker Karlsen god bedring med skrubbsårene, men vil ikke bli med han på sykkeltur. FOTO: Arkivfoto

Syklister fortviler over dårlig brøyting i Oslo. Men lite tyder på at det blir noen bedring på sykkelveinettet i år.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.01.2013 kl 09:54

OSLO: - Hovedpoenget vårt er at de nasjonale og de kommunale standardene ligger for langt unna hverandre, sier Torstein Bremset i Syklistenes Landsforening.

Foreningen har nylig sendt et brev til Bymiljøetaten og samferdselsbyråd Ola Elvestuen der de etterlyser mer brøyting og strøing av sykkelveinettet i Oslo.

I brevet skriver de at de mener kommunens plan for vinterdrift av sykkelveinettet er i strid med de nasjonale standardene.

LES OGSÅ: Travel sykkelvei forblir stengt

Farlig

De kommunale sykkelveiene brøytes ikke før det er kommet fem centimeter med snø, mens Statens Vegvesen har brøytet etter tre centimeter.

Ifølge Syklistenes Landsforening har Vegvesenet nå lovet at det på hovedsykkelveier i byer og tettsteder skal være bar asfalt, mens det på resten av sykkelveinettet skal være en jevn snø- eller issåle, uten ujevnheter, på over to centimeter.

«I den statlige delen av Oslos sykkelveinett skal det altså ikke være snø og is, mens det i kommunens del av sykkelveinettet kan ligge opptil 5 cm med løssnø, is og sørpe», skriver de i brevet til Bymiljøetaten og Elvestuen.

LES OGSÅ: Vil ha sykkelvei gjennom sentrum

I uttalelsen kommer det også frem at så lenge sykkelveiene ikke blir tilstrekkelig brøytet og strødd, ønsker de at skiltene som viser disse sykkelveiene fjernes eller skjules.

- Det er farligere å sykle på snø- og isbelagte sykkelveier enn i veien eller på fortauet, sier Bremset til dittOslo.no.

Noe har likevel blitt bedre. Kommunen har jobbet med å forlenge sykkelsesongen på begge sider av sommerhalvåret og i følge Bremset er det blitt slutt på å bruke sykkelveiene til snødeponi.

Snodig argumentasjon

Syklistenes Landsforening får støtte av Marianne Borgen (SV) i Oslo bystyre. Hun har bedt Elvestuen om et svar på problemstillingen.

- Jeg har brakt bekymringen videre og bedt om et svar fra Elvestuen, forteller hun.

- Grunnen til at jeg engasjerer meg i dette er at jeg er opptatt av å gjøre sykkelbyen bedre. Det jeg hører fra syklister er at det er for lite brøyting og strøing på vinteren, og jeg har nå utfordret Elvestuen til å kommentere dette.

Hun mener gjentatte argumenter om at det ikke er nok syklister om vinteren, blir snodig.

- Jeg spent på hva han svarer, for det argumentet som ofte brukes er at man ikke vil bruke for mye penger på drifting av sykkelveiene om vinteren fordi det er så få som sykler, sier hun.

- Men hvis det er farlig å sykle om vinteren fordi det ikke er brøyta eller strødd, eller fordi det er mørkt så er det jo ikke rart at det er få som sykler. Det blir et snodig argument. 

Kontinuerlig vurdering

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen har ikke rukket å lese brevet fra Syklistenes Landsforbund når dittOslo.no tar kontakt.

Han mener mye av grunnen til at vinterdriften av sykkelveier i Oslo skiller seg såpass fra de nasjonale standardene er at det i Oslo jobbes med å minke bruken av salt for å strø.

- På nasjonal basis salter de veiene, men vi har et mål om å begrense saltingen i Oslo fordi dette lager ødeleggelser på trær, sier han, og forteller videre at de viktigste sykkelveiene prioriteres.

- Vi har blitt enige om hvilke veier som er viktigst og prioriterer forsterket brøyting på disse veiene.

Han sier de stadig vurderer vinterdriften av de kommunale veiene.

- Dette er en kontinuerlig vurdering, sier han.

LES OGSÅ: Oslo er Europas sykkelversting

Annonse
Se bildet større

FOTO: FOTO: Mads Wam Schreiner

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!