Brrr… Iskaldt for syklister på Tåsen!

KALDT: Men «-35 C» er det vel neppe, selv om sykkeltelleren ved Bergrådveien sier så. (Vår markering på bildet, som er tatt 7. januar 2016). Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

…men aldri før har så mange syklet om vinteren. Desember ble en rekordmåned for oslosykling.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.01.2016 kl 15:23

TÅSEN: Minus 35 grader. Det er ikke hverdagskost i Nordre Aker. Riktignok melder meteorologene på Blindern at «Russerkulda» er på vei.

– Kulda ligger stort sett i indre deler av landet, og kommer fra Russland. Innlandet kan få fra minus 20 til minus 25 grader inn mot helga. I Oslofjordområdet venter vi temperaturer på rundt minus 15, sier statsmeteorolog Vibeke Thyness til Dagbladet.

Skremmer syklistene?

Men -35 allerede, ifølge sykkeltelleren ved Bergrådveien. Er ikke det litt drøyt?

– Denne «temperaturmåleren» har i lang tid (alltid?) hatt en spesiell egenskap: Ved temperaturer kaldere enn ca. -5 grader celsius viser displayet alltid -35 grader. Konstant, alltid, skiver en av våre lesere, som helst vil bli omtalt som «frossen syklist».

– Vi vil jo ikke skremme vekk syklistene, sier Liv Jorun Andenes lattermildt, når Nordre Aker Budstikke konfronterer kommunikasjonsrådgiveren i Sykkelprosjektet i Oslo kommune med «ekstremkulda» på Tåsen.

– Det er Statens Vegvesen som drifter denne sykkeltelleren, men jeg skal sende dem en mail og si fra, lover Andenes.

STEM NÅ! Her er kandidatene til Årets navn i Nordre Aker! Les om finalistene og stem på din favoritt

Sykkelrekord

Desembertall fra Statens Vegvesens sykkeltellere i Oslo fra 2013 til 2015.

Skremt ser det imidlertid ikke ut til at syklistene har blitt. Kanskje har det med en mild desember å gjøre?

Forbi «kuldepunktet på Tåsen» har sykkelveksten nemlig vært stor. I desember 2015 passerte 11.254 syklister telleren, det er 51 prosent flere enn samme periode i 2013, og 26,3 prosent flere enn i desember 2014.

Aldri før er det registrert så mange desember-syklister i Oslo som i 2015. I Maridalsveien, hvor byens bredeste sykkelfelt er merket opp med rød asfalt, var det over 6000 flere syklister i desember 2015 sammenlignet med samme måned året før.

LES OGSÅ: Når grensene mellom sommer- og vinteraktiviteter forsvinner

50 prosent flere syklister passerte Oslo kommunes sykkeltellere i desember i fjor, sammenlignet med desember 2014. Tallene er hentet fra syv av Oslo kommunes tellepunkt, som har registrert syklister siden høsten 2014. Aller mest økte sykkeltrafikken ved tellepunktet i Maridalsveien ved Fredensborgveien. Her var sykkeltrafikken målt til 64,5 prosent økning – tilsvarende over 6100 flere syklister, viser tallene fra Oslo kommune.

Oslo kommunes sykkeltellinger i desember 2014 og 2015.

– En mulig forklaring på den sterke økningen i Maridalsveien er at vi her har etablert byens bredeste sykkelfelt, på 2,2 meter, forteller Rune Gjøs, sykkeldirektør i Oslo kommune, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Fire Nordre Aker-syklister tatt ut på landslag

Mildt, men vått = flere syklister?

At det er variasjoner i sykkelstatistikken fra måned til måned er normalt, og kan ha ulike årsaker. Både temperatur og nedbør har stor innvirkning på sykkeltrafikken i Oslo.

I desember 2015 var gjennomsnittstemperaturen 2,1 grader, mot -2,2 grader året før. Men det var desto mer nedbør. 57,2 mm i 2015 mot 27,5 mm i 2014.

Høsten 2015 hadde også Sykkelprosjektet i Oslo kommune mye fokus på vintersykling, og rekrutterte blant annet 100 nye vintersyklister gjennom kampanjen #Vinterløftet. I tillegg fikk vintersykling mye oppmerksomhet i media, blant annet fordi det nye byrådet bevilget 25 millioner kroner ekstra til helårsdrift og vedlikehold av sykkelveinettet, står det i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Men i denne hovedveien i Nordre Aker hadde de helt glemt bort syklistene, inntil Nordre Aker Budstikke sendte dette bildet til Bymiljøetaten

– Derfor blir det spennende å se om sykkeltrafikken fortsetter å holde seg høy, sier Gjøs.

Etter dansk modell

2,2 meter er også standard bredde på sykkelveiene i København. Danske undersøkelser viser at det å bygge brede og fysisk adskilte sykkelveier fører til en større økning i sykkeltrafikken enn å anlegge smale sykkelfelt.

– Vi vet at mange i Oslo ikke opplever sykkelfeltene som trygge nok. Sykkelprosjektet i Oslo kommune jobber med en ny sykkelhåndbok for Oslo. Denne skal fungere som en mal og veileder for utforming av sykkelinfrastruktur i Oslo, og vil inneholde etterspurte løsninger som øker tryggheten, sikkerheten og fremkommeligheten for både syklende og gående. Vi arrangerer et medvirkningsmøte om dette i neste uke, hvor det er mulig å høre om hva vi har kommet frem til så langt og komme med innspill, sier Rune Gjøs.

Medvirkningsmøte for sykkelhåndboka er åpent for alle, og arrangeres på Ingeniørens hus i Kronprinsensgate 17, den 20. januar klokken 18-20.

LES OGSÅ:

Nordre Aker Budstikke: Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon