Brrr… Iskaldt for syklister på Tåsen!

Brrr… Iskaldt for syklister på Tåsen!

KALDT: Men «-35 C» er det vel neppe, selv om sykkeltelleren ved Bergrådveien sier så. (Vår markering på bildet, som er tatt 7. januar 2016). FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

…men aldri før har så mange syklet om vinteren. Desember ble en rekordmåned for oslosykling.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.01.2016 kl 15:23

TÅSEN: Minus 35 grader. Det er ikke hverdagskost i Nordre Aker. Riktignok melder meteorologene på Blindern at «Russerkulda» er på vei.

– Kulda ligger stort sett i indre deler av landet, og kommer fra Russland. Innlandet kan få fra minus 20 til minus 25 grader inn mot helga. I Oslofjordområdet venter vi temperaturer på rundt minus 15, sier statsmeteorolog Vibeke Thyness til Dagbladet.

Skremmer syklistene?

Men -35 allerede, ifølge sykkeltelleren ved Bergrådveien. Er ikke det litt drøyt?

– Denne «temperaturmåleren» har i lang tid (alltid?) hatt en spesiell egenskap: Ved temperaturer kaldere enn ca. -5 grader celsius viser displayet alltid -35 grader. Konstant, alltid, skiver en av våre lesere, som helst vil bli omtalt som «frossen syklist».

– Vi vil jo ikke skremme vekk syklistene, sier Liv Jorun Andenes lattermildt, når Nordre Aker Budstikke konfronterer kommunikasjonsrådgiveren i Sykkelprosjektet i Oslo kommune med «ekstremkulda» på Tåsen.

– Det er Statens Vegvesen som drifter denne sykkeltelleren, men jeg skal sende dem en mail og si fra, lover Andenes.

STEM NÅ! Her er kandidatene til Årets navn i Nordre Aker! Les om finalistene og stem på din favoritt

Sykkelrekord

Se bildet større

Desembertall fra Statens Vegvesens sykkeltellere i Oslo fra 2013 til 2015.

Skremt ser det imidlertid ikke ut til at syklistene har blitt. Kanskje har det med en mild desember å gjøre?

Forbi «kuldepunktet på Tåsen» har sykkelveksten nemlig vært stor. I desember 2015 passerte 11.254 syklister telleren, det er 51 prosent flere enn samme periode i 2013, og 26,3 prosent flere enn i desember 2014.

Aldri før er det registrert så mange desember-syklister i Oslo som i 2015. I Maridalsveien, hvor byens bredeste sykkelfelt er merket opp med rød asfalt, var det over 6000 flere syklister i desember 2015 sammenlignet med samme måned året før.

LES OGSÅ: Når grensene mellom sommer- og vinteraktiviteter forsvinner

50 prosent flere syklister passerte Oslo kommunes sykkeltellere i desember i fjor, sammenlignet med desember 2014. Tallene er hentet fra syv av Oslo kommunes tellepunkt, som har registrert syklister siden høsten 2014. Aller mest økte sykkeltrafikken ved tellepunktet i Maridalsveien ved Fredensborgveien. Her var sykkeltrafikken målt til 64,5 prosent økning – tilsvarende over 6100 flere syklister, viser tallene fra Oslo kommune.

Se bildet større

Oslo kommunes sykkeltellinger i desember 2014 og 2015.

– En mulig forklaring på den sterke økningen i Maridalsveien er at vi her har etablert byens bredeste sykkelfelt, på 2,2 meter, forteller Rune Gjøs, sykkeldirektør i Oslo kommune, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Fire Nordre Aker-syklister tatt ut på landslag

Mildt, men vått = flere syklister?

At det er variasjoner i sykkelstatistikken fra måned til måned er normalt, og kan ha ulike årsaker. Både temperatur og nedbør har stor innvirkning på sykkeltrafikken i Oslo.

I desember 2015 var gjennomsnittstemperaturen 2,1 grader, mot -2,2 grader året før. Men det var desto mer nedbør. 57,2 mm i 2015 mot 27,5 mm i 2014.

Høsten 2015 hadde også Sykkelprosjektet i Oslo kommune mye fokus på vintersykling, og rekrutterte blant annet 100 nye vintersyklister gjennom kampanjen #Vinterløftet. I tillegg fikk vintersykling mye oppmerksomhet i media, blant annet fordi det nye byrådet bevilget 25 millioner kroner ekstra til helårsdrift og vedlikehold av sykkelveinettet, står det i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Men i denne hovedveien i Nordre Aker hadde de helt glemt bort syklistene, inntil Nordre Aker Budstikke sendte dette bildet til Bymiljøetaten

– Derfor blir det spennende å se om sykkeltrafikken fortsetter å holde seg høy, sier Gjøs.

Etter dansk modell

2,2 meter er også standard bredde på sykkelveiene i København. Danske undersøkelser viser at det å bygge brede og fysisk adskilte sykkelveier fører til en større økning i sykkeltrafikken enn å anlegge smale sykkelfelt.

– Vi vet at mange i Oslo ikke opplever sykkelfeltene som trygge nok. Sykkelprosjektet i Oslo kommune jobber med en ny sykkelhåndbok for Oslo. Denne skal fungere som en mal og veileder for utforming av sykkelinfrastruktur i Oslo, og vil inneholde etterspurte løsninger som øker tryggheten, sikkerheten og fremkommeligheten for både syklende og gående. Vi arrangerer et medvirkningsmøte om dette i neste uke, hvor det er mulig å høre om hva vi har kommet frem til så langt og komme med innspill, sier Rune Gjøs.

Medvirkningsmøte for sykkelhåndboka er åpent for alle, og arrangeres på Ingeniørens hus i Kronprinsensgate 17, den 20. januar klokken 18-20.

LES OGSÅ:

Nordre Aker Budstikke: Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!