- Bussen må kjøre til Grefsenkollen

Skientusiaster og friluftsfolk som besøker Grefsenkollen har en utfordring, nemlig å komme seg dit.

- Bussen må kjøre til Grefsenkollen

OVER BYEN: Denne gjengen vil ha buss til Grefsenkollen.

Skientusiaster og friluftsfolk som besøker Grefsenkollen har en utfordring, nemlig å komme seg dit. Nå vil denne gjengen la kollen bli mer tilgjengelig, med daglige bussruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.02.2012 kl 08:45

GREFSENKOLLEN: - Det er mye kortere for store deler av byens befolkning å ta turen til Grefsenkollen i stedet for Holmenkollen, sier Kristin Furuholmen, leder for Furuholmen Friluft.

Grefsenkollen er definitivt det naturlige valget for mange av byens beboere fra bydelene Gamle Oslo, Sagene og Grünerløkka.

Inne i den hjemmekoselige Trollvannstua benker en ikke helt uengasjert gjeng seg rundt kaffe og boller, med ustanselig prat om deres store lidenskap, nemlig at bussen må gå til Grefsenkollen daglig. Slik det er i dag kjører 56-bussen kun søndager.

Komplisert

Møtet oppe i Grefsenkollen føles som en utflukt av dimensjoner. Dagens sjåfør, Jon Kloster, daglig leder for Grefsenkollen restaurant) avtaler møte i Storokrysset hvor han plukker med seg Ingebjørg Halvorsen som er fungerende daglig leder for Oslo Skisenter AS, en stykk journalist og politiker og lokalbeboer Erik Borge Skei (V), litt lenger oppe i veien.

Dit 56-bussen stopper å gå, gjenstår mange 100 meter oppover i bratt stigning, som bare bestiges av «spesielt interesserte».

- Det er ikke mange barn som tar denne turen med skiutstyr på ryggen, sier Furuholmen som tar imot busslast (innleide busser, journ. anm.) med barn som står på ski i slalåmbakken eller går på turer i området.

Ut av skyggen

Som den engasjerte gjengen bemerker, mye har skjedd med den litt urettferdig «glemte kollen», de siste årene.

- Vi har fått fem ganger så mye folk på fem år på Oslo Skisenter, sier en engasjert skiinstruktør Ingebjørg Halvorsen. Det er fullt liv på toppen av kollen i restauranten, som nå er åpen nesten syv dager i uka, og det er samlet entusiaster i alle aldre til turer og lek i snøen daglig.

- Det er stappfullt her i helgene, sier Charlotte Bjørneboe som står for bollesalget og driften av Trollvannstua.

- Vi trenger rett og slett bussen hele veien opp til kollen. Da blir det så mye lettere for folk å komme hit, sier hun entusiastisk.

Plass til to koller

- Hvorfor gå i kø på Frognerseteren når man kan komme hit, sier Borge Skei som mener det ved hyppigere bussavganger vil bli mange flere som vil benytte seg av Lillomarka, Trollvann og «hele Grefsenkollen».

- Vi har plass til to koller i byen, sier Kristin som får samtykkende nikk fra resten av gjengen.

I et brev fra Bymiljøetaten bekreftes det at det er viktig å utvikle kollektivtilbudet fra byen og ut til marka. Miljø og samferdsel byråd Ola Elvestuen (V) har fått tilsendt et brev med forespørsel om saken.

Det er også tverrpolitisk enighet om at busstigjengeligheten må bli bedre i Nordre Aker Bydelsutvalg, og nå vil pådriverne med Grefsenkollens Venner (6000 medlemmer) og de andre støttespillerne jobbe for at 56- bussen kommer daglig.

Dittoslo.no følger saken videre, med kommende svar fra byråd Ola Elvestuen.

Annonse
Se bildet større

SIER JA! Kristin Furuholmen (Furuholmen Friluft), Charlotte Bjørneboe (Trollvannstua), Ingebjørg Halvorsen (Oslo Skisenter AS), Erik Borge Ske i (Venstre - Nordre Aker bydelsutvalg) og Jon Kloste (Grefsenkollen restaurant) vil ha buss til Grefsenkollen. FOTO: Foto: Anne Marie Huck Quaye

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!