Slutt for Pontiac:

Bye bye, Firebird

Bye bye, Firebird

ELEGANT: Pontiac Solstice, her som kupé. (Foto: Øivind Skar)

Med konkursen i General Motors går bilmerket Pontiac i graven.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.06.2009 kl 14:45

Mens bilmerkene Hummer og Saturn selges i forbindelse med den styrte konkursen i bilgiganten General Motors (GM), går det med Pontiac som med Oldsmobile; merket legges ned.

Pontiac var GMs alibi til dem som ville ha en litt mer sportslig bil uten å betale skjorta. Derfor havnet Pontiac rett over Chevrolet i rang, og bilene inntok senere plassen som direkte konkurrent til Dodge.

Rent prismessig ligger merket i dag midt på treet, men til tross for fullt modellprogram har ikke GM tjent penger på Pontiac de siste årene.

Trans Am

Pontiacs historie går helt tilbake til 1926. Merket ble introdusert som en lavere priset versjon av Oakland Motor Car.

Til å begynne med bygde GM bilen i byen Pontiac utenfor Detroit i delstaten Michigan.

Med Pontiac plasseres også legendariske biler som GTO, Trans Am, Grand Am, Grand Prix, LeMans, Bonneville og Firebird på museum for godt. Solstice var kanskje den siste Pontiac som virkelig vakte oppsikt.

For å spare penger har Pontiac i den senere tid solgt biler fra Toyota og Daewoo under eget navn.

Annonse
Se bildet større

IKKE EKTE: Toyota Matrix forkledd som Pontiac Vibe. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

LEGENDARISK: Pontiac GTO fra 1968.

Se bildet større

LEGENDARISK: GTO fra 1970.

Se bildet større

LEGENDARISK: 1959 Bonneville.

Se bildet større

LEGENDARISK: 1962 Grand Prix

Se bildet større

LEGENDARISK: 1964 LeMans

Se bildet større

LEGENDARISK: 1976 Firebird Trans Am.

Se bildet større

FIREBIRD: Produsenten av den legendariske "Smokey and the Bandit"-bilen Trans Am Firebird gravlegges.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!