ANNONSE
Annonse

Bystyret avviste innbyggerforslaget i Grefsenveien

Slik er forslaget til veisnitt i Grefsenveien. Foto: Sporveien / Bymiljøetaten

Forslagsstillerne er skuffet, og bydelsutvalgslederen mener bystyret verken tar hensyn til lokale folkevalgte eller innbyggerne i Nordre Aker.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 18.06.2018 kl 10:48

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

GREFSEN: – Det er naturligvis skuffende at byrådet og bystyreflertallet ikke har vist vilje til å se på våre innspill og heller ikke ville slutte seg til det gode forslaget til vedtak fra Høyre og Venstre i samferdselskomiteen. Man kan ikke se det på annen måte enn at de neglisjerer både lokaldemokratiet og hensynet til kollektivtrafikken. De neglisjerer også egne lokale partigrupper, som jo har støttet kritikken av løsningen i Grefsenveien, sier Tom Ole Bergerud, som sammen med Haavard Nordlie fremmet innbyggerforslaget.

Onsdag ble det forkastet av bystyretflertallet, bestående av Ap, MDG, SV og Rødt.

I innbyggerforslaget fra februar i år kritiserte Bergerud og Nordlie mangelen på medvirkning – arbeidene i Grefsenveien fra Storo til Disen er fremmet som en ren byggesak, ikke en reguleringssak. Ombyggingen skjer i forbindelse med at Grefsenveien skal rustes opp til prøvekjøring med de nye trikkene fra 2020.

Bergerud og Nordlie mente også at trikken måtte prioriteres med egen trasé hele veien, og unngå at trikken må dele felt med biler som skal svinge til venstre i Storokrysset, slik Sporveien og Bymiljøetaten foreslår i planene. I tillegg ba de om sykkeltilrettelegging i andre gater enn Grefsenveien. Senere har de også lagt frem konkrete forslag til andre sykkeltraseer.

Haavard Nordlie og Tom Ole Bergeruds innbyggerinitiativ fikk nesten 600 underskrifter på svært kort tid, og måtte derfor behandles av bystyret. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Alternativ fra Høyre og Venstre

I samferdselskomiteen foreslo Høyre og Venstre å be byrådet utarbeide en ny løsning for sykkel i Grefsen-/Kjelsås-området, og å redusere hastigheten i veien til 30 km/t så lenge det legges opp til sykling i blandet trafikk. I tillegg ville partiene ha egen trasé for trikken på hele strekningen, for å unngå at biler som svinger til venstre inn mot Storokrysset er til hinder for trikkens fremkommelighet.

Fremskrittspartiet ønsket på sin side å stille alt planlagt arbeid mellom Storo og Disen i bero mens det lages en helhetlig plan for Storokrysset og Grefsenveien på hele strekningen fra Storo til Kjelsås.

I bystyret onsdag ble begge forslag nedstemt. Flertallskoallisjonen bestående av byrådspartiene og Rødt vedtok sin egen innstilling om ikke å ta innbyggerforslaget til følge.

Ba bystyret lytte til lokalpolitikerne

Dette til tross for at BU-leder Per Henry Christiansen (H) og nestleder Ingeborg Briseid Kraft (V) i forkant hadde sendt en oppfordring til samtlige bystyremedlemmer der de ba bystyret lytte til de lokale folkevalgte.

BU-leder Per H. Christiansen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Bydelsutvalget i Nordre Aker vedtok nemlig enstemmig i fjor at de ønsket en utredning av alternative sykkeltraseer i Grefsen-området. Det har ikke blitt gjort.

Christiansen og Kraft understreket at bydelsutvalget i Nordre Aker stiller seg bak intensjonen i innbyggerforslaget.

– Jeg synes det er både trist og kritikkverdig at bystyret ser bort fra de klare synspunkter og råd de har fått i denne saken, sier BU-leder Christiansen til Nordre Aker Budstikke.

– Vi får nå en situasjon hvor syklistene som skal nedover Grefsenveien får en farligere situasjon, og trikken dårligere fremkommelighet, enn det alternativet som innbyggerinitiativet har foreslått.

Han mener det er uforståelig at byrådet og bystyret har valgt ikke å lytte til lokalbefolkningen.

– Vi har nå en situasjon der trafikkløsninger tres ned over hodet på oss og der ideologi og fantasitall for trafikkutviklingen styrer utviklingen og løsningene og ikke reelle behov, sier Christiansen.

Strekningn med stort potensial

– Vi kommer ikke utenom kompromisser, men vi kommer heller ikke utenom at dette er en strekning mange sykler allerede. Mange flere vil gjøre det om vi sørger for trygge og gode løsninger, sa Pål Thygesen (MDG), på vegne byrådet, da saken ble debattert i bystyret onsdag kveld.

– 5. juni syklet 3000 gjennom Storokrysset. Vi bygger ikke sykkelveier for de få som våger seg gjennom Storokrysset i dag, men for at flere skal føle seg trygge på sykkelsetet.

Grefsenveien er en del av Planen for sykkelveinettet i Oslo, og både sykkeldirektør Rune Gjøs, og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) har vist til at strekningen mellom Storo og Åsengata kan være en aktuell pendlingsrute på sykkel for 24.000-30.000 mennesker daglig.

– Ikke trygg

– Det aller viktigste i Grefsenveien er å sikre trikken god fremkommelighet både opp og ned. Trafikkbildet på Grefsen og Kjelsås trenger en trikk som ikker er forsinket, og en sykkelvei som er trygg for dem som sykler, sier Kristoffer Gustavsen, bystyrerepresentant for Høyre.

Han mener det er inngått dårlige kompromisser i Grefsenveien.

– Grefsenveien er ikke en trygg sykkeltrasé i dag, og da er det skuffende at byrådspartiene heller ikke vil være med på å redusere farten i Grefsenveien til 30 km/t der det skal sykles i blandet trafikk, sier han.

– Nå får vi en løsning som er dårlig for alle trafikantgrupper – syklistene må dele veien med bilistene, og trikken blir forsinket av bilene, legger han til.

Sykkel i Grefsenveien?

– Innbyggerforslaget foreslår å legge sykkelveien i andre gater. Er Høyre enig i det?

– Grefsenveien en del av sykkelplanen for Oslo, og vi ville be om at det utarbeides en ny og bedre sykkelløsning i Grefsen-/Kjelsås-området enn slik den foreligger nå. Det kan godt være at den skal ligge i Grefsenveien, men vi ville gå en runde til, sier Gustavsen.

Høyre og Venstre mener også at arbeidet med neste fase i Grefsenveien-prosjektet – omreguleringen av selve Storokrysset – har kommet i gang for sent.

– Det reguleringsarbeidet som har kommet i gang nå burdet vært startet mye tidligere. Slik kunne vi unngått å få dette som en byggesak. Det gir dårligere medvirkningsprosesser, sa Hallstein Bjercke (V) i bystyremøtet onsdag.

– Når reguleringsplanen for Storokrysset kommer, vil det være behov for å ekspropriere eiendom på oversiden av Storokrysset, for å få plass til alt man ønsker seg i Grefsenveien. Og det er en ærlig sak. Men nå virker det som om byrådet gjemmer seg bak at dette enn så lenge er en midlertidig løsnig, avslutter Gustavsen.

LES OGSÅ: Bymiljøetaten vil anlegge sykkelfelt fra Disen til Grefsenplatået i sommer

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.