Mercedes E-klasse Coupe:

Daimlers drømmetreff

Daimlers drømmetreff

Mercedes E-klasse Coupe:

Naturligvis har ingen bruk for Mercedes E-klasse Coupe, men gå for all del ikke forbi Mercedes-butikken om du tenker å bruke 600.000 kroner eller mer på å polere egoet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2009 kl 09:50

Vi mener det helt alvorlig: Vuderer du å investere i ny E-klasse og ikke befinner deg i taxinæringen eller har spesielt behov for bakdører, så se nøye på kupéutgaven.

Den er ti ganger lekrere enn personbilen, koster omtrent det samme om vi sammenlikner biler med lik motor, og kjører i tillegg mer sportslig uten at komforten rammes. Bedre kan det vel ikke bli?

Hva slags bil snakker vi om?

Før het bilen CLK og oppsto ved å klone C-klassen og E-klassen. Det eksperimentet gjør ikke Mercedes en gang til, så når de denne gangen drar til med ny kupé, henter Mercedes navnet fra E-klassen.

Riktignok er den forkortet både på lengde (4,70 meter lang, minus 17 cm i forhold til ny E-klasse) og akselavstand, men har du virkelig behov for bakseteplassen? De som må åle seg inn og ut av det forholdsvis trange baksete betaler jo ikke for å sitte på likevel.

Ulempen er muligens at alle variantene først vil være på plass neste år, og det betyr store motorer og høyere pris i år: Fra 613.900 kroner nå (250 CDI) mot rundt den halve millionen neste år (220 CDI). Men så er det jo noe med å være først ute...

Vi snakker altså om en kupé med to dører og vanlig bagasjerom, men ikke helt klassisk på grunn av det lille ekstravinduet bak som gir siluetten særpreg.

Hvordan er den å kjøre?

Vi har ved flere anledninger skrevet at E-klassen utmerker seg med komfort uten å være spesielt sportslig.

Kupévarianten oppleves

— på grunn av kortere akselavstand

— som en mer leken bil uten at Mercedes har ofret noe av den karakteristiske komforten. Dessuten kan vi ikke få gjentatt ofte nok hvor deilig det er å kjøre bakhjulsdrevne biler.

Hva gjør den spesiell?

Lekrere bil å se på skal du lete lenge etter i denne klassen. En foredlet klassisk nytelse.

Kanskje var dette første skikkelige kupéutgave fra Mercedes; 50 år gamle Ponton.

Hva er bilens svakheter?Prisen, men hvem snakker om fyringsutgiftene på slottet? Naturligvis kan vi liste opp sider med upraktiske løsninger, men dette handler ikke om fornuft, kun om følelser. Uansett får du plass til golfkøllene, og om ikke det er nok så kjøp heller Volvo V70!

Hvem passer den for?Alle med tykk nok lommebok til å realisere drømmer.

Konkurrenter?Svært få. Egentlig bare Audi A5, som derimot kan leveres med 4WD hvilket er en opplagt vinterfordel.

Når i Norge?Akkurat nå.

Motorprogram?

Tradisjon tro stiller Mercedes med et omfattende motorprogram som hovedsak vil være identisk med motorvalgene i personbilen:

E 250 CDI

E 350 CDI

E 250 CGI

E 350 CGI

E 500

HK

204 hk

231 hk

204 hk

292 hk

388 hk

Moment

500 Nm

540 Nm

310 Nm

365 Nm

530 Nm

Forbruk

0,53 l/mil

0,68 l/mil

0,72 l/mil

0,85 l/mil

1,09 l/mil

CO2*

138 g/km

179 g/km

167 g/km

199 g/km

254 g/km

0-100

7,2 sek

6,7 sek

7,6 sek

6,3 sek

5,4 sek

Toppfart

250 km/t

250 km/t

248 km/t

250 km/t

250 km/t

Pris

613.900 **

722.900

638.900

899.900

1.315.900

* Dieselutgavene har naturligvis partikkelfilter i standardpakken

  • * Manuelt gir.

Billigvariantene E 200 bensin og E 220 diesel kommer først i mars 2010.

En AMG-versjon er selvsagt også med i familien.

Annonse
Se bildet større

Før het bilen CLK og oppsto ved å klone C-klassen og E-klassen.

Se bildet større

Utmerkede kjøreegenskaper.

Se bildet større

Lekre linjer.

Se bildet større

Kjent Mercedes-førermiljø.

Se bildet større

Trangt baksete, men who cares.

Se bildet større

Harman/Kardon-anlegget er det lite å utsette på.

Se bildet større

En AMG-versjon er selvsagt på plass.

Se bildet større

Har du over 600.000 kroner å bruke? Løp og kjøp.

Se bildet større

JA TAKK: Kupéen er ti ganger lekrere enn personbilen, og kjører mer sportslig uten at komforten rammes.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!