Dårlig dekning skaper trøbbel for kollektivreisende

Dårlig dekning skaper trøbbel for kollektivreisende

FOTO: Illustrasjonsfoto

Ruter og NSBs kunder med elektroniske billetter er avhengig av dekning for å få vist gyldig billett. Dette setter mange passasjer i kinkige situasjoner.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.09.2013 kl 12:00

Mange reisende i Oslo-området kjøper i dag billett med Ruter og NSBs apper. Men blir man kontrollert i et område med dårlig dekning, er det ikke alltid man kan vise gyldig billett, selv om man har betalt for turen.

#Les også: Ruter avviser at reisende skal få problemer med elektroniske billetter

- Vi kjenner til problemet. Det er for dårlig dekning i store deler av tunnelen under Oslo og da kan det skape problemer for appene, sier pressetalsperson i Ruter, Sofie Bruun til Teknisk Ukeblad.

Problemet oppstår fordi appene daglig må oppdateres med en kode som skal forhindre juks. Hvis denne koden ikke er på plass, har kan ikke kontrolløren sjekke om billetten er gyldig.

#Les også: Ruter endrer billettprisene

Passasjerer risikerer da å bli holdt igjen inntil de kan vise fram en gyldig billett. Problemet oppstår ofte i t-banetunnelene i Oslo, men er også et problem langs NSBs toglinjer.

Ifølge Bruun jobber Ruter for å utbedre både appen og dekningen. NSB er på sin side i ferd med å innføre utstyr som kan kontrollere periodebilletter selv om det ikke er mobildekning.

- Inntil dette er på plass, må både NSB og Ruter-billetter lastes ned, og det må gjøres daglig for periodebilletter, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB Persontog, Liv Eggebø. (©NTB)

Les også: Kundene slakter Ruter

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!