Dekktrekking - den nye trenings-hiten?

Enkelt, lett og billig ...

Dekktrekking - den nye trenings-hiten?

 

- Polfarere hevder at dekktrekking er utmerket trening, både i forhold til styrke og utholdenhet. Det sjekker vi nå ut, forteller professor Per Morten Fredriksen ved Norges Helsehøyskole.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.04.2013 kl 14:08

ULLEVÅL: - Dekktrekking har vært benyttet i mange år av polfarere som fysisk forberedelse til ekspedisjoner. De har hevdet at dekktrekking er en utmerket form for trening, da den både gir styrke i de musklene de skal benytte når de skal trekke pulk og samtidig en god utholdenhetseffekt, sier professor Per Morten Fredriksen, ved Norges Helsehøyskole.

Men ifølge professoren finnes ingen studie på hvor effektiv denne treningen er, og det er den studien Helsehøyskolen holder på med nå.

Enkel, lett og billig

Sikkert mange som sperrer øynene opp når de passerer en gjeng med unge, gående langs veien, trekkende på hvert sitt dekk. Det er elever ved Norges Helsehøyskole, og som er med i studien om hvilke treningsgevinster man kan få ved å trekke dekk.

- Turgåing og løping er to vanlige trening- og mosjonsformer som er lett tilgjengelig og som bedrer fysisk helse. For de som er i dårlig form er turgåing en adekvat form for trening, men for de som er i bedre form kan gange ha for lav intensitet til å være en effektiv treningsform, forteller Fredriksen.

- Løping har derfor vært et av alternativene for å øke belastningen, men løping har et par bi-effekter; relativt høy belastning på ligamenter og ledd. Særlig for de som kanskje veier litt for mye. I slike situasjoner er utfordringen å finne en aktivitet som er enkel å gjennomføre, lett tilgjengelig, like billig som løping, men som ikke har de negative påvirkningene på kroppen - samtidig som den gir en effektiv form for trening, sier Fredriksen.

Gange med motstand

Og formålet med studien er nettopp å se om dekktrekking kan brukes som en effektivt metode i treningen for de som vil komme i bedre form. Og om det å gå med motstand kan være en mer effektiv treningsform, uten at opplevelsen av å trene hardt er så fremtredende.

- Vi ønsker å se om gange med motstand kan gi samme effekt som å jogge/løpe. Det er mange som ønsker å trene, men ikke kan løpe pga. smerter. Vi har data fra en tidligere studie, men som ikke er publisert ennå, som viser at trekking av to dekk i en så lav fart som 4 km/t er like krevende på sirkulasjonssystemet som å løpe i 10 km/t i 5 prosent motbakke! I tillegg gir dekktrekking trening av overkropp, både armer og stabilitet i mage/rygg.

- Dessuten er bevegelsesmønsteret veldig likt langrenn, og tanken er at denne treningsformen kan benyttes som en trening for langrennsløpere i barmarksesongen, sier Fredriksen.

FAKTA OM STUDIEN

I den pågående studien er femti forsøkspersoner delt i tre grupper: Én kontrollgruppe, én gruppe som trener langkjøring (75 % av maks hjertefrekvens) i en time, og én gruppe som trener etter HIIT prinsippet (High Intensity Interval Training) med kun korte, men maksimale (100 %), drag på 10 x 20 sekunder, med 10 sekunders pause - 3 ganger i uken. I overkant av 5 min aktivitet per treningsøkt, til sammen 15 min i uken - eller 60 min i måneden.

Til sammenligning trener langkjøringsgruppen 3 timer i uken - 12 timer i måneden.

Studien varer i 2 måneder. Alle deltakere uavhengig av hvilken gruppe de er i har fått en full undersøkelse av sitt oksygenopptak, laktatprofil og lungekapasitet.

I tillegg er det gjennomført tester på utholdende armstyrke, stabilitet og beinstyrke.

Studien gjennomføres i regi av Norges Helsehøyskole - Campus Kristiania. Ansvarlige veiledere er førsteamanuensis Asgeir Mamen og professor Per Morten Fredriksen.

Kilde: Norges Helsehøyskole

 

Annonse
Se bildet større

TREKKER: Elever ved Helsehøyskolen i Oslo trekker dekk etter seg i gatene ved Ullevål, og er med i studien om hvor effektiv trening dekktrekking egentlig er. FOTO: FOTO: Kristin Tufte Haga

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!