Den franske evolusjon

Den franske evolusjon

3+5 DØRER: Først erstattes kombimodellene. Ny stasjonsvogn og flerbruksvariant dukker først opp til sommeren. (Foto: APB)

Det er ikke de store biltankene Peugeot har tenkt når de nå erstatter storselgeren 307 med 308.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.10.2007 kl 09:45

Først fikk vi vite at VWs nye Golf neste høst egentlig er en stor facelift, og når Peugeot om en måneds tid erstatter populære 307 med 308 i Norge, så snakker vi også her egentlig bare om en stor oppfrisking. Det meste i bunnen vil de 22.455 som til nå har kjøpt en 307 kjenne igjen.

Presset på kostnaderDette er forklaringen: Bilindustrien presses av aksjonærene og EU for tiden. Aksjonærene forventer bedre avkastning fra en industri som – med noen hederlige unntak – ikke gjør det spesielt bra. Dernest krever EU renere biler. I dette skjæringspunktet blir det ikke mange penger igjen til gjennomgripende bilutvikling etter at motoringeniørene har brukt det de trenger for å tilfredsstille kommende utslippskrav.

Men spiller det egentlig noen rolle? Drives bilindustrien framover av en kontinuerlig jakt på salgsstjerner, eller teller andre verdier mer? Se på Toyota. De vinner sjelden designprisen, men vinner hvert år konkurransen om kundetilfredshet – og selger gjennom det flest personbiler i Norge – år etter år. Dette for å forklare at Peugeot faktisk har sett det som viktigere å forbedre en allerede god bil enn å bytte den helt ut:

* 308 er nå blant de beste på sikkerhet.

  • Den er blant de beste på modellvarianter.
  • Har de beste dieselmotorene i verden.
  • Er blant de beste på utslipp.
  • Er blant de beste på kombinasjonsøvelsen komfort og sportslighet.
  • Skal nå bli langt bedre på kvalitet, lover lavere eierkostnader og mer fornøyde kunder.

Kan man egentlig forvente mer for en bil som før modellendringen koster fra 225.000 kroner?

Bensinmotorer som i MiniPeugeot 308 bygges altså over samme lest som 307. Dieselmotorene (1,6 liter/90/109 hk samt 2,0 liter/136 hk) kjenner vi godt fra Citroën, Volvo, Ford, Mazda og Mini. Men de fire bensinmotorene (1,4/95 hk, 1,6/120/140/150 hk) er alle nye, og utviklet sammen med BMW som bruker flere av dem i Mini. Hensikten har vært å få ytelsene opp og forbruket ned. I forsetet oppleves 308 enda rommeligere enn 307 fordi det er lett å la seg lure av alt lyset det enorme panoramaglasstaket slipper inn. Baksetet har heller ikke dårlig med plass, og den opplevde kvaliteten gjennom finish og materialvalg er løftet. Bagasjerommet laster fra 348 (under bagasjeromshylla) til 1200 liter når setene legges ned. Men hvorfor gjøre bakseteløsningen så lite fleksibel? Her kan eksempelvis Toyota ha noen knep å lære bort.

Økt vekt = mer avgiftPå ett punkt feiler Peugeot med 308. Økt bilvekt med rundt 60 kilo på grunn av skjerpede krav til sikkerhet, kompenseres ikke nok gjennom optimalisert design, motorteknologi og dekk fra Michelin med lavere rullemotstand. Bilen vil derfor straffes i Norge med høyere avgift. Ny 308 går altså opp i pris i forhold til utgående 307, men hvor mye vil ikke importøren ut med ennå. De diskuterer fortsatt med fabrikken for å beholde et prisnivå som også neste år kan gjøre Peugeot 308/307 til den sjette mest solgte bilen i Norge. Og hvorfor nevner vi 307? Bare fordi stasjonsvogna og flerbruksbilen (SW) fortsetter uforandret fram til sommeren. CC-varianten (kupé/kabriolet) kommer først som ny våren 2009.

Annonse
Se bildet større

LEKKERT: Finish, utforming og materialvalg hører med i toppsjiktet. (Foto: APB)

Se bildet større

BRA MED PLASS: Ikke gedigent, men godt med plass i baksetet. (Foto: APB)

Se bildet større

STORT: Bagasjerommet er stort, men ikke spesielt fleksibelt. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

KJØRER FLOTT: Fortsatt er kombinasjonen av kjøreegenskaper og komfort bilens styrke.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!