ANNONSE
Annonse

Fisker i strømmen

Denne bilen er litt norsk

DANSK: Mannen bak Karma, dansken Henrik Fisker (45).

Norsk Hydro har levert rammen til denne 90.000 dollars bilen som er helt elektrisk.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 21.01.2009 kl 07:45

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Når bilindustrien nå kobler inn det elektriske giret, snakker vi ikke lenger om fislete kjøretøy a la norske Buddy og indiske Reva.

Nei, skal elektriske biler ha noe for seg – og appellere til bilistene – må de være like enkle i bruk som dagens biler.

De må være minst like raske, ha samme komfort og kunne fortsette som om intet hadde skjedd når de går tomme for strøm. Dessuten må de helst ikke være dyrere enn tilsvarende bensinbiler.

Utopi? Langt i fra!

Folkebil

Utløst av frykt for global oppvarming på grunn av for høyt CO2-utslipp, foregår det nå en revolusjon på elbilfronten.

Bilindustriens betydelige interesse for å satse på batteriteknologi har ikke bare gitt oss hybride løsninger som Toyota Prius (som stod skinnende ny i Detroit), den har også frembrakt konsepter på spennende elbiler og plug-in hybrider som settes i produksjon mot slutten av året eller neste år.

Plug-in hybrider er i tillegg til batteripakken utstyrt med selvstendig forbrenningsmotor som produserer strøm uten å trekke bilen.

Chevrolet Volt med 70 kilometer batterirekkevidde er eksempel på en slik plug-in folkebil på vei mot serieproduksjon. En biodrivstofforberedt forbrenningsmotor overtar strømproduksjonen slik at reisen kan fortsette uforstyrret i flere hundre kilometer.

– Elektrisitet er den beste måten å erstatte fossilt drivstoff på, sa Bob Lutz, GMs visepresident og ansvarlig for global bilutvikling hos verdens nest største bilprodusent, på Detroit-messen.

Danske visjoner

Likevel knytter det seg minst like stor interesse til danske Henrik Fisker (45) og hans Karma-prosjekt.

Der den Lotus-baserte toseteren Tesla opptrer som liten og kjapp, tilbyr Karma gedigen komfort for fire i luksusklassen. Her forholder vi oss til en nesten fem meter lang doning med 22 tommer store hjul som i sportsmodus drar til 100 km/t på 5,8 sekunder, og ikke gir seg før nåla ligger støtt på 200 km/t.

Vi snakker altså om en plug-in hybrid med litium-ion batterier og samlet effekt over 400 hk, som får tilleggsenergi fra samme motor som Chevrolet skal bruke i Volt, og som i kombinasjonskjøremodus når 480 kilometer før tank- og batteri krever fylling.

Solcellepanelet på taket gir ekstra strøm til å ventilere bilen når den står parkert på varme dager, og i kombinasjonsmodus oppgis forbruket til 0,24 liter/mil.

Ikke glem at vi snakker om en bil nesten på størrelse med Mercedes S-klasse utvendig.

Alle kommende produsenter av plug-in hybrider velger med dagens teknologi batterirekkevidde på 60 – 70 km fordi det fanger opp rundt 80 prosent all daglig bilkjøring i USA.

Litt norsk

Er så denne Fisker med tilhold i Irvine syd i California en bløffmaker? Neppe. Han har formgitt noen av de vakreste modellene til BMW (Z8 og konseptet Z07), før han havnet hos Ford for å skisse opp Aston Martin-modellene DB9 og V8 Vantage.

Arbeidet med nevnte biler satte Fisker i kontakt med Norsk Hydro, som leverer rammen til den snaut 90.000 dollar kostbare Karma. Og hvor skal så bilen settes sammen?

– Vi har inngått avtale med Valmet i Finland, og starter opp produksjonen mot slutten av året. Går alt som planlagt regner vi med å bygge 15.000 biler i året, sier Fisker.

Mannen mangler ikke mot. Han kan ikke se å ha noen direkte konkurrenter, og rir inn i den californiske solnedgangen på en miljøbølge kun truet av bensinpriser på vei mot gi-bort-nivå. (Nå under fire kroner per liter).

Men Fisker gir seg ikke med Karma, som interesserte kan beskue på vårmessen i Genève om en drøy måned. Nei, til Genève blir også Sunset med, en fire seters kabriolet bygd over samme teknologi som Karma. Den åpne bilen går i produksjon i 2011 – også hos Valmet i Finland.

Fiskers representant i Norden, danske Jac Nellemann håper norske myndigheter ser i skattenåde til plug-in hybridene. Om så skjer vil Karma kunne bli et forholdsvis vanlig syn på norske veier.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.