Denne bussen får økt kapasitet og blir mer miljøvennlig

Denne bussen får økt kapasitet og blir mer miljøvennlig

Buss 34 mellom Tåsen og Ekeberg Hageby. Her fra Tåsenveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Fra april 2017 settes det inn leddbusser på linje 34 til Tåsen. Det betyr økt kapasitet. Også linje 22 og 25 styrkes. Samtidig tar Ruter grep for å gjøre oslobussene mer miljøvennlige.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.07.2016 kl 19:20

OSLO: Ruter har inngått nye kontrakter for flere av Indre by-busslinjene i Oslo. Det gir resultater både for kapasiteten og overgangen til mer miljøvennlige busser. Indre by-linjene består av seks hovedlinjer sentralt i Oslo, i tillegg til flere natt- og morgenbusslinjer.

Alene har disse linjene, sammen med linje 25, 44 millioner reisende i året, noe som utgjør 40 prosent av alle bussreiser i Oslo.

Linje 28 og 34

De reisende kan også glede seg til at det settes inn leddbusser på linje 28 (Fornebu-Helsfyr) og 34 (Tåsen-Ekeberg hageby) fra 2. april neste år, melder Ruter onsdag ettermiddag.

Se bildet større

Indre by: Viseadministrerende direktør i Unibuss, Kjell Knarbakk (t.v.) og Ruter-sjefen Bernt Reitan Jenssen. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN/RUTER

Unibuss vant hovedkontrakten for Indre By-linjene, blant annet fordi de har den mest ambisiøse og mest realistiske reduksjonen av klimagassutslipp, melder Ruter.

– Vi er takknemlige for fornyet tillit fra Ruter til Unibuss, og vil gjøre vårt aller beste for fornøyde reisende i årene som kommer. Nå tar vi Oslo et langt steg nærmere utslippsfri kollektivtrafikk og vil bistå Ruter med vår kunnskap om det fremste innen ny, innovativ teknologi for miljøvennlige busser, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss i en pressemelding.

Kontrakten skal betjenes med 110 leddbusser, 75 av disse er helt nye. De siste 35 bussene får ombygd motorene som tilsvarer Euro 6-standard. Den har en årlig verdi på vel 260 millioner kroner og er gitt for tre år med mulighet for to års forlengelse. Euro 6-standarden reduserer utslippene av NOx med 80 prosent sammenlignet med Euro 5-standarden.

LES OGSÅ: Men i dette nabolaget får de foreløpig ikke noe nytt busstilbud. Riktignok skjer det etterlengtede utbedringer

Linje 22 og 25

Se bildet større

Linje 25: Ruter-sjefen Bernt Reitan Jenssen (t.v.) signerte kontrakten for linje 25 med administrerende direktør i Nobina, Philipp Engedal. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN/RUTER

Kontrakten på linje 25 (Majorstuen-Lørenskog), som går gjennom hele Nordre Aker, mellom Ullevål og Lofthus, skal betjenes av Nobina. Dette er en av Ruters mindre kontrakter med drøyt tre millioner reiser per år. Den nye kontrakten vil ved oppstart også innlemme linje 22 og vil gi et langt bedre og mer robust rutetilbud, spesielt i rushtiden, ifølge Ruter.

– Vi ser frem til et godt og langsiktig samarbeid med Ruter hvor vi sammen tar et viktig steg i retning av et bedre miljø med busser som går på fossilfritt drivstoff, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Nobina.

Linjene skal betjenes med 24 nye bybusser som kjører på 100 prosent fornybart drivstoff. Kontrakten for linjen 25 har en verdi på 49,5 millioner kroner årlig, og er gitt for tre år med mulighet for tre års forlengelse.

På vei mot elektriske busser

De to busskontraktene som onsdag ble signert av Ruter, Unibuss og Nobina har kort varighet og legger til rette for raskere innfasing av elektriske busser i Oslo.

– Disse kontraktene gjør at Ruters kunder får et robust og solid busstilbud som er svært miljøvennlig. Kontraktene er korte fordi de da gjør det mulig å starte el-bussdrift så snart teknologien og driftssystemet er testet og funnet tilstrekkelig pålitelig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter i pressemeldingen.

Ambisiøse mål

– Oslo har ambisiøse klimamål og disse kontraktene er et viktig steg på veien mot fornybar energibruk i kollektivtrafikken, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel (MDG).

Målet er at all kollektivtrafikk i Oslo og Akershus skal drives på fornybar energi i 2020.

– Dialogen med busselskapene har vært veldig konstruktiv, og disse kontraktene sikrer at vi raskest mulig kan starte innfasingen av utslippsfrie elektriske busser i indre by, sier Ruter-sjefen.

Testing av elbusser vil pågå de neste årene for å sikre nødvendig kompetansebygging og erfaring. Fra 2020 er det planlagt at 80-90 elektriske busser vil trafikkere på de mest sentrumsnære busslinjene i Oslo, ifølge Ruter.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse

Fakta Nye busskontrakter

Oslo indre by

  • Operatør: Unibuss
  • Oppstart: 2. april 2017
  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37 og 54, samt noen natt- og morgenbusslinjer
  • Verdi: Kontrakten har en årlig verdi på vel 260 millioner kroner og er gitt for 3 år med mulighet for 2 års forlengelse.
  • Busser og drivstoff: Busspark vil bestå av til sammen 110 leddbusser, hvorav 75 er helt nye Euro 6 bybusser. De siste 35 leddbussene er en del av dagens flåte, men vil få bygget om motorene slik at også disse får utslipp tilsvarende Euro 6 standard. Bussene vil bruke 100 prosent fornybart drivstoff.

Linje 25 og linje 22

  • Operatør: Nobina
  • Oppstart: 2. april 2017
  • Linjer: 25 og 22
  • Verdi: Kontrakten har en verdi på 49,5 millioner kroner årlig, og er gitt for 3 år med mulighet for 3 års forlengelse.
  • Busser og drivstoff: Linjene vil kjøres med 24 fabrikknye Euro 6 bybusser som alle vil bruke 100 prosent fornybart drivstoff.

Kilde: Ruter

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!