Denne bussen får økt kapasitet og blir mer miljøvennlig

Buss 34 mellom Tåsen og Ekeberg Hageby. Her fra Tåsenveien. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Fra april 2017 settes det inn leddbusser på linje 34 til Tåsen. Det betyr økt kapasitet. Også linje 22 og 25 styrkes. Samtidig tar Ruter grep for å gjøre oslobussene mer miljøvennlige.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.07.2016 kl 19:20

OSLO: Ruter har inngått nye kontrakter for flere av Indre by-busslinjene i Oslo. Det gir resultater både for kapasiteten og overgangen til mer miljøvennlige busser. Indre by-linjene består av seks hovedlinjer sentralt i Oslo, i tillegg til flere natt- og morgenbusslinjer.

Alene har disse linjene, sammen med linje 25, 44 millioner reisende i året, noe som utgjør 40 prosent av alle bussreiser i Oslo.

Linje 28 og 34

De reisende kan også glede seg til at det settes inn leddbusser på linje 28 (Fornebu-Helsfyr) og 34 (Tåsen-Ekeberg hageby) fra 2. april neste år, melder Ruter onsdag ettermiddag.

Indre by: Viseadministrerende direktør i Unibuss, Kjell Knarbakk (t.v.) og Ruter-sjefen Bernt Reitan Jenssen. Foto: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN/RUTER

Unibuss vant hovedkontrakten for Indre By-linjene, blant annet fordi de har den mest ambisiøse og mest realistiske reduksjonen av klimagassutslipp, melder Ruter.

– Vi er takknemlige for fornyet tillit fra Ruter til Unibuss, og vil gjøre vårt aller beste for fornøyde reisende i årene som kommer. Nå tar vi Oslo et langt steg nærmere utslippsfri kollektivtrafikk og vil bistå Ruter med vår kunnskap om det fremste innen ny, innovativ teknologi for miljøvennlige busser, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss i en pressemelding.

Kontrakten skal betjenes med 110 leddbusser, 75 av disse er helt nye. De siste 35 bussene får ombygd motorene som tilsvarer Euro 6-standard. Den har en årlig verdi på vel 260 millioner kroner og er gitt for tre år med mulighet for to års forlengelse. Euro 6-standarden reduserer utslippene av NOx med 80 prosent sammenlignet med Euro 5-standarden.

LES OGSÅ: Men i dette nabolaget får de foreløpig ikke noe nytt busstilbud. Riktignok skjer det etterlengtede utbedringer

Linje 22 og 25

Linje 25: Ruter-sjefen Bernt Reitan Jenssen (t.v.) signerte kontrakten for linje 25 med administrerende direktør i Nobina, Philipp Engedal. Foto: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN/RUTER

Kontrakten på linje 25 (Majorstuen-Lørenskog), som går gjennom hele Nordre Aker, mellom Ullevål og Lofthus, skal betjenes av Nobina. Dette er en av Ruters mindre kontrakter med drøyt tre millioner reiser per år. Den nye kontrakten vil ved oppstart også innlemme linje 22 og vil gi et langt bedre og mer robust rutetilbud, spesielt i rushtiden, ifølge Ruter.

– Vi ser frem til et godt og langsiktig samarbeid med Ruter hvor vi sammen tar et viktig steg i retning av et bedre miljø med busser som går på fossilfritt drivstoff, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Nobina.

Linjene skal betjenes med 24 nye bybusser som kjører på 100 prosent fornybart drivstoff. Kontrakten for linjen 25 har en verdi på 49,5 millioner kroner årlig, og er gitt for tre år med mulighet for tre års forlengelse.

På vei mot elektriske busser

De to busskontraktene som onsdag ble signert av Ruter, Unibuss og Nobina har kort varighet og legger til rette for raskere innfasing av elektriske busser i Oslo.

– Disse kontraktene gjør at Ruters kunder får et robust og solid busstilbud som er svært miljøvennlig. Kontraktene er korte fordi de da gjør det mulig å starte el-bussdrift så snart teknologien og driftssystemet er testet og funnet tilstrekkelig pålitelig, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter i pressemeldingen.

Ambisiøse mål

– Oslo har ambisiøse klimamål og disse kontraktene er et viktig steg på veien mot fornybar energibruk i kollektivtrafikken, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel (MDG).

Målet er at all kollektivtrafikk i Oslo og Akershus skal drives på fornybar energi i 2020.

– Dialogen med busselskapene har vært veldig konstruktiv, og disse kontraktene sikrer at vi raskest mulig kan starte innfasingen av utslippsfrie elektriske busser i indre by, sier Ruter-sjefen.

Testing av elbusser vil pågå de neste årene for å sikre nødvendig kompetansebygging og erfaring. Fra 2020 er det planlagt at 80-90 elektriske busser vil trafikkere på de mest sentrumsnære busslinjene i Oslo, ifølge Ruter.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon