Denne gangen vil de prøve å grave seg under elva

Hafslunds entreprenør tørrla halve elveløpet i Akerselva, i forbindelse med arbeidet med nye strømkabler i fjor høst. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA/ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Flere beboere - mer strøm.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.04.2018 kl 22:00

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

KJELSÅS: Det er flere som lurer på hvorfor det graves nedenfor Engebråten skole, og på andre siden av jernbanen, ved Akerselva.

– Vi bygger nytt strømnett mellom Korsvoll og Kjelsås transformatorstasjoner, kan Hafslund fortelle.

Vil legge kablene under elva

Flere beboere i Oslo gjør at det trengs mer strøm. I høst var også Hafslund igang med å legge nye strømkabler i en litt annen trasé, fra Kjelsås mot Korsvoll den også. Da demmet selskapet opp elva, for å legge rørene i elvebunnen - her kan du lese hele saken.

Men denne gangen ønsker Hafslund å legge kablene under elva.

– Boringen vil starte opp i slutten av uke 16, og vil foregå fra riggplass ved østsiden av Gjøvikbanen og ende opp i Brekke borettslag på vestsiden av Akerselva. Dybde for boringen varierer avhengig av terrenget, men vil ligge på et sted mellom 2-7 meter, forteller Kommunikasjonssjef i Hafslund Nett AS, Morten Schau, til Nordre Aker Budstikke.

Se bildet større

Hafslund er igang nedenfor Engebråten skole, kablene skal graves under jernbanen, og etter planen under elva også. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Fra mars til høsten

Arbeidet med strømnettet vil starte i mars og er planlagt avsluttet høsten 2018. Arbeidet planlegges utført i tre delstrekk, og traséen er i underkant av to kilometer.

Schau forteller videre at det allerede er gravd litt i terrenget på vestsiden av Gjøvikbanen mot Akerselva, for å finne dybde på en vannledning.

– Slik at vi ikke borer i denne. Lykkes vi med boringen, vil området rundt Akerselva ikke bli mer berørt enn hva en ser i dag.

Må ha flere traséer

Som nevnt er det ikke lenge siden det ble lagt nye kabler, litt lenger opp i elva, som også hovedbildet viser.

– Vi kan ikke legge to så viktige kabler i samme trasé pga leveringssikkerheten. Både ved graveskader og en tenkt sabotasje, er vi veldig sårbare hvis kablene ligger ved siden av hverandre i samme grøft, svarer Schau videre på spørsmål.

I tillegg til at kryssingen under jernbanen også skal skje via boring, og at den vanlige undergangen og området rundt, like ovenfor, ikke kan benyttes. Det hadde blitt altfor trangt.

– Undergangen ville også måtte være stengt i flere uker, om det var den føringsveien som skulle bli brukt. Plasseringen av kablene og trasé ikke er tilfeldig valgt. Det er brukt lang tid med konsulenter og egne ansatte for å finne en så skånsom trasé som mulig, legger Schau til.

HER KAN DU LESE MER OM ARBEIDET PÅ HAFSLUNDS EGNE SIDER

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse