Denne trikken har kjørt 50 ganger rundt jorda

Denne trikken har kjørt 50 ganger rundt jorda

Klokken 07.09 gikk trikk 108 fra Kjelsås, mandag morgen. I dag passerte den to millioner kjørte kilometer. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

På 35 år har SL79-trikken med vognnummer 108 kjørt to millioner kilometer. En skikkelig traver i Oslos gater. Og ennå er det noen år til den skal pensjoneres.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.02.2017 kl 10:27

KJELSÅS: To millioner kilometer, det er omlag 50 ganger rundt ekvator, eller 50.000 ganger gjennom Oslos trikkenett.

– Denne er still going strong! sier Birte Sjule, konserndirektør for trikk i Sporveien.

Se bildet større

Trikk 108, av type SL79, kjører her på daværende linje 9 til Jar opp Stortingsgata vedNationaltheatret, i 1985. FOTO: BJØRN ANDERSEN/OSLO BYARKIV

Satt i trafikk i 1982

Se bildet større

Malene Bjørgaas delte ut boller til morgenpassasjerene. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Mandag 20. februar passerte den første trikken i SL79-serien to millioner kjørte kilometer, og det fikk ikke gå upåaktet hen fra Sporveiens side.

Pyntet med flagg og spesiallagde plakater, og med kaffe og boller til alle passasjerene på morgenavgangen fra Kjelsås mot Majorstuen, ble vogn 108 behørlig feiret.

Vogn 108 ble satt i trafikk 20. august 1982, som den åttende i den da nye SL79-serien. På 35 år i trafikk har den fraktet et anslått passasjerantall på 2,5 millioner mennesker.

Se bildet større

Konserndirektør for trikk, Birte Sjule. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– SL79 er en trikketype som har levert. De har vært forholdsvis stabile, og denne vogna, som var den åttende som ble satt i trafikk (nummer 101 var den første, red. anm.) er den som har gått mest. Vi har undersøkt litt hvorfor det er denne, og ikke 101 som har gått lengst, og det er nok fordi det har vært færrest feil med denne trikken, sier Sjule.

SE BILDENE AV DEN HISTORISKE TRIKKEBYEN: Da vinteren var hvit og trikken var hvit og lyseblå

Uheldige italiatrikker

– Hvorfor har SL79 vært en trikketype som har fungert bra i Oslo?

– Vi liker å si at det er fordi de har blitt godt vedlikeholdt, smiler Sjule.

Se bildet større

Nesten ny i 1983: Vogn 108 på linje 9 mot Ljabru, under jernbanebroen i Oslo gate. FOTO: R.C. VOGEL, AMSTERDAM/OSLO BYARKIV

Like driftssikre har ikke de nyere og større italienske trikkene, som ble satt i trafikk rundt årtusenskiftet, vært.

– Nei, vi har ikke vært like heldige med dem. Det har vært færre feil med disse sier, Sjule, og viser til SL79.

Hvorfor ble det sånn?

– Italiatrikkene var førstegenerasjon lavgulvtrikk. SL79 var «tried and trusted», og hadde gått i mange europeiske byer tidligere, sier Jan Rustad, tidligere trikkefører som nå jobber med kommunikasjon i Sporveien.

LES OGSÅ: Her er bildet av den aller første avgangen til Kjelsåstrikken. Linja ble dødsdømt, men sto opp igjen etter folkelig protest

Nye trikker i en ekstrem trikkeby

Se bildet større

Plakatene er tegnet av Kristian Krogh-Sørensen, mannen bak t-banens jubileumstegneserie fra 2016. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

SL79 skal fortsatt trafikkere hovedstaden i noen år til. I 2019/2020 starter imidlertid testkjøring av nye trikker, og dagens trikkepark skal etterhvert skiftes ut. Når de nye trikkene er i drift kommer an på hvilken leverandør som velges, og når de kan stå ferdige.

– Oslo er en ektrem trikkeby, med bakkene opp til Kjelsås og Ekeberg. Det er en utfordring for leverandørene, sier Rustad.

Konserndirektør Sjule sier Sporveien ser frem til det nye trikkeprogrammet.

– Vi gleder oss til nye trikkker og til all satsingen på trikk i Oslo i årene fremover. Det er en fin reise vi starter på nå. Med nye trikker og ny infrastruktur tilpasset dem, kommer trikkebyen Oslo til å se annerledes ut om seks-syv år, sier hun.

LES OGSÅ: Se denne Høka-skjønneheten: Her er trikken tilbake i Oslo etter to tiår som svensk

Se bildet større

Trikk 108 på jubileumsavgangen, ved Schous plass. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Viktigst: I rute

Nye trikker vil også gi økt passasjerkapasitet, legger hun til. I tillegg vil de ha lavere gulv slik at de lettere kan benyttes av rullestolbrukere og dem med barnevogn. For disse gruppene er ikke SL79-trikkene så godt egnet.

Se bildet større

Bendik var en av mange passasjerer som ble overrasket med bolle på jubileumstrikken. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Og hva er viktig for passasjerene når neste generasjon trikker skal velges til Oslo?

Bendik Landmark kommer på jubileumsavgangen øverst på Grünerløkka, og blir positivt overrasket av boller og kaffe.

– Så lenge trikkene er i rute, og går når de skal, trenger de ikke være så veldig fancy, sier han.

LES OGSÅ: I april utvides trikketilbudet til Kjelsås. Se de nye avgangene her!

Se bildet større

Allerede i 1982 ble trikk nummer 108 kollisjonsskadet i front, og måtte til reparasjon i vognhallen på Holtet. Åsaken til kollisjonen vites ikke. I dag er det bemerkelsesverdig få kollisjoner med trikk, trafikkbildet tatt i betraktning, sier Jan Rustad i Sporveien. FOTO: PER LYNG/OSLO BYARKIV

Se bildet større

Vogn 108, type SL79, mens den "avgrafittiseres" ved Muselunden i 2001. Trikk 275, type M-25 (SM91, tidligere Gøteborg-vogn), passerer på linje 13. FOTO: BJØRN ANDERSEN/OSLO BYARKIV

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse