- Det er ingen skam å snu

Byråd Guri Melby (V) om miljøgatefadesen i Sognsveien.

- Det er ingen skam å snu

FOTO: Foto: Kristin Tufte Haga

- Dette er en sak vi alle må lære av - kartet stemmer ikke alltid med terrenget, sier miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) om miljøgatefadesen i Sognsveien.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.04.2014 kl 12:48

ULLEVÅL: Nærmiljøet kjempet i mange år kampen for trafikkforbedringer for myke trafikanter i Sognsveien. Til slutt kom bystyrevedtaket om å gjøre om deler av veien til miljøgate, fra Vestgrensa til Ullevål stadion.

Men etter hvert som utformingen av miljøgategate-strekket kom på plass, ble det veldig annerledes enn det nærmiljøet så for seg.

DittOslo.no har tidligere beskrevet deler av problematikken, blant annet planene om å plante trær i kummer på de smale fortauene.

- Det medfører jo at det ikke blir plass for fotgjengere å passere hverandre der kummene til trærne tar halve fortausbredden. Særlig problematisk vinterstid - det er jo ikke plass til noen måkebil på fortauet på grunn av trærne, sa leder av Aksjon Sognsveien, Bjørn Jensen til dittOslo.no i mars.

Kampen nytter

Aksjonen har kjempet for å få kommunen til å snu. For et par måneder siden kontaktet Blindern Vel og Oslo Havebyselskap også miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V), som forøvrig ikke var samferdselsbyråd da miljøgaten ble vedtatt i bystyret, og ba om at  treplantingen ble droppet.

I tillegg til at de planlagte sykkelfeltene i miljøgaten blir asfaltert med rød asfalt, for å bedre trafikksikkerheten for syklister.

Kampen fra lokalbefolkningen nytter - byrådet lytter til aksjonen. Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby og byrådet er enig i at løsningen ikke er god, og at de derfor ønsker å justere utformingen av miljøgaten i Sognsveien.

- Ingen skam å snu. Dette er en sak vi alle må lære av - kartet stemmer ikke alltid med terrenget. Bedre samhandling mellom Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten kunne nok vært på sin plass i denne saken, ifølge miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

- Ved senere miljøgateutforminger, så bør man mer ta hensyn til det enkelte områdets særpreg. For eksempel her langs Sognsveien er det jo mye grønt, så hvorfor plante mange nye trær? sier Melby.

LES OGSÅ: Nye fortau var for høye - nå må Bogstadveien graves opp igjen

Bort med trærne

Formelt fremmer byrådet derfor en ny sak for bystyret hvor det foreslår å endre reguleringen. Det nye forslaget betyr ikke trær på fortauene og rød asfalt i sykkelfeltene. I tillegg ber byrådet bymiljøetaten om å vurdere å plante trærne andre steder i området som gir «kvalitet til nærmiljøet».

- Innspill fra lokalmiljø og bydel har vært avgjørende for det nye forslaget, legger byråden til. 

Erik Borge Skei (V), som er leder i miljø-, plan- og samferdselskomiteen i bydelen, roser byrådet og beslutningen.

- Vi har jobbet tett mot Rådhuset i denne saken, prisverdig at byråden lytter og sørger for at planene justeres. Flott at man vurderer å plante trær andre steder i området og se på andre tiltak som gir kvaliteter til nærmiljøet. Min mening er at vi nå bør jobbe for at også John Colletts plass utvikles til torg og møteplass. Da kan dette være starten på et virkelig løft for nærmiljøet, tror Borge Skei.

SE VIDEO: Slik har du aldri før sett Oslo!

John Colletts plass

I byrådssaken heter det at man vil "se på mulighet for å plante på annet areal opp mot Ullevål stadion, fliker av annet veiareal for eksempel i krysset der Trollsvingen kommer ut, areal rundt snuplassen i enden av Moltke Moes vei mot Sognsveien (Lars Ramstads plass), John Colletts plass." Det er også anført at andre tiltak kan være "for eksempel utsetting av benker, annen beplanting (busker, blomsterrabatter/ampler)."

Selv om torg og møteplass ikke ligger i denne saken synes Melby partikollegaens innspill er spennende.

- Byrådet er opptatt av å utvikle gode møteplasser, parker og grønne lunger over hele byen. Det er liten tvil om at John Colletts plass er et flott område som kan utvikles videre, sier Melby.

Oppnådd ønskede endringer

Bjørn Jensen fra Blindern vel er også svært glad for beslutningen som nå endelig er tatt.

- Uten trærne, og med rød asfalt der sykkelveien skal være, så har vi oppnådd de endringene vi ønsket. Selvfølgelig er vi da svært fornøyde med at byrådet nå går inn for endring, sier Jensen.

- Vi vil gjerne benytte anledningen til å takke bydelen for den gode oppfølgingen og støtten i denne saken,  og for godt samarbeid, sier en fornøyd Jensen.

Byrådets endringsforslag skal endelig til avgjørelse i bystyret.

- Jeg - og sikkert mange andre også - vil bli svært overrasket hvis ikke bystyret også ser nødvendigheten av å endre reguleringsplanen for miljøgaten, sier Melby.

 

Annonse
Se bildet større

FOTO: Foto: Kristin Tufte Haga

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!