ANNONSE
Annonse

Det lyste grønt for tog retning Kjelsås, men det nordgående godstoget kjørte likevel videre

Bane NOR forklarer om lyssignaler. Dette bildet er tatt ved tidligere anledning, og er ikke ved Snippen. Foto: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

Kanskje har du også reagert på det samme? Nå forklarer Bane NOR hvorfor det nordgående godstoget likevel kjørte videre.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.04.2018 kl 10:42

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SNIPPEN: To skiløpere skulle ta lokaltoget etter endt skitur, fra Snippen stasjon til Kjelsås, en onsdag kveld klokken 19.45.

– Et signallys, rundt 150 meter syd for Snippen stasjon, går vanligvis over i blinkende grønt et par minutter før sydgående lokaltog ankommer Snippen stasjon, fra Movann. Også denne kvelden gikk signallyset over fra blinkende rødt - eller orange - til blinkende grønt rundt klokken 19.45, og vi antok at nå kommer snart det sydgående lokaltoget, fra Movann stasjon, forteller skiløperne til lokalavisa, som ikke ønsker navnet sitt i avisen.

Nordgående godstog

De fortsetter:

– Til vår overraskelse passerer istedet et nordgående godstog, og mens signallyset samtidig viste blinkende grønt for sydgående. Sydgående lokaltog fra Movann ankom Snippen noen minutter senere.

Disse gutta tar toget fra Snippen stasjon noen ganger i uken vinterstid, etter endt skitur, men de forteller at de aldri har sett signallyset bli brukt slik, i lignende situasjoner tidligere.

– Slik vi forstår situasjonen, så viste jo signallyset nær Snippen stasjon grønt, for både nordgående godstog og sydgående tog samtidig. Eller eventuelt at nordgående godstog ikke hadde grønt lys?

Spør de.

Bane NOR forklarer

Lokalavisa har sjekket med Bane NOR, som svarer følgende:

– Bane NOR har sjekket ut med det tekniske systemet, altså signalanlegget på Gjøvikbanen og har ikke funnet grunnlag for noe feil i signalanlegget, med tanke på observasjonen til skiløperne, ved Snippen holdeplass, forteller Morten J. Rasch, seksjonssjef i Kunde og trafikkdivisjonen.

Han fortsetter:

– De tekniske signalanleggene er bygget slik at når det ikke lenger er et tog inne på en stasjon, og det ikke er stilt andre konflikterende grønne lys på stasjonen, kan det stilles grønt lys inn på stasjonen på nytt, selv om det er et tog på vei mot kjøreretningen fra stasjonen, som for eksempel dette nevnte nordgående godstoget.

– Dette medfører at de signaler som da skal vise grønt lys inn på stasjonen tennes, som det nevnte grønne blinkende lyset, sett fra Snippen holdeplass. Dette ble i dette tilfelle gjort i den hensikt «å gjøre klart» for kjøring inn på Sandermosen stasjon sør for Snippen holdeplass for det persontoget, som nevnte personer skulle ta fra Snippen holdeplass litt senere.
Dette grønne blinkende lyset tilhører Sandermosen stasjon. For ordens skyld så møtte disse togene hverandre som planlagt på Movatn stasjon som på jernbanespråk kalles «en kryssing» mellom to tog.

Rasch forteller at dette er helt «normalt».

– Dette grønne blinkende lyset i dette tilfelle er da helt «normalt» rent jernbanemessig, men kan kanskje intuitivt virke noe merkelig for de som ikke kjenner jernbanesystemet fullt ut. Men altså ingen feil.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse