– Det vil bli problematisk å ferdes i Grefsenveien, særlig for bilister

Slik så det ut i Grefsenveien og Storokrysset klokken 10 om morgenen 31. mai, da Kjelsåsveien var stengt. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Til våren starter arbeidene i Grefsenveien. Mens buss skal erstatte trikk, blir fremkommeligheten for biler betydelig redusert. Tidvis vil Grefsenveien bli helt stengt. MEN: Arbeidene krever en omregulering senere, og Bymiljøetaten utelukker ikke å erverve ekstra eiendom.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.11.2017 kl 11:52

GREFSEN / STORO: I Grefsenveiprosjektet skal trikkeskinnene skiftes ut, slik at de blir klare for testkjøring med Oslos nye trikker i 2020. Samtidig skal en hovedvannledning, som ligger under veien, byttes ut.

Første fase er øvre del av Grefsenveien, mellom Storo og Disen. Deretter følger sporutbedringer på nedre del, fra Vitaminveikrysset til Åsengata. Til slutt skal selve Storokrysset skal bygges om (se faktaboks for detaljer).

SE ILLUSTRASJON AV HELE STREKNINGEN STORO-DISEN I BILDEGALLERIET!

Ingen trikk i 16 måneder

Gravingen mellom Storo og Disen starter våren 2018, og da reduseres også fremkommeligheten i Grefsenveien betydelig. Først skal vannledningene erstattes, og i mai stopper også all trikketrafikk mellom Storo og Kjelsås. 11- og 12-trikken vil snu ved Storo, mens buss for trikk erstatter transporten til Kjelsås. Strekningen vil være uten trikk i omlag 16 måneder.

I følge Bymiljøetaten vil det bli satt inn én buss per trikk som blir innstilt, til tross for at man samtidig oppfordrer folk til å la bilen stå.

– Ifølge beregninger fra Ruter ser det ut til å være tilstrekkelig da kapasiteten i dag på strekningen Storo-Kjelsås er relativt god. Dette er noe prosjektet vil se nærmere på/jobbe videre med. Forøvrig har vi også fått flere innspill fra bydelspolitikerne rundt dette, og det tar vi selvsagt med oss i den videre planleggingen, sier kommunikasjonsrådgiver Sven Øvergaard i Bymiljløetaten.

Stenges for biler

Også privatbiler vil få dårligere kår i anleggsperioden. Det skal graves i hele gatens bredde, og i perioder vil det være behov for å stenge Grefsenveien helt for trafikk. I disse periodene er det kun buss for trikk som får passere.

–­ Det er liten tvil om at det i anleggsperioden blir problematisk for bilister å benytte Grefsenveien. Arbeidene skal gjennomføres i hele veien, og en stor andel av tiltakene skal foregå relativt langt ned i bakken, sier prosjektleder for Grefsenveien i Bymiljøetaten, Maria Suhr.

Bymiljøetaten ønsker at beboere ovenfor Storokrysset skal la bilen stå i anleggsperioden, og heller benytte alternativ transport. For dem som må kjøre er Kjelsåsveien alternativ trasé til Ringveien mot øst, mens Maridalsveien er alternativ rute mot vest.

Begge disse veiene er allerede sterkt trafikerte i dag. Mange har nok også friskt i minne den kaotiske situasjonen i Grefsenveien da Kjelsåsveien ble helt stengt for gjennomkjøring ved vognhallen på Grefsen i mai i år.

Morgenrushet i mai, da Kjelsåsveien var stengt. Foto: LESERFOTO

I BU-møtet 2. november fortalte fungerende prosjektleder for Grefsenveien, Hanna Nordin, at Bymiljøetaten ser på muligheten for å åpne bommer i anleggsperioden, som den på Lofthus i retning Tonsen. Det er imidlertid ikke uproblematisk, siden det mangler fortau i boliggatene på Lofthus, veier som også er skolevei.

– Vi ser på flere alternative trafikkruter. Jeg skulle gjerne sagt at alt kommer til å gå fint, men det vil til tider være problematisk å ferdes i Grefsenveien, sæglig for bilister, sa Nordin.

Fjerner parkeringsplasser

I anleggsperioden, som vil pågå fra våren 2018 til høsten 2019, vil Bymiljøetaten prioritere å sikre adkomst til eiendommer og næring i, og i tilknytning til, Grefsenveien. En del gateparkering fjernes i nærliggende og berørte gater for å sikre adkomst til eiendommene, og fremkommelighet for bussene. Ladepunktene i Grefsenveien blir fjernet, og vil trolig bli reetablert i nærliggende gater.

Parkeringsplassene, og ladepunktene, i Grefsenveien forsvinner. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Alternative kjøreruter, og periodene når Grefsenveien blir stengt, vil bli skiltet. Bymiljøetaten vil også informere beboere gjennom sine nettsider, nyhetsbrev i lokalmedia og beboermøter. De jobber også med en sms-varslingstjeneste.

Syklister prioriteres ikke nå

Tidlig i prosessen ble det klart at det var kollektivtrafikken og syklistene som skulle prioriteres, foran bilistene, i «nye» Grefsenveien. Lokalt ble det spurt om det var plass til alle trafikantgruppene innenfor den eksisterende veibredden.

Nå viser det seg at det er det ikke. Prosjektet har vist seg så omfattende, at arbeidene som nå skal gjøres mellom Storo og Disen, kun blir midlertidige. I sommer ble det klart at det planlagte sykkelfeltet nedover, i retning Storo, utsettes inntil videre.

Bymiljøetatens skjematiske inndeling av trafikantgruppene i Grefsenveien, slik den vil bli etter oppgraderingen. Midtrabatten på 1,8 meter er helt nødvendig for fotgjengerkryssing av veien, fordi veien er så bred, opplyser etaten. I prosjektets siste fase skal det lages en ny regulering for at det skal bli plass til sykler også nedover mot Storo.

Ideelt sett skulle kollektivtrafikk og biler vært atskilte hele veien inn mot krysset i anleggsperioden, men dette ville krevd full ombygging av sporene i Storokrysset, et arbeid som må gjøres i forbindelse med reguleringen av Storokrysset.

– Det viste seg å være for ambisiøst å få til alt vi ville ha plass til. Å få til det krever en ny regulering i veien. Vi visste hele veien at vi ikke ville rekker å bli ferdig med Storokrysset, men prøvde å få til øvre del uten en omregulering, sa Siv Rønneberg leder for prosjektdivisjonen i Bymiljøetaten, da etaten redegjorde for status i prosjektet under bydelsutvalgsmøtet i Nordre Aker 2. november.

Må omregulere

Bymiljøetaten ønsket nemlig å gjennomføre arbeidene i den øvre delen av Grefsenveien (mellom Storo og Disen) som en ren byggesak, innenfor dagens reguleringsplan. I tilfellet ville det kun være de naboene som ble direkte berørt av arbeidene som hadde krav på å bli varslet. Et nabovarsel gikk ut til disse beboerne i fjor høst.

Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Dermed ville arbeidet kunne gå "under radaren" i lokalmiljøet, ble det hevdet, og Bymiljøetaten møtte motstand lokalt for måten de la opp prosessen på.

Nå viser det seg at det må en ny reguleringsplan på plass, dersom kollektivtransporten skal få egen trasé, og det skal bli plass til sykkelvei også i retning Storo. Det er det imidlertid ikke tid til, hvis trikkeinfrastrukturen skal bli klar for testkjøring. Dermed venter man med en omregulering til arbeidet med selve Storokrysset starter vinteren 2018.

– Slik det ligger an nå er det Sporveien som har størst behov for prosjektet, slik at det blir ferdig til de nye trikkene kommer, redegjorde Rønneberg i BU-møtet.

– Sporveien har tatt over prosjektet og gjennomføring fra og med oktober, mens Bymiljøetaten fullfører forprosjektet og overfører prosjektledere til Sporveien, sa hun.

Fungerende prosjektleder Hanna Nordin sa at ved å lage en ny reguleringsplan for nederste del av Grefsenveien, vil Bymiljøetaten kunne erverve mer grunn fra eiendommene nederst i veien dersom det viser seg at man trenger mer veiareal enn i dag.

– Uten si at det blir løsningen, la hun til.

Slik skal køen i kollektivfeltet reduseres

Klokken 15 31. mai var det igjen lange køer i Grefsenveien. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Utydelige kjørefelt inn mot Storokrysset bidrar i perioder til lange køer fra Disen og inn mot Storokrysset. Antallet bilister som svinger til venstre og østover på Ring 3 er høyt, målt opp til 40 prosent av de som kjører inn mot krysset i morgenrushet (fra trafikktelling i desember 2016), ifølge Bymiljøetaten.

Trikk og buss blir stående i samme kø som bilene inn mot Storo, noe som skaper store forsinkelser mellom Disen og Storo. Målinger viser at køen med biler kan strekke seg over 200 meter i eksisterende kollektivfelt, til tross for at kollektivfeltet avsluttes ca. 100 meter før Storokrysset.

– I påvente av reguleringen av Storokrysset legger vi opp til et begrenset venstresvingefelt i trikketraséen for å bedre trafikkavviklingen gjennom krysset. Imidlertid begrenses dette feltet til ca. 100 meter, opplyser Bymiljøetatens prosjektleder for Grefsenveien, Maria Suhr.

–­ Det betyr 100 meter lang kø av biler i kollektivfeltet – og det kun i perioder med mye trafikk – sammenlignet med opp mot 200 meter som det ofte er i dag, sier hun.

– I denne fasen er det altså gjort en avveining av hvordan trafikkarealet skal deles mellom trafikantgruppene. Vi tar nå mest hensyn til kollektivtrafikken, noe mindre til bilistene og aller minst til syklistene som må vente til arbeidet med Storokrysset er ferdig før de får eget sykkelfelt fra Lettvintveien og ned til Storokrysset, sier Suhr.

Dialog med lokalmiljøet

Fungerende prosjektleder, Hanna Nordin, informerte bydelsutvalget 2. november. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Da Bymiljøetaten besøkte bydelsutvalgsmøtet 2. november, understreket de at de ønsker en åpen prosess slik at beboere og næringslivet i området ved Grefsenveien vil oppleve forutsigbarhet i anleggsperioden.

– Vi ønsker dialog med dere som er lokale, og som har best kunnskap om hvordan trafikkavviklingen kan optimaliseres i denne krevende byggeperioden. Bymiljøetaten ønsker en workshop eller arbeidsgruppe bestående av ulike trafikantgrupper, sa fungerende prosjektleder Hanna Nordin.

Bydelsutvalget utnevnte lederen og nestlederen i bydelens miljø-, plan og samferdselskomité, Terje Olav Moen (Ap) og Ingeborg Briseid Kraft (V), til å sitte i denne gruppa. De skal også plukke ut beboerrepresentanter.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...