- Det virker som om bussjåførene driter i passasjerene

Dette irriterer oss på bussen.

Ingrid Heesbråten Steinarsson (18) irriterer seg over folk som opptar ledige seter med sekken sin når bussen er full. Foto: Foto: Pernille Breili

Har du noen gang irritert deg grenseløst over andre folk på bussen? Det er du ikke alene om.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2014 kl 19:19

HAUKETO: To minutter forsinket stopper 81B på Hauketo stasjon. En lett irritert Gina Aurelia Sande (18) venter på tur for å gå om bord på bussen.

Bussturen inn til byen viser seg å by på babyskriking, en saktekjørende sjåfør og egoistiske passasjerer. 

Gina og fem andre ungdommer har fortalt om det de irriterer seg mest over på bussen.

Hva irriterer deg mest? Del dine opplevelser fra Oslo-trafikken i kommentarfeltet under.

Setter sekken på setet

- Jeg ser ofte folk som tar seg godt til rette på bussen, sier Ingrid Heesbråten Steinarsson (18). 

- En passasjer har plassert sekken på setet ved siden av. En annen har satt seg på det ytterste setet, og hinder at andre kommer til. Dette hender selv i rushtiden, når slitne passasjerer er på vei hjem fra en lang arbeids- og skoledag. Da undrer jeg over hvor folkeskikken deres har tatt veien.

Presser seg på

Hermann Hammertoft (18) forteller om påtrengende og utålmodige passasjerer.

MEG, MEG, MEG: Folk som presser seg på irriterer Hermann Hammertoft. (Foto: Pernille Breili)

- Folk som går inn på bussen før passasjerene har kommet seg ut, irriterer meg mest de gangene jeg tar bussen. Det virker som om man er stresset for at bussen skal kjøre før man har kommet seg på. Eller så presser folk seg på, kun for å sikre seg en sitteplass - aller helst der det ikke sitter noen andre fra før av.

Marte Helseth (18) deler Hermanns syn. Hun mener nordmenn er ekstremt reserverte. Og ikke minst egoistiske.

Reiser seg ikke for eldre

- Kommer det en gammel mann eller dame inn på bussen, forventes det at du gir plassen din fra deg. De gamle har ofte større behov for sitteplass enn oss unge og spreke. Det er nesten så jeg får lyst til å gå bort til personen og be han eller hun om å gi fra seg plassen sin i tilfeller hvor gamle mennesker blir nødt til å stå under bussturen. Så irritert blir jeg.

Hva irriterer deg mest? Del dine opplevelser fra Oslo-trafikken i kommentarfeltet under.

Treige bussjåfører

- Jeg irriterer meg over bussjåfører som er for sene, men allikevel kjører i sneglefart, forteller Gina.

- Når de først er forsinket, ville det vært mest naturlig og prøve å ta igjen den tiden de har tapt. Alle passasjerene har noe de skal rekke. Enten om det er et møte med noen eller om det er en t-bane eller trikk de skal ta videre. Av og til virker det som om bussjåførene driter i oss passasjerer. Lønn får de jo uansett. 

LES OGSÅ: Gutta har talt: Ikke gjør dette på Instagram, jenter! og Jentenes dom: Dette irriterer oss på Instagram, gutter!

Folk som lukter vondt

En undersøkelse gjort av Transportøkonomisk institutt viser at kollektivtransporten i Oslo har hatt en passasjervekst på 27 prosent de siste fem årene. Bussene fylles opp stasjon for stasjon. Dette fører til trangere forhold og økt frustrasjon hos passasjerene.

William Maxwell (18) legger til at sjenerende kroppslukt er irriterende når bussen er full: - Lukta av svette og alkohol er uutholdelig.

Ruter: - Kø, kork og kaos

Gry Isberg er informasjonssjef hos Ruter. Hun påpeker at de jevnlig får flere henvendelser om irritasjonsmomenter på bussen, blant annet hendelsene som er nevnt over.

Opplevelsen av at bussjåførene bruker lang tid og kjører sakte selv om bussen er forsinket, er noe Gry forklarer med rush-trafikken:

- Kø, kork og kaos, sier jeg bare. Det er ikke bussjåførene sine feil. De tvinges til å konkurrere mot andre kjøretøy, i motsetning til trikk og t-bane som har egne skinner. Det eneste som kunne løst store deler av rush-trafikkproblemet ville vært å bedre kollektivfeltet.   

RUTER: Informasjonssjef Gry Isberg (Arkivfoto)

Hva irriterer deg mest? Del dine opplevelser fra Oslo-trafikken i kommentarfeltet under.

Skikk og bruk

Andre henvendelser som gjelder irriterende medpassasjerer førte til Ruters kampanje om «Skikk og bruk på kollektivreisen», som skulle minne passasjerene på hva som er god oppførsel på buss, trikk og t-bane.

«Takk for at du slipper andre av før du går på». «Takk for at du gir plassen din til de som trenger det». «Takk for at du snakker lavt i telefonen».

- Vi ønsket å øke bevisstheten hos våre passasjerer. Kampanjen skulle ha et morsomt uttrykk. Den skulle bli lagt merke til og bidra til å endre folks holdninger, sier Isberg.

I følge informasjonssjefen fikk «Skikk og bruk på kollektivreisen» svært positiv respons. 

- Det å presse seg inn på bussen før andre har gått av, ikke gi plassen bort til eldre eller gravide og snakke høyt i telefonen er noe som virkelig irriterer andre passasjerer. Med denne kampanjen viste vi folk at vi virkelig tok dette problemet på alvor. Vi ønsker at kundene våre skal få en mest mulig behagelig reise. Det krever sitt av hver enkelt. Vi må lære å ta hensyn til hverandre.

LES OGSÅ: Er det greit å be sidemannen holde kjeft? Se hva oslofolk mener om irriterende oppførsel på kollektivreisen

Gry Isberg blir positivt overrasket over at også ungdommen engasjerer seg når det gjelder irritasjonsmomenter på bussen.

- Takk for at dere også bryr dere. Det er ekstremt viktig for oss.

Hva irriterer deg mest? Del dine opplevelser fra Oslo-trafikken i kommentarfeltet under.

Les mer fra Ungdomsredaksjonen!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

  • Informasjonskapsler ("cookies") i din nettleser
  • Teknisk info på servere
  • Brukerinformasjon i databaser

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

  • Noe teknisk informasjon som IP-adresse og nettleser lagres i webserveren sine logger. Denne tekniske informasjonen spares i 180 dager, og er nødvendig for at tjenesten skal fungere og for å ivareta sikkerheten. Disse dataene utleveres aldri til hverken avisens ansatte eller tredjeparter.
  • Google Analytics teller sidevisninger for å opprettholde en besøksstatistikk. Denne informasjonen er anonymisert og kan ikke brukes for å spore deg.
  • Enkelte tredjepartstjenester som nedlastede skrittyper og script kan logge din IP-adresse og annen informasjon på eksterne servere.
  • En informasjonskapsel settes for å identifisere deg som bruker mens du surfer på nettsidene. Denne slettes når du lukker nettleseren din, eller senest etter 360 minutter med inaktivitet.

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

  • Navn, adresse og annen kontaktinformasjon du selv oppgir i registreringsprosessen. Disse data er lagret frem til du sletter din brukerkonto.
  • Informasjon om abonnementet ditt, f.eks. når det ble kjøpt, hvordan det ble betalt, noen få sifre fra ditt kredittkort, abonnementets varighet og hvilket abonnement du har. Disse data lagres i 90 dager etter at abonnementet er utløpt eller til brukerontoen slettes.

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...