Eser ut:

Dette blir en av Norges viktigste biler

Dette blir en av Norges viktigste biler

GJEMT: FlexFix er integrert i støtfangeren bak, som en skuff. Du bare drar i et håndtak - og skuffen kommer ut av støtfangeren. Når den ikke er i bruk, skyves FlexFix-skuffen inn i støtfangeren igjen.

Opels nye Astra blir en av neste års viktigste biler i Norge. Den har dessuten det meste som skal til for å hale Årets Bil 2010-tittelen i land.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.08.2009 kl 08:25

Konkurransen skjerpes ytterligere når Opel på den forestående bilmessen i Frankfurt skifter ut dagens Astra med en ny modell.

Først kommer variantene med tre og fem dører, dernest stasjonsvogna ved påsketider.

Både design, størrelse og funksjonalitet gjør at ny Astra stiller som en av favorittene til konkurransen om tittelen Årets Bil for 2010.

Fancy funksjoner

Da Opel skiftet ut den noe større familiebilen Vectra, valgte de samtidig å bytte navn til Insignia.

Vectra assosierte kjøperne med noe traust og kjedelig, og var det noe Opel slett ikke ville være så var det kjedelig.

Med Insignia kom også en rekke tekniske løsninger som tidligere primært var forbeholdt større og langt dyrere modeller i premiumklassen.

Astra har ikke samme gubbepreg som Vectra hadde. Derfor beholdes navnet. Men bilen øker med 17 cm i lengden, og vokser fra bestselger VW Golf med hele 22 cm.

Det gir opplagt mer innvendig plass. Kun Ford Focus og Skoda Octavia overgår nå Astra i størrelse i den viktigste bilklassen både i Norge og resten av Europa.

Kommende Astra henter "øye" fra storebror Insignia, og blir første kompaktbil som leser trafikkskiltene.

Funksjonen har så langt begrenset verdi utover å informere føreren om aktuell fartsgrense på stedet, men vil i neste omgang kunne brukes til å tvinge bilistene til å holde fartsgrensene.

Vekker begjæret

Naturligvis kan kommende Astra også utstyres med feltskiftkontroll som varsler umotivert skifte av kjørefelt.

FlexRide som regulerer støtdemperne i forhold til underlaget flyttes ned fra Insignia. Føreren kan velge mellom tre innstillinger. Samtidig tilpasser systemet seg kontinuerlig endringer i kjørestil og fart i svinger.

Men likevel viktigst: Opels stilskifte vekker i større grad enn tidligere begjæret, og Opel har i tillegg maktet å bygge et snev av premiumfølelse inn i en standardbils interiør.

Erfaringer fra Insignia viser at det ga et kraftig salgsløft.

Avhengig av hvordan det går med Opel etter oppsplittingen av General Motors, planlegges Astra i en rekke varianter som trolig også inkluderer videreføring av kabrioletutgaven.

Annonse
Se bildet større

EN KLASSE OPP: Interiøret beveger seg mot premium.

Se bildet større

GOD PLASS: Plass til 1,5 liter store flasker i dørene.

Se bildet større

MANGE ROM: Her er plass til mer enn kaffekoppen.

Se bildet større

ÅRETS BIL?: Astra har alt som skal til for å bli Årets Bil i 2010

Se bildet større

LITE VINDU: Også Astra får et lite vindu bak bakdøren.

Se bildet større

UTVALG: Ny Astra med åtte drivstoffgjerrige og rene motorer

Se bildet større

MOTORER: Astra kan leveres med ecoFLEX diesel med 109 g CO2 per km og bensinmotor på 100 hk med 129 g/km

Se bildet større

SPESIELL: Irmschers planer for Astra

Se bildet større

FLEX FIX: Astra vil kunne leveres med innebygd sykkelstativ, kalt FlexFix Bike Carrier. En fleksibel løsning for sykkelgale nordmenn. FlexFix trenger ingen montering eller demontering.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!