Dette er bussen Oslo-folk elsker

Sjekk hvorfor her.

Dette er bussen Oslo-folk elsker

En busstur med linje 23 fra Simensbråten til Økern bidro til stor frustrasjon for en av de reisende tidligere denne uken. FOTO: Illustrasjonsfoto: Hege Bjørnsdatter Braaten

De største busslinjene i Oslo øker, på tross av kutt i linjetilbud og endring av kjøreruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.07.2012 kl 13:52

OSLO: Særdeles gode nyheter for miljøet må det jo være når de seks største busslinjene i Oslo har økt med hele 11 prosent.

Spesielt stor er veksten for linjene 21 og 54 som tidligere i år fikk flunkende nye leddbuser på sine ruter.

- Det er hyggelig å registrere at de nye leddbussene på linjene 21 og 54 har blir godt mottatt av kundene. Dette bekrefter antakelsen vår om at det fantes et betydelig potensial for økt trafikk på disse linjene, og at fulle busser kan ha hatt en avvisende effekt, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

FØLG OSLOTRAFIKKEN PÅ BILIOSLO.NO

Omstridte kutt

Bare måneder etter at de nye leddbussene ble satt inn på linjene 21 og 54 ble det gjennomført et kutt i rutetilbudet på de samme linjene. Kuttet var omstridt, og selv om byrådet argumenterte med at det totale tilbudet har økt, reagerte mange reisende med forundring over at tilbudet ble kuttet.

Også Ruter erkjenner at bussene fortsatt kan oppleves som fulle, og de vurderer nå situasjonen fortløpende. I samarbeid med busselskapene gjennomføres ulike tiltak for å holde rutetidene, blant annet å unngå at en leddbuss blir tatt igjen av den neste.

LES DEBATTEN RUNDT KUTT I OSLOBUSSENE:

«Venstre prioriterer kollektivtilbudet»

«Ola Elvestuen, jeg trenger en forklaring»

Oslos nye hovedlinje

De ferske tallene viser imidlertid at linje 54 har blitt en av de viktigste busslinjene i Oslo. Blant annet har trafikken økt betydelig i området Alexander Kiellands plass og Uelands gate.

LES OGSÅ: 37-bussen kan bli lagt ned

Linjen har også tatt over trafikk fra linje 37 på Bjølsen og Sagene. Sistnevnte rute har mistet noen av sine sentrale holdeplasser i Sentrum, blant annet Apotekergata og Stortorget, etter terrorangrepet i fjor sommer.

LES OGSÅ: Ruter får ikke pengene de trenger

De to tverrgående linjene 20 og 21 kjører i ytterkant av sentrum. Disse gir gode reisemuligheter mellom de sentrumsnære bydelene og bidrar til å avlaste trafikken gjennom sentrum.

126 millioner kunder reiser med Ruters busstrafikk hvert år, fordelt på 3 millioner bussavganger. Hvert år kjører Ruters busser en lengde tilsvarende 1200 ganger rundt jorda ved ekvator.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!