Dette er siste frist for å sikre Oslo finaleplass!

Dette er siste frist for å sikre Oslo finaleplass!

Vokalist Julian Westerlund Vestre og resten av Anonymous Basterds er det Oslo-bandetr som foreløpig ligger best an til å sikre seg en finaleplass i Bandwagon, med flest stemmer. Med de trenger en kjempemobilisering og hjep fra deg! FOTO: Foto: Magne Mellem Enoksen

Skal Oslo sikre seg en finalist i Bandwagon-finalen 16. november må du stemme nå!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.10.2013 kl 11:14

OSLO/NAMSOS: Det ble ikke noe videre avansement for dittOslos Bandwagon-kandidater i Radioclowns under regionfinalen på Lillestrøm 28. september.

Det var nemlig Ski-bandet Acrobasis som vant juryens gunst med låta "Running Out Of Time", og som dermed sikret seg finlebilletten for Stor-Oslo.

Fortsatt skal to plasser fylles

Det er 14 plasser i Bandwagon-finalen. De 12 regionene har allerede kåret sine vinnere, mens juryen jobber på spreng for å finne sin favoritt som også får plass i finalen i Rock City 16. november.

Her kan du se video med alle de tolv finalistene som er klare for landsfinalen:

 

 

 

Den 14. og siste finalisten blir den som får flest stemmer. Og selv om avstemningen nå nærmer seg slutten, er det fortsatt tid nok til å få mange stemmer. 15. oktober er den magiske datoen, og med riktig strategi er det fullt mulig å gå til topps selv for dem som ligger dårligst an per nå.

I Oslo er det Anonymous Basterds som har hatt suverent flest stemmer. De har ligget på opp i Stor-Oslo siden forsommeren, og vært oppe som nummer to nasjonalt. For øyeblikekt er de nummer tre blant alle de om lag 1900 opplastede låtene i Bandwagon.

- Bruk Facebook

- Det er aldri for sent. Hver ekstra stemme teller i slike konkurranser, så det handler om å skape så mye engasjement som mulig helt fram til vinduet stenger. Nøkkelen for å skape mer aktivitet gjennom Facebook er at man bruker de virkemidlene man har, sier daglig leder Tor Martin Olsen i Viral Media.

Han vet hva han snakker om. Firmaet har spesialisert seg på sosiale medier, og har hjulpet en rekke bedrifter med å få til sammen over en halv million «likes».

- Om du var musiker og med på Bandwagon, hvordan ville du ha gått fram for å få flest mulig stemmer de ti siste dagene?

- Jeg ville samlet hele bandet. Jeg ville så satt opp et arrangement under vår Facebook-side hvor vi informerer om at vi deltar i Bandwagon og kan vinne opptreden på Norwegian Wood, platekontrakt og hjelp fra plateselskap. Deretter hadde hele bandet invitert alle sine venner til dette arrangementet som jeg ville kalt «STEM mitt band fram til Norwegian Wood-scenen!» Dette vekker oppmerksomhet samtidig som at alle som melder seg på vil fortelle sine venner på Facebook at de skal delta. Det vil da vises slik i nyhetsfeeden: «Tor Martin Olsen skal delta STEM (bandnavnet) til Norwegian Wood-scenen!».

Han understreker at det ligger et stort potensial blant vennene.

- Et band består gjerne av 3-6 personer, og det betyr at kanskje så mange som 2.000++ blir invitert til dette arrangementet allerede i dag! Og om man har noen ildsjeler rundt bandet, så bør man også få disse til å invitere sine venner til arrangementet. Vi har opplevd tidligere at små aktører plutselig har fått over 10.000 inviterte til å delta på arrangementer ved hjelp av ildsjeler, sier han.

LES OM OSLOS BANDWAGON-FINALE, OG SE VIDEO OG BILDER FRA SKATEPARKEN I GAMLEBYEN!

Dele linker og statuser med bilder

Og det gjelder å være kreativ.

- Se for eksempel på Larvik som sponses av et kosttilskudd. De lager en parodi av reklamen for produktet og henter på den måten inn flere folk til sine hjemmekamper.

- Arrangementet er én ting, det andre er jo å dele lenken til bandets side under Bandwagon og oppfordre en og en venn til å stemme. Dette deler man på sin personlige Facebook-status, og jeg anbefaler at man også bruker et bilde når man legger ut egen status. For statuser med bilder får gjerne inntil 60 prosent mer respons enn statuser med kun tekst, sier han.

SE VIDEO: Råd fra stjernene

Nettverk og sosiale medier

For artister og band som drømmer om karriere kan sosiale medier være en fin plattform.

- Facebook, Youtube, Twitter med mer vil være et must for små band og bedrifter som ønsker å nå ut til massene. Hvis jeg spiller i et coverband for Metallica, så er mitt ønske å nå ut til alle Metallica-fans. På Facebook kan jeg velge at min annonse kun skal vises til de som liker Metallica fra før. På denne måten vil mitt band bruke lite ressurser på å nå ut til folk, og vi vil treffe den riktige målgruppen umiddelbart. Hvor ellers klarer man å samle tre millioner nordmenn på et sted?

- Youtube er jo et videodelingsnettverk, og hvis jeg nå for eksempel deler en video med mine venner vil de nå ut til mine 1.400 venner på Facebook som de ellers aldri ville kunne nå ut til. Og da er det ikke de selv som reklamerer for sin egen musikk, men det er jeg som anbefaler bandets musikk til mine venner. Og mine venner stoler mer på meg enn noen som helst reklame.

Venner og venners venner

- Har du et siste råd til musikerne hvordan de kan engasjere vennene sine og dermed også få spredd innholdet?

- Be alle venner og familie om å invitere sine venner igjen slik at enda flere får høre om bandets navn og avstemningen. Bruk bilder i statuser som legges ut på medlemmenes Facebook-sider. Og du må gjerne oppfordre vennene til å dele bildet også. Husk å legge inn lenke til avstemningen i statuser, sier eksperten.

Han understreker at det ikke er noe store feller man kan tråkke i når det kommer til sosiale medier, og det viktigste er at man viser seg fram og skaper engasjement blant vennene og følgerne. (ANB)

Her kan du stemme på Oslos bidrag i Bandwagon - Anonymous Basterds ligger i øyeblikket på tredjeplass nasjonalt, 380 poeng bak landsledende Queduhska fra Helgeland.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!