ANNONSE
Annonse

Rydd deg i form:

Dette er trening!

WORK IT: Du ser kanskje ikke på husvask, aketurer eller luking i hagen som trening. Men det er det faktisk!

Dagligdagse aktiviteter kan enkelt hjelpe deg til bedre helse. Treningsforfatter Christine Thune gir deg tipsene!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

KVINNEGUIDEN.NO: - Bare ved å utføre slike dagligdagse aktiviteter, får du lavere blodtrykk, økt forbrenning og dypere pust. Du får også mer avspent muskulatur og bedre humør, forteller Christine Thune.

Thune er utdannet ved Norges Idrettshøyskole, leder for treningsavdelingen på Hjelp24 NIMI Ekeberg og forfatter av en rekke bøker og artikler om helse og livsstil.

- Det skal ikke så mye innsats og fantasi til for klare den minste anbefalte måledosen med fysisk aktivitet som vil gi deg store helsegevinster, sier hun.

KVINNEGUIDEN-TV: Slik trener du mage og rygg

150 kalorier

Thune forteller at et energiforbruk på omtrent 150 kcal om dagen kan betraktes som en lett sportslig parallell til å ta tran. Det tar deg omtrent en halvtime å forbrenne 150 kalorier.

KVINNEGUIDEN-TV: Slik får du stram rumpe

- Og da snakker vi ikke om heseblesende trening, men om enkle aktiviteter som alle kan gjøre, sier Thune.

Det er mye du kan gjøre for å få opp aktivitetsnivået i hverdagen. Her er Thunes tips:

* Sett på musikk og dans mens du lager mat eller utfører andre stående aktiviteter hjemme.

* Bruk skritteller. WHO anbefaler ti tusen skritt daglig.

* Ta trappen i stedet for heisen - ja du har sikkert hørt det før, men det hjelper faktisk.

* Ta kaffepausen gående i stedet for å sette deg ned.

* Gå av bussen en holdeplass tidligere.

* Har du en stillesittende jobb; reis deg opp minst en gang i timen og beveg deg et par minutter.

* Gå mens du snakker i mobilen i stedet for å sitte.

* Gå en tur om morgenen eller kvelden.

* Har du ikke hund, lån naboens og gå tur med den.

* Planlegg aktive fritidsaktiviteter, som museumsturer.

* Bli en del av barnas aktive hverdag: Vær med på turer i skogen, svømmehallen, aketurer og annen lek.

KVINNEGUIDEN-TV: Slik trener du mage og lår

Les mer på Kvinneguiden.no

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.