- Dette kan vi bare ikke akseptere

Reagerer mot nedprioritering av Nydalskrysset.

- Dette kan vi bare ikke akseptere

KRYSSKLARE: Planene om et nytt Nydalskryss må på ingen måte bli borte, enes denne gjengen fra Nordre Aker bydelsutvalg om.

Det mener et samstemt knippe politikere i Bydel Nordre Aker om Statens Vegvesens forslag om å ta Nydalskrysset ut av Oslopakke 3.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.02.2012 kl 13:51

NYDALEN/STORO: - Dette kan vi bare ikke akseptere, sier en engasjert gjeng som møter lokalavisen i sprengkulda. Lungebetennelse og fredagskos skyves til side, for her er det engasjement som gløder.

- Nå er det ikke så mye trafikk som midt i rushen da, men det er jo et generelt stort problem, sier BU-leder Bent Gether-Rønning. Hvis det er noe politikerne i bydelen virkelig står sammen om så er det nettopp å bevare planene om et nytt Nydalskryss.

- Nydalskrysset er ikke minst viktig for å avlaste Storokrysset og tilrettelegge Storo som et bedre kollektivknutepunkt, sier nestleder Erik Borge Skei (V).

Mindre støy

- Det vil også redusere støy og luftforurensing lokalt ved at Ring 3 legges i tunnel, binde Nydalen, Lillo og Grefsen bedre sammen og være et heldig byutviklingsgrep, sier SV`s Tale Pleym. Et nytt Nydalskryss, beliggende mellom Nydalsbrua og Storokrysset langs Ring 3, ligger inne i gjeldende Oslopakke 3 for perioden 2018-27 som et av de prioriterte tiltakene. I en fersk rapport foreslår imidlertid Statens vegvesen å fjerne prosjektet fra prioriteringslisten.

- Et nytt kryss vil også være med på å hindre økt kødannelse på av- og påkjøringsveier når befolkningen øker, slår Bente M. Larsen fra Arbeiderpartiet fast.

I de opprinnelige skissene er Ring 3 lagt i tunnel omtrent fra Nydalsbrua til Storokrysset og går i en bue under Lillo. Det er planlagt avkjøring, og tilsvarende påkjøring, med tunnelutløp i Nydalen, dvs. i Sandakerveien.

- En slik løsning er det også reguleringsmessig lagt til rette for. Mer nøyaktig hvordan dette skal løses må man se nærmere på, slik at vi får en best mulig utforming. Det viktigste nå er at nytt Nydalskryss sikres fortsatt prioritet når saken skal behandles politisk, sier Borge Skei

Støysvak asfalt

Bydelsutvalget behandlet saken i sitt møte 2 februar, og ber også i vedtaket om at man vurderer støysvak asfalt og forbedret støyskjerming som midlertidige tiltak fram til en permanent løsning kan komme på plass.

Bydelsutvalget ber også om at disse planene ses i sammenheng med etableringen av et kollektivfelt fra Sinsen til Tåsen, eller andre kollektivløsninger langs Ring 3, og mener dette er en forutsetning for en god kollektivflyt.

Annonse
Se bildet større

ENIGE OM KRYSS: Hans A. Kielland Aanesen (Frp), nestleder i Bu Erik Borge Skei (V), Bente M. Larsen (Ap) Tale Pleym (SV) og BU-leder Bent Gether-Rønning (H).Foto: Anne Marie Huck Quaye

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!