Dette klager vi på

Dette klager vi på

FÅR KLAGER: Direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet.

Bilen og boligen volder norske forbrukere mest problemer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.02.2008 kl 10:20

Det er fortsatt boligen som gir norske forbrukere flest problemer. Det viser statistikk fra Forbrukerrådet. Nesten 12 500 av henvendelsene på forbrukertelefonen i 2007 var knyttet til utleie, salg, oppføring og oppussing av bolig.

- Vi har en jevn strøm av henvendelser og klager knyttet til de fleste sider ved det å bygge og bo, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet. Han mener mange av disse problemene kunne vært unngått hvis partene hadde skrevet skikkelige kontrakter. Forbrukerrådet ønsker en lovhjemling som pålegger selger en forpliktelse til å innhente en obligatorisk boligsalgsrapport før boligen legges ut for salg.

- Dette vil gi kjøper en realistisk forventing til boligens stand og hindre mange konflikter som nå kommer opp i ettertid på grunn av manglende forundersøkelser og overfladiske tilstandsrapporter, mener Lund-Isaksen.

Bilen volder problemer

Også bilen volder norske forbrukere mye plunder og bryderi. Forbrukerrådet mottok i løpet av fjoråret rundt 11 200 henvendelser knyttet til kjøp og reparasjon av bil. Det tilsvarer om lag 50 henvendelser per arbeidsdag.

- Problemene skyldes ofte at kjøperne er for blåøyde når de går til anskaffelse av bruktbil. Er du usikker, så krev en tilstandsrapport fra selgeren, og uansett – få en skriftlig kontrakt som sier hva dere er blitt enige om, sier Lund Isaksen.

Digital hverdag

Forbrukerrådet merker også at den stadig mer digitaliserte hverdagen byr på mange problemer for forbrukerne. Spørsmål og klager knyttet til datamaskiner, mobiltelefoner, telefoni og bredbånd utgjør en stadig større del av henvendelsene til Forbrukerrådet.

- Vi ser at overgangen til den digitale verden skaper utfordringer for de fleste av oss. Og nye markeder bringer ofte nye problemstillinger, sier Lund-Isaksen. Forbrukerrådet vil fremover blant annet arbeide for at alle TV-distributøret, uansett om det er via bakkenett, parabol eller kabel, tilbyr sine kunder muligheten til å velge enkeltkanaler fremfor pakkeløsninger.

Annonse
Se bildet større

BRY: Bilen er en gjenganger på forbrukertelefonen.

Se bildet større

DIGITALT: Forbrukerrådet får mange henvendelser knyttet til problemer med mobiltelefoner og annet digitalt utstyr.

Se bildet større

KLAGER: Boligen byr på mange problemer for nordmenn. Som for eksempel råteskader.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!