Dette mente deltakerne:

Dette mente deltakerne:

 

Cecilie Bergersen, mor: – Inspirerende – jeg ble overbevist om at vi foreldre faktisk har mulighet til å påvirke planprosessen. Med andre ord; engasj...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.09.2008 kl 13:16

Cecilie Bergersen, mor:

– Inspirerende – jeg ble overbevist om at vi foreldre faktisk har mulighet til å påvirke planprosessen. Med andre ord; engasjer dere foreldre! Fascinerende å høre rektor fra Ullern vgs. fortelle om deres prosess, og det er nok som han sier viktig å fokusere på visjonen og legge lista litt høyt nå. Så får vi heller sile etter hvert. Men kanskje viktigst av alt: Vi må lytte til barna – også fra de øverste trinnene. Hva slags skole vil de ha? Håper at også idrettslag og andre viktige nærmiljøgrupper kan komme med sine innspill underveis, slik at skolen blir tilrettelagt best mulig for flerbruk – både innendørs og utendørs.

Ola Bustad, far:

– Mye interessant og gode innleggsholdere. Flott med fokus på det «litt overordnede» – detaljene kan komme senere. Det er flott at rektor og lærere skal være med i brukergruppen. Likevel er det noe foruroligende, da det ifølge rektor ikke er satt av særlig ekstraressurser i forbindelse med de ansattes deltakelser i prosessen, kun noe vikarbruk i forbindelse med selve brukergruppemøtene. Jeg frykter at all fokus som sikkert går med i planprosessen, kan gå ut over innholdet i den vanlige skolehverdagen for elevene.

Det er også viktig at det i selve oppussings-/utbyggingsperioden blir tilrettelagt for en mest mulig skånsom skoledag for ungene. Min datter – og sikkert flere – merker godt mye mer støy, og et enda dårligere inneklima.

Ragnhild Palm Andersen, rektor Grefsen barneskole:

– Jeg opplevde seminaret som meget positivt og som et «løft» for den videre utviklingen i prosessen fra skolen side. Og det tror jeg gjelder mange av de ansatte som var til stede også. Det er helt fantastisk med et så dyktig FAU og foreldre som engasjerer seg slik de gjør for denne skolen. Valget av foredragsholdere var så riktig – fokus ble løftet ut av den konkrete klasseromsplanleggingen og opp på et mer visjonært nivå. Det er jo der vi må begynne!

Hvor er vi nå – og hva vil vi med skolen? Så kan vi begynne å «drømme og drodle», først uten begrensninger. Hva slags skole forestiller vi oss? Og så blir neste trinn å foreta det vi ser for oss, innenfor de reelle rammene som blir lagt til grunn for den nye skolen.

Men klart dette blir en arbeidsom og krevende periode for de ansatte. Noe får vi dekket til vikarbruk, men kun i forbindelse med deltakelse i selve brukermøtene. Vi har i utgangspunktet bedt om mer ressurser, men det får vi ikke. I tillegg har allerede skolen knapp økonomi etter brannen tidligere i år.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!