Disse er klare for å gi deg en helt ny bussopplevelse

Disse er klare for å gi deg en helt ny bussopplevelse

Bernt Reitan Jenssen i Ruter, Atle Rønning i Norgesbuss, Øystein Svensen i Unibuss, Sjur Brenden i Nobina og byråd Lan Marie Berg. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN (RUTER)

Fremtidens Ruter-busser er elektriske, og allerede i år starter prøvekjøringen. Se hvilke fordeler det gir. Miljøbevegelsen jubler.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2017 kl 16:56

Fakta Teskjøring med elbuss

  • Unibuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter. Batterikapasitet på 74 kWh. Hurtiglading med pantograf fra Siemens på endestopp i Vika og på Mortensrud på linje 74 (Østensjøkontrakten).
  • Nobina: To batterielektriske leddbusser på 18 meter. Nattlading på bussanlegget på Jernkroken. Testes på linje 31 (Oslo vestkontrakten).
  • Norgesbuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter. Batterikapasitet på 125 kWh. Hurtiglading med pantograf fra Schunk på endeholdeplassen til linje 60 på Vippetangen (Oslo Nordøstkontrakten).
  • Oppstart test innen utgangen av november 2017, med to års varighet

OSLO: Det skjer mye i kollektivtransporten i 2017. Vi har allerede fortalt om økte priser, men med dertil forbedret rutetilbud, særig for dem som bor på Storo, Grefsen og Kjelsås.

LES OGSÅ: Disse bussavgangene ønsker vi oss i 2017

De første batterielektriske bussene på vei til Oslo

Onsdag presenterte Ruter planene for testkjøring av elbusser i Oslo. Innen 2025 skal 60 prosent av alle busser i hovedstaden kjøre på strøm, er målet til kollektivselskapet.

Testkjøring av de første seks batterielektriske elbussene vil starte innen utgangen av 2017 (se faktaboks). Da vil Oslos befolkning få mulighet til å kjøre med stillegående og utslippsfrie busser.

– Vi rigger oss for kjøring med elektriske busser i fremtiden, og gjennomfører de neste årene et omfattende testprogram for elbuss. Finansiering av første fase er på plass, operatørene er klare, og har bestilt de første seks elektriske bussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen, i en pressemelding.

Tester på eksisterende linjer

Første del av testprogrammet har som mål å bygge kompetanse og driftserfaring hos operatørene. Testingen gjøres innenfor eksisterende kontrakter som Ruter har med Nobina, Norgesbuss og Unibuss. De tre operatørene skal i to år teste to batterielektriske busser hver på etablerte linjer som de allerede kjører i Oslo.

På linje 74, mellom Vika og Mortensrud skal Unibuss kjøre med to 12-meters batterielektriske busser. Bussene skal hurtiglades underveis med pantograflading på begge endestopp. Det gjør at bussene kan ha et mindre batteri og dermed flere sitteplasser å tilby til de reisende.

Se bildet større

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 74 vil se ut. FOTO: RUTER

På linje 31, mellom Snarøya og Grorud, skal Nobina kjøre to 18-meters batterielektriske leddbusser, med lading på bussanlegget på Jernkroken.

Se bildet større

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 31 vil se ut. FOTO: RUTER

På linje 60, som går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, skal Norgesbuss kjøre med to 12 meter lange batterielektriske busser. Bussene vil ha ekstra stort batteri installert, som gjør at de kan kjøre lenger mellom hver lading. Bussene vil hurtiglade med pantograf på endeholdeplassen på Vippetangen.

Se bildet større

Illustrasjon av hvordan bussene på linje 60 vil se ut. FOTO: RUTER

Tydelig merkede elbusser

– De neste årene skal vi skaffe oss solid erfaring med elektrisk bussdrift, slik at vi kan gi kundene et best mulig tilbud med stillegående, utslippsfrie busser i hovedstaden når den store utrullingen av elbusser i Oslo sentrum starter i 2020. Vi forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025. Vi har jobbet grundig over flere år for å modne alle deler av verdikjeden, som kreves for at dette fremtidsbildet skal bli reelt, forteller Reitan Jenssen.

Bussene vil bli synlige i bybildet, med tydelig profilering som gjør folk oppmerksomme på at bussen de kjører med er helelektrisk. Bussene vil for øvrig være utstyrt på samme måte som øvrige bybusser.

LES OGSÅ: Fremtiden kan bli enda mer spennende: Ville du sittet på med selvkjørende elbusser?

Raymond: Ambisiøst miljømål

– Det er gledelig at Oslos første batteridrevne busser er på vei, og viser at det ambisiøse målet vi har gitt Ruter om at hele kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være fornybar i 2020, er realistisk. Dette bidrar til at flere av Oslos innbyggere kan ta gode miljøvennlige valg når de skal få hverdagen til å gå opp, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Jeg gleder meg stort til å få de første elektriske bussene til byen. Oslofolk er allerede svært fornøyde med kollektivtilbudet i hovedstaden, og med stillegående og utslippsfrie elbusser kommer kollektivtilbudet i Oslo til å bli enda mer attraktivt. Utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av arbeidet for å sikre ren luft i byen og halvere Oslos klimagassutslipp innen 2020, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Se bildet større

F.v. Atle Rønning, Norgesbuss, Øystein Svensen, Unibuss, Sjur Brenden, Nobina, Raymond Johansen, byrådsleder, Bernt Reitan Jenssen, Ruter og Lan Marie Berg, byråd. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN (RUTER)

Tester for 43 millioner kroner

Det er operatørene som kjøper elbussene, og som skal kjøre disse på linjer som er egnet med tanke på elbussenes rekkevidde. Operatørene jobber nå for fullt for å få elbussene i trafikk så raskt det lar seg gjøre i 2017.

Kostnadsrammen for denne toårige testen er 43 millioner kroner totalt. Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, samt med belønningsmidler og støtte fra Enova.

Miljøorganisasjon jubler

I Miljøstiftelsen Zero tas nyheten om at Ruters første elbusser er på vei inn i ordinær drift imot med jubel.

– Svært gledelig at man nå endelig kommer i gang med elektrifiseringen av busstransporten i hovedstaden, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Miljøstiftelsen Zero, i en pressemelding onsdag.

Han mener Ruter henger litt etter målet fra et par år siden om å bli ledende i Europa på elbuss og ha et større antall elektriske busser i drift i 2016.

– ZERO har god tro på at Ruter og Oslo nå vil bevege seg raskt videre på elbuss. Neste steg bør være å få i gang den første hele busslinjen med utslippsfrie busser, og stille krav til utslippsfrie løsninger i alle kommende anbud, der det er teknisk mulig, sier Gjerset.

Han sier det nå skjer en rivende utvikling på elbusser globalt.

– Kina leder an med flere hundre tusen elbusser, men også i USA og Europa skjer det mye. I London har de nå 50 elbusser i drift og i Eidhoven har de 43 elektriske leddbusser, sier Gjerset.

Men også i Norge er ting på gang. Drammen får seks elbusser til høsten, og i Trondheim har man nå utlyst anbud for minimum 40 elbusser.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse