Disse sporene utsetter «nye» John Colletts plass

Trikkesløyfa er vernet. Dermed må den bli en del av utformingen av «nye» John Colletts plass. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bydelsutvalget skulle torsdag velge samarbeidspartner for den videre utviklingen av John Colletts plass som torg og møteplass i bydelen. Men slik gikk det ikke. Byantikvaren, og mindre penger enn ønsket, er årsaken.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.09.2016 kl 10:57

ULLEVÅL/NYDALEN: Tre arkitektkontorer/landskapsarkitekter ble tidligere i år invitert til å delta i konkurransen om å tegne fremtidens John Colletts plass. Området er valgt som torg og møteplass, og forprosjektet ble bevilget 400.000 kroner fra Eiendom- og byfornyelsesetaten.

De tre arkitektforslagene ble i juni presentert i Bicks kafé på Ullevål, og har vært tilgjengelige der etter det. Her kan du lese om presentasjonen av de tre alternativene.

Stopp fra Byantikvaren

Prosjektgruppa for John Colletts plass, bestående av representanter fra bydelen, Blindern Vel, Abels Hage, gårdeier og næringsinteresser, valgte ut Dronninga Landskaps alternativ. Bydelsutvalget skulle torsdag vedta å gå videre med dette alternativet, slik at dette kunne justeres til å passe budsjett og ønsker.

I bydelsutvalgsmøtet 15. september kom det imidlertid fram at Byantikvaren har kommer på banen, nær sagt bokstavelig talt.

Det viser seg at trikkesløyfa på John Colletts plass, selv om den trolig ikke vil være i bruk av Sporveien når trikkeparken i Oslo skal fornyes de kommende årene, er vernet. Dermed kan ikke de gamle skinnene fjernes, noe som er forutsatt i alle de tre arkitektforslagene.

John Colletts plass, med den historiske kinobygningen. Også trikkesløyfa skal vernes forfor ettertiden, mener Byantikvaren. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Blir bare tildelt halvparten av pengene

Det viser seg også at prosjektet, til tross for at bydelen har søkt om åtte millioner kroner, kun får bevilget fire millioner til gjennomføring fra Oslo kommune.

– Derfor foreslår vi at saken sendes tilbake til miljø- og samferdselskomiteen (i bydelen, journ.anm.), slik at man kan gå i dialog med arkitektene om endringer i forslagene, forklarer assisterende bydelsdirektør Preben Winger.

Winger mener de nye premissene i saken gir prosjektet enda klarere rammer på hva bydelen til slutt skal bestille for den nye torg og møteplassen på John Colletts plass. Han viser til at prosjektet i så måte ikke har dårlig tid.

– Da får man se hvordan skinnegangen kan tas inn som element i plassen, for eksempel med flyttbare plantekasser eller liknende.

LES OGSÅ: Hva er dette midt i Sognsveien?

New York på Ullevål

Dronninga Landskap, som leverte forslaget bydelen i utgangspunktet ville gå videre med, hadde skinneelementer med i sitt forslag for å trekke inn den historiske trikkeaktviteten.

Om enn ikke hele vendesløyfa som del av forslaget, ble ideen om benker og solsenger på skinner, etter modell av Highland park i New York, nevnt under presentasjonen fra arkitektene i juni.

Nordre Aker Budstikke har kontaktet Byantikvaren, men ikke lyktes å få en utdypende kommentar om vurderingen av vernehensynen til vendesløyfen.

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...