Drivstoff må vike for kollektivfelt og sykkelvei

Drivstoff må vike for kollektivfelt og sykkelvei

Roger Hertzberg, daglig leder i Uno-X Hydrogen AS, og Irene Johansen, regionsjef i Uno-X Atomat AS, vil bygge selskapets første hydrogenstasjon i Oslo ved Storo. Det passer ikke med Statens Vegvesens planer. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Statens vegvesen skal oppgradere kollektivfeltet og sykkeltraseen inn mot Storokrysset. Da er det ikke plass til Uno-X-stasjonen. Det liker drivstoffkjeden dårlig. De vil nemlig bygge sitt første fyllepunkt for hydrogen i Oslo på Storo.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.12.2016 kl 15:58

STORO: Ved avkjøringsrampen mot Storokrysset, i østlig retning, ligger den ubemannede Uno-X-stasjonen. Her ønsker drivstoffkjeden å bygge sin første hydrogenstasjon i Oslo.

– Det finnes knapt noen bedre egnet plassering i Oslo, sier Irene Johanson, regionsjef for Uno-X Automat AS.

Mer plass til sykkel og kollektivfremkommelighet

Men Statens Vegvesen har andre planer for området. De vil igangsette en oppgradering av gang- og sykkelforbindelsen, forbedring av kollektivtrafikkens fremkommelighet og styrking av grønnstrukturen på et 600 meter langt strekke langs Ring 3, mellom Storo og gangbrua sør for Betzy Kjelsbergs vei.

Årsaken er at dagens gang- og sykkelforbindelse i retning Storo, som er en del av hovedsykkelveinettet i Oslo, ifølge Statens vegvesen fremstår som «en lite tilfredsstillende lenke med lav standard og sikkerhet for myke trafikanter».

I tillegg påpekes det at kollektivtrafikken på Ring 3 opplever store forsinkelser mellom bussholdeplassen ved Lillo terrasse og Storokrysset fordi kollektivfeltet ikke er gjennomgående.

Ikke plass til bensinstasjon og bilverksted

Se bildet større

Det er strekningen fra gangbrua ved Lillo terrasse og frem til Storokrysset, til høyre i bildet, som skal bedres for gående, syklende og kollektivtransport. Den totale kapasitetn på Ring 3 økes ikke. I Statens vegvesens plan er det ikke plass til Uno-X. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Planforslaget de har lagt frem forutsetter at automatstasjonen til Uno-X og Nordhagen bilverksted Storo (Mekonomen) i Rolf Wikstrøms vei 31 avvikles. Forslaget støttes både av Plan- og bygningsetaten, som mener tiltaket fremmer miljøvennlig trafikk og folkehelse, og av byrådet. Også bydelsutvalget i Nordre Aker stilte seg bak dette da forslaget var på høring i 2015.

Det er Statens Vegvesen og Jernbaneverket som er grunneiere i planområdet. Statens Vegvesen har allerede kommet til enighet om å avslutte leieforholdet med Mekonomen-verkstedet som ligger vegg i vegg med bensinstasjonen. Dette til tross for at leieavtalen i utgangsunktet løp til 2023, opplyser Statens Vegvesen.

Uno-X på sin side har en leieavtale som løper ut 2018, med rett til å forlenge den i ytterligere ti år. Uno-X vil nødig gi slipp på sin plassering, fordi de har planer om å oppgradere stasjonen til en «fremtidens drivstoffstasjon», nemlig for hydrogen.

Miljøvennlig drivstoff

Uno-X åpnet i november en hydrogenstasjon på Kjørbo i Sandvika, med støtte fra Enova og Akershus fylkeskommune. Selskapet har som mål å åpne 20 slike stasjoner i og mellom landets største byer innen 2020, og mener Storo er en het kandidat for den første i Oslo.

Enn så lenge er det kun registrert et titalls hydrogenbiler i Norge, men Uno-X mener dette vil øke kraftig når tilgjengligheten til drivstoffet blir bedre. De viser til kort fylletid, lang rekkeveidde på bilene, konkurransedyktige hydrogenpriser, og at hydrogen gir nullutslippsbiler.

– Beliggenheten (på Storo, journ.anm.) er perfekt, på den viktigste ferdselsåren mellom øst og vest. Stasjonen er enkelt tilgjengelig for pendlere fra det meste av Oslo-regionen, og for Oslo-folk på vei til og fra jobb eller hytta, sier Irene Johanson i Uno-X.

LES OGSÅ: Nå skal det svi å parkere i sykkelfeltet

Mener det blir utrygt og lite oversiktelig

Se bildet større

Espen Ophaug (V), Pia Farstad von Hall (H), Victoria Marie Evensen (Ap) og Camilla Wilhelmsen (Frp) i byutviklingskomiteen, sammen med Andreas Skjæret, lytter til Irene Johanson fra Uno-X. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Hun sier det er viktig ikke bare å se området isolert, men ha en helhetlig plan for hvordan man ønsker tilrettelegging for drivstoff-stasjoner langs Ring 3.

– Vi støtter både tilrettelegging for sykkel og kollektivtransport. Men vi mener det er mulig å få til en løsning der vi får plass til tre gode ting på området, ikke bare to, slik som Statens vegvesen foreslår, sier Johanson.

Tidligere denne uken var bystyrets byutviklingskomité på befaring på området, og fikk presentert saken både fra Statens vegvesens og Uno-X sin side.

Et av de forkastede alternativene til regulering innpasset en drivstoffstasjon på tomta. Denne er i følge Statens vegvesen ikke gjennomførbar.

– Alternativet skaper en konflikt med kollektivfeltet i forbindelse med innkjøring til stasjonen, sier Øystein Vøvstad i Statens vegvesen, og viser til at skiltingen ikke vil bli tydelig eller oversiktlig nok.

Kan ekspropriere

Vegvesenet mener også kryssing av kollektivfeltet, og sykkeltraseen, ved inn- og utkjøring til Uno-X-stasjonen vil gi økt fare for ulykker, og skape forsinkelser inn mot Storo-krysset.

«Bensinstasjonen bør ikke videreføres på bakgrunn av konsekvenser især for Storokrysset. De samlede trafikale ulempene er større enn fordelene Uno-X Automat AS og deres kunder vil få ved å beholde stedet til salg av drivstoff» skriver Statens vegvesen i planfremlegget.

Uno-X på sin side oppgir at stasjonen har 300-500 biler innom hver dag, og mener dette utgjør en ubetydlig belastning på Storokrysset.

Dersom planforslaget blir vedtatt slik Statens vegvesen ønsker, har de hjemmel til eksproriasjon av området bensinstasjonen står på, til tross for at leieavtalen har en potensiell varighet til 2028, opplyser Vøvstad.

Se bildet større

Øystein Vøvstad og Astrid Eline Ådnanes fra Statens Vegvesen og Frid Ane Jacobsen Møster fra Plan- og bygningsetaten. Til høyre byrådssekretær Anders Røberg-Larsen (Ap). FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Vedtas 14. desember

Saken skal behandles i et ekstraordinært møte i byutviklingskomiteen, og deretter i påfølgende bystyremøte, onsdag 14. desember. Ifølge byrådet er det et ønske fra Statens vegvesen at saken avgjøres politisk inneværende år for at den skal kunne prioriteres i årets investeringsbudsjett.

Nestleder i byutviklingskomiteen, Camilla Wilhelmsen (Frp), og komitemedlem Pia Farstad von Hall (H), har sammen bedt byrådet om at også de fire tidligere alternativene, i tillegg til det Plan- og bygningsetaten og byrådet går inn for, presenteres for bystyret.

– Vanligvis blir vi fremlagt alle alternativene, men i denne saken er det kun Statens vegvesens forslag som er presentert. Vi ønsker å gå inn for et alternativ som ivaretar alle hensynene. Og en slik stasjon som vil tilby hydrogen er både fremtidsrettet og miljøvennlig. Jeg håper byrådet tenker seg om en gang til, sier Wilhelmsen.

LES OGSÅ: Nå har Bymiljøetatenbestemt hvilken løsning man bør gå for for syklister og rulleskiløpere i Maridalen

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!