Slik knekkes CO2-koden

Dropper 4x4 på SUV

Dropper 4x4 på SUV

4X4: fire av fem Qashqai-kunder blåst en lang marsj i firehjulsdriften.

Ikke før har Volvo lansert sin nye firehjulstrekker XC60 i Norge, så plukker de av firehjulstrekket - for å spare miljøet!

Tekst:

Publisert:

I en verden hvor motbakken knapt har begynt, hvor verdens bilprodusenter kjører fabrikkene sine på lavt turtall og alle leter etter gullnøkkelen til folks lommebok, betyr faktisk kundenes ønsker mer enn bilprodusentenes behov.

Og for Volvo er situasjonen dramatisk. Salget stuper og deres biler befinner seg fortsatt milevidt unna 130 grams kravet fra EU i forhold til nye bilers gjennomsnittlige CO2-utslipp fra 2012.

SUV ikke stuerent

Dessuten oppfattes det langt fra stuerent å vise seg i en SUV. Så hos Volvo snakker man ikke på noen måte om nye XC60 som en SUV.

Nei, den er en crossover, som forener det beste i stasjonsvognkonseptet med de gode trekkene fra SUV-ene: Man sitter høyt, er litt konge på veien og har bra med bagasjeplass.

Det viktigste er altså bilopplevelsen på veien. Om den trekker på to eller fire hjul betyr ikke så mye i en verden hvor eksponeringseffekten teller mer enn framkommeligheten.

SUV uten 4x4

Naturligvis har Volvo fått med seg Nissans formidable suksess med Qashqai (pluss 68,5 prosent i Norge fram til oktober). Bilen ser jo ut som en liten SUV, og naturligvis kan den leveres med firehjulstrekk.

Men så langt har fire av fem Qashqai-kunder blåst en lang marsj i firehjulsdriften. Den ser jo ingen likevel.

Amerikanerne ser saken på samme måte. Om bilen har drift på alle hjul spiller ingen rolle bare solen skinner fra skyfri himmel store deler av året. Så i USA selges eksempelvis både Jeep og Volvo XC90 også med tohjulstrekk.

Derfor sparer Volvo kostnader, vekt og ikke minst CO2 ved å gjøre en forhjulsdrevet variant av nye XC60. Akkurat som Dodge gjorde, da de slapp Journey ut på norske veier. Bilen ser ut som en SUV, men titter du under den vil du kun se hull i hjulopphenget der drivakslene skulle trukket bakhjulene.

CO2 ned

Naturligvis beholder Volvo også varianter med 4x4 på XC60, men det er ikke sikkert Volvo setter dem fremst i butikklokalet når miljøorganisasjonene varsler sin ankomst. Der står XC60 med CO2-utslipp redusert fra 199 til 170 gram

I Norge handler dessuten 4x4 om penger, Masse penger.

Med utgangspunkt i BilNorges avgiftskalkulater presenterer vi her noen regnestykker som kan gjøre 514.000 kroner kostbare Volvo XC60 til en interessant bil for flere enn de best bemidlede:

  • Avgift på Volvo XC60 med 4x4, 163 hk og CO2-utslipp på 199 gram: 225.918 kroner. Neste år vil avgiften på den samme bilen være 234.079 kroner.
  • Så tar Volvo bort firehjulstrekket, reduserer vekten med anslagsvis 50 kilo og optimaliserer motoren slik at utslippet reduseres til 170 gram CO2 samtidig som effekten økes til 175 hk. Og avgiften? Jo, den går ned til 203.463 kroner i 2009.
  • Neste skritt er å redusere motoreffekten uten å redusere drakraften. Norge og Belgia har avgiftssystemer som gjør dette interessant og Volvo har gjort det på enkelte av sine modeller før. Om effekten senkes til 150 hk på XC60 med forhjulstrekk blir avgiften 179.249 kroner.
  • Volvo planlegger en microhybrid av XC60 med 140 gram CO2-utslipp. Forutsetter vi at effekten til Norge holdes på 150 hk reduseres avgiften til 163.319 kroner.

Med det er avgiften på XC60 redusert med samlet 71.144 kroner. Da nærmer bilen seg folkepris.

Og dette er oppskriften på hvordan bilprodusentene kommer til å måtte konverterer SUV-er til miljøsnille familiebiler fram mot 2012 uten på noen måte å gjøre dem mindre barske.

I hvert fall ikke å se på!

Annonse
Se bildet større

NO SUV: Dodge Journey ser ut som en SUV, men titter du under den vil du kun se hull i hjulopphenget der drivakslene skulle trukket bakhjulene.

Se bildet større

BARSK: Volvo XC60 er ikke mer enn sluppet ut på norske veier før Volvo melder at miljøhnsyn tvinger fram en variant med kun forhjulsdrift.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!