ANNONSE
Annonse

Vanlig klesstil er in

DU er trendy

PÅ UTKIKK: Ikledd trendy hulletights, skinnjakke og Ray Ban Wayfarer-briller, jakter gatemoteblogger Linda Helen Angen på andre velkledde personer på Grünerløkka i Oslo.

Mest trendy akkurat nå: Klesstilen til helt vanlige folk på gata. Formidlet gjennom et eksplosivt antall moteblogger på nettet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Knips. Svenske Josefine Holm ble spottet gjennom vinduene på en av de små, alternative skobutikkene på Grünerløkka i Oslo. Fem minutter senere er hun avbildet av gatemoteblogger Linda Helen Angen.

I løpet av noen dager vil hun ende som én av et økende antall gatemotekjendiser på nettet.

Josefine har rød silkebluse og sort knelangt skjørt. Begge deler fra loppemarked. Sorte strømper og lyseblå joggesko. Hun lyser opp blant de mange helsvart- og jeanskledde som passerer.

— Stilen hennes er så enkel og ren. Avslappet. Også hadde hun Converse-sko, som jeg digger, er Angens begrunnelse for valget.

WEB-TV: Dette mener folk på gata

Endrer motebildet

Gatemote. Moteblogg. Gatemoteblogg. Motebransjen er definitivt ikke som før. Tidligere hadde glansede motemagasiner eneretten på å fortelle hvermannsen hvordan hun skulle se ut denne sesongen og neste.

Nå har de fått konkurranse. Internett har demokratisert motepolitiet. Fra tusenvis av datamaskiner, svært mange av dem plassert på tenåringsrom, tastes det daglig og ivrig om mote og stil på egne blogger.

Da motebladet Costume i fjor arrangerte en kåring av Norges beste moteblogg, ble 727 blogger meldt inn til konkurransen.

Bloggerne knipser gjerne bilder av seg selv med det de mener er et godt sammensatt antrekk, gjerne supplert med kommentarer av typen: "Sjekk denne kule rosa kjolen".

Eller de trekker ut på gata med kamera og speider etter helt vanlige folk de synes kler seg kult. Derav gatemoteblogg.

Les også: Vårtrendene som ikke forsvinner

600.000 lesere i uka

Og bloggene har blitt superpopulære. Sveriges mest kjente moteblogg "Blondinbella.se" hadde 600.000 lesere i uken og tjente 500.000 kroner på annonser i fjor. En 18 år gammel jente står bak.

Amerikaneren Scott Schuman, mannen bak verdens mest berømte gatemoteblogg "The Sartorialist", regnes i dag som en av moteverdenens mektigste premissleverandører.

Konstituert redaktør i motebladet Costume, Monica Csango, tror imidlertid ikke at bloggerne utgjør noen trussel for motebladene.

— Nei, heller tvert imot. Bloggerne er et fantastisk supplement til oss. De får ut det som skjer fra dag til dag, mens vi må planlegge for fire-fem måneder framover. De gjør at vi må skjerpe tanken, og bli mer bevisst på hva som fremdeles kan være aktuelt når bladet kommer i trykken, sier Csango.

Les også: Rå norsk mote

Instinkt

Motebloggenes popularitet forklares av enkelte med at samfunnet har gått trøtt på retusjerte supermodeller. Nå er folk sultne på ekte mennesker.

Linda Helen Angen kunne ikke vært mer enig.

— Jeg elsker å se hvor original stil enkelte har. Gatemote er mer ekte enn motebladmote og også lettere å identifisere seg med for folk flest, tror hun.

Fotostudenten har fast blogg knyttet til klikk.no, nettstedet til Hjemmet Mortensen. I kontrakten er hun forpliktet til å legge ut minst to profiler i uka.

Noen ganger holder det hardt. Angen har bare noen sekunder på seg til å vurdere om en person er verdt et bilde. Det er magefølelsen som avgjør. Noen ganger må hun følge etter personen en stund før hun bestemmer seg.

— I vinter var det veldig vanskelig. Det var iskaldt ute og alle gjemte seg i store, svarte jakker, forteller hun.

Bildeserie: 2009-moten fra A til Å

Motebloggerne mener:

Vårens trender = buksedress, haremsbukse, cocktailshorts, 80-tallsstil med skulderputer og pasteller, orientalsk stil og skyhøye sko, sier motebladene. Men hva sier motebloggerne?

BLOGGER: Elenita

Bakkvinne: Lena Rustan Fidjestad (20) fra Kristiansand. Elenita.no ble kåret til årets moteblogg 2008 av motebladet Costume og H&M.

* BESTE TRENDTIPS I VÅR: Tettsittende prangende smykker. Lys blazer med markerte skuldre. Klassisk skinnjakke i semsket skinn. Lys denim. 90-tallsinspirerte magekorte overdeler.

Lena om bloggen: Begynte med moteblogg i fjor etter at jeg ble isolert hjemme med kronisk utmattelsessyndrom. Til støtte og glede, og mitt vindu mot verden i en tung tid. 1500

—2000 besøk per dag.

BLOGGER: Girlfriend/Camilla Pihl

Bakkvinne: Camilla Pihl (30) fra Oslo. Hun er redaktør for nettmagasinet Girlfriend.no. Har sin egen blogg knyttet til magasinet.

* BESTE TRENDTIPS I VÅR: Bland det litt sukkersøte med noe røffere. Småblomstrete kjoler med en tettsittende liten kort skinnjakke. Eller enkelt og klassisk: Et par jeans med god passform, en litt løs hvit t-skjorte, ett par smashing høye hæler og noen smykker, så er man i boks! Røffe, lave gladiatorsandaler, pastellfarger blandet med noe sort eller hvitt. Kutt ned på sminken og la fregnene komme til syne.

* Camilla om bloggen: Den gir ett innblikk i mitt liv, mine tanker og inspirasjon. Det er en veldig visuell blogg, og jeg legger vekt på fine bilder. Rundt 1000 besøkende per dag.

BLOGGER: Ladybirds Nest

Bakkvinne: Randi Nestaker (27), fra Toten, bor i Oslo. Driver bloggen Ladybirds Nest

* BESTE TRENDTIPS I VÅR: Bring flere farger inn i garderoben etter en mørk vinter. Store mønster, gjerne fargerike blomstermønster. Sko er viktigste accessoir: etniske sandaler, gladiatorer, rocka naglesandaler, søte ballerinas og cutout pumps. Buksedresser

— med joggesko eller ballerina til hverdags, og høye hæler og et belte til fest. Et gammelt plagg kan få nytt liv ved for eksempel å rulle opp buksebenene, ha på et rødt belte på en søt kjole eller kombinere med en av vårens nøkkelplagg.

* Randi om bloggen: Jeg blogger om mote og andre vakre ting som inspirer meg, med små innblikk i min hverdag og yndlingssteder og produkter. Rundt 1000 besøk per dag.

Her finner du flere moteblogger

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.