Du har krav på bedre lånetelefon

Du har krav på bedre lånetelefon

Filip Nicolaisen er ikke fornøyd med servicen hos Nokia Store.

Nokia Store bøyde seg ikke da Filip Nicolaisen ba om det han faktisk har krav på.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.10.2009 kl 17:35

AMOBIL.NO: Det er ingen tvil om at det ofte er feil på mobiltelefoner, og vi leverer de inn på service stadig vekk.

Funksjonalitet

Du har krav på lånetelefon dersom det anslås at reparasjonen, inkludert frakt til og fra verkstedet, tar mer enn en uke. Men butikken kan ikke gi deg en hvilken som helst mobiltelefon.

- Lånetelefonen skal ha tilsvarende funksjoner som den telefonen kunden leverer inn, forteller Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet, til Amobil. Dette kravet kommer fra vedtaksorganet Forbrukertvistutvalget (FTU), og er basert på Forbrukerkjøpsloven.

Filip Nicolaisen leverte sin Nokia N97 til Nokia Store på Jernbanetorget i Oslo, som er i samme kjede som Telebutikken og eid av Comhouse, som videre er eid av Teliasonera.

Butikken var ikke det minste interessert i å følge Forbrukertvistutvalgets retningslinjer.

Nektet å bøye seg

Han fikk nemlig en Nokia 1110 som lånetelefon. Kjapt forklart har Nokia N97 fullverdig e-postfunksjonalitet, GPS, trykkskjerm, Wi-Fi og super-3G. Nokia 1110 har ingen av disse funksjonene.

Nicolaisen dokumenterer overfor Amobil at han sendte en e-post til butikken tre uker etter innleveringen, der han forklarte at han trengte en lånetelefon som fungerte i jobbsammenheng ettersom det tok så lang tid. Butikken nektet å bøye seg.

Les også: Sony Ericsson topper klagestatistikken

I svaret fra butikken påstås det blant annet:

"Hele avgjørelsen i FTU er nok meget dårlig gjennomtenkt og burde aldri vært gitt."

"Det er hovedsakelig bedriftskunder som er avhengige av å benytte e-post på sin mobiltelefon."

"Det er Forbrukerkjøpsloven som fastsetter dine rettigheter ikke Forbrukertvistutvalget."

Ulempe for butikken?

De to første punktene er påstander, mens det siste punktet er en misforståelse.

Det Nicolaisen egentlig har krav på, ifølge Forbrukerrådet, er en telefon med tilsvarende funksjonalitet som den han leverte inn.

- Jeg synes det er dårlig at en kunde skal måtte krangle seg til å få normal service fra en butikk. Neste gang kommer jeg nok til å handle et annet sted, sier Nicolaisen til Amobil.

- En Nokia 1110 som lånetelefon for en Nokia N97 er for dårlig, slår Helene Falch Forbrukerrådet fast.

Amobil tok kontakt med Nokia Store på Jernbanetorget, som ba oss snakke direkte med Comhouse. Comhouse drifter Telebutikken, inkludert Nokia Store, og Klart Svar.

- Vi har klare rutiner og prosedyrer på dette. Kundene skal få god behandling, og lånetelefonene skal gjenspeile bruksmønsteret til kunden, sier Jan Eide, administrerende direktør i Comhouse.

Les mer om denne saken på amobil.no

Annonse
Se bildet større

Helene Falch i Forbrukerrådet er klar på at en eier av Nokia N97 har krav på en langt bedre lånetelefon enn det Nicolaisen har fått.

Se bildet større

Butikken kan ikke gi deg en hvilken som helst mobiltelefon.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!