TEST: Q5 mot A4 Allroad

Duell: Audi mot Audi

Duell: Audi mot Audi

I TERRENGET: Dette er definitivt ikke terrengbiler.

Hvis du ikke trenger ekstra god bakkeklaring, er lavebygde biler fortsatt bedre å kjøre enn høybygde.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.07.2009 kl 08:20

Vi har latt to av Audis firehjulstrekkere duellere. Audis nye yndling, SUV-en Q5, utfordrer den enda nyere Audi A4 Allroad, begge kraftig motorisert med 170 hk (diesel) og bygd over samme tekniske lest.

Siden de to utgir seg for å være kjøremaskiner på asfalt og samtidig barskest på dårlige hytteveier, tok vi dem til noen av landets dårligste grusveier.

Dernest lot vi dem danse med kjeglene på Vålerbanen (Norsk Trafikksenter), for til slutt å gi oss i kast med trafikksenterets offroadløype.

La oss med en gang slå fast at du får hva du betaler for. Også hos Audi. Betyr framkommelighet i vanskelig terreng mest, så faller Q5 naturlig å velge.

Søker du derimot gode egenskaper på vanlig vei, lar det seg ikke bortforklare at jo høyere tyngdepunktet løftes over asfalten, jo mer forringes veiegenskapene.

Les også vår enbilstest av Audi A4 Allroad

Audi Q5

SUV klinger ikke lenger spesielt godt, og Audi gjør hva de kan for å overbevise om at Q5 ikke er en SUV, men en crossover, altså det beste fra SUV-enes og stasjonsvognenes verden.

Det å sitte høyt med ditto bedre utsikt i trafikken

— samt å kunne sette seg rett inn i bilen

— framstår som de sterkeste kortene til Q5, ved siden av at 20 cm bakkeklaring gir bedre framkommelighet på dårlig vei.

Fortsatt lar det seg likevel ikke bortforklare at bilens største pre ligger i glansingen av selvbildet. Denne bilen velges av de som har behov for å vise seg fram på eksempelvis ungenes fortballtrening.

Stortest av SUVer: Vi mener Mercedes GLK er best

Mindre vulgær

Q5 fremstår riktignok som mindre vulgært enn storebror Q7, men med CO2-utslipp på 179 gram/km blir den likevel vanskelig å selge når skjerpede utslippskrav tar til å gjelde fra 2012.

Men det skal Q5 ha: Med en stopplengde på 22,8 meter fra 80 km/t bremser den bedre enn de aller fleste biler.

Og selv med litt vaggende kjørestil på krevende veier, kjører du svært bra i Q5. Q5 laster i volum omtrent like mye som A4 Allroad, og med godkjent trekkevne på 2000 kilo drar den 300 kg mer enn A4 Allroad.

Stortest av kompakt-SUVer: Kuga best i test

A4 Allroad

A4 Allroad framstår som sosialt langt mer spiselig enn Q5. Den har nesten like god bakkeklaring, lavere innlastingshøyde og samme gode bremseevne (23,3 m fra 80 til 0 km/t).

170 hk motor passer utmerket til bilen, og den kjører klart best i skjæringspunktet mellom sportslighet og komfort. Denne bilen kan piskes knallhardt uten å miste veigrepet.

Men i likhet med Q5, har heller ikke Allroad noe å gjøre i vanskelig terreng. Selv med Haldex 4 firehjulsdriftsystem avhenger framdriften av god friksjon på alle hjul. Se ikke bort fra at firehjulsdriften svikter når du trenger den mest.

Stortest: Folke-SUVer. Se hvilken modell som vant

Uten luftfjæring

Mens storebror A6 Allroad kan leveres med luftfjæring og mulighet til å øke bakkeklaringen, tilbys ikke A4 Allroad med slik teknikk.

Onde tunger hevder at Audi i Allroad har skjemmet den gode bilen A4 stasjonsvogn med stygge plastdeksler, og i tillegg tar seg godt betalt for det.

Vel, testteamet mener at A4 i stasjonsvognutgave med 170 hk dieselmotor og firehjulsdrift fortsatt gir klart mest bil for pengene, har det lavste utslippet og best sosial aksept.

Den kjører best og koster i grunnversjon nesten 40.000 kroner mindre enn Allroad og 60.000 kroner mindre enn Q5.

Vår mening om testbilene:

Audi A4 Allroad

Audi Q5

Bak rattet

9,0

9,0

Plass

7,0

6,5

Komfort

8,0

7,0

På veien

8,0

7,0

I terrenget

5,0

5,5

Ytelser

8,0

8,0

Forbruk/CO2

4,0

3,0

Sikkerhet

9,5

9,5

Utstyr

8,0

8,5

Pris

4,5

4,0

Sum (100)

71,0

68,0

Testbilene i tall:

Audi A4 Allroad

Audi Q5

Pris billigste*

493.200 kr

516.900 kr

Pris testet bil

664.770 kr

742.320 kr

Lengde

4,72 m

4,57 m

Bagasje (VDA)

490 l

480 l

Motor (Volum/hk)

2.0/170 hk

2.0 l/170 hk

Moment

350 Nm

350 Nm

Forbruk (EU)

0,64 l/mil

0,68 l/mil

Forbruk (målt)

0,847 l/mil

0,896 l/mil

CO2-utslipp (EU)

169 g/km

179 g/km

0-100 km/t (test)

10,6 sek

11,8 sek

80-0 km/t (brems)

23,3 m

22, 8 m

Toppfart

213 km/t

200 km/t

Støy 80 km/t (målt)

66 dBA

67 dBA

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Alle

Alle

Garanti

3 år

3 år

EuroNCAP*

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

Q5: Normalt tar Q5 seg godt fram der veiene knapt kan kalles vei.

Se bildet større

Q5: Liten bakke, men stort problem. Se hvordan bakhjulet spinner mens de øvrige hjulene står helt stille.

Se bildet større

ALLROAD: Skogen kler ikke akkurat denne bilen.

Se bildet større

PÅ BANE: Allroad klarte seg bedre på banen enn Q5

Se bildet større

Q5: Overhenger foran stopper Q5 i terrenget.

Se bildet større

ALLROAD: Lekkert interiør med klassens beste finish.

Se bildet større

Q5: Leveres med 170 hk dieselmotor i kombinasjon med automatgir.

Se bildet større

KORTERE OG LAVERE: Ingen tvil om ulik profil på de to bilene. Q5 bak.

Se bildet større

FRISK DUELL: Til tross for økt bakkeklaring kan både Allroad og Q5 piskes hardt.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!