Eivind og Ali vil la ungdom lære mer, når og hvor de vil

Eivind og Ali vil la ungdom lære mer, når og hvor de vil

Eivind Stordal (foran) og Ali Elmasoudi driver Studix i Forskningsparken, og utvikler fremtidens læringsplattformer – i Nordre Aker. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nordre Aker-gründere jobber med læringsmetoder de mener kan revolusjonere skolen. Nå vil de la ungdom i bydelen teste ut verktøyet deres helt gratis.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.06.2016 kl 09:17

GAUSTAD: Tenk deg at du sitter hjemme en kveld med en vanskelig skoleoppgave. Kanskje som forberedelse til eksamen. Tenk deg at alt du trenger å gjøre for å få direkte hjelp av en lærer er å logge deg på en læringsplattform på nett.

Det er snart en realitet, skal vi tro to gründere fra Nordre Aker, som har utviklet Lær.no.

Gründere i Forskningsparken

I Forskningsparken i Gaustadbekkdalen sitter Ali Elmasoudi og Eivind Stordal. De to har hver sin mastergrad i matematikk fra UiO, og driver i dag selskapet Studix.

– Vi brenner for dette. For at ungdom skal få lære og få veiledning når de trenger det, sier Elmasoudi.

Hele tanken er å tilby privatundervisning «når som helst».

– Og når er det en elev gjerne trenger hjelp, spør han retorisk.

– Elever sliter ofte med å gjøre lekser. Vi vil tilby hjelpen når eleven sitter hjemme og ikke kommer videre.

Felles, interaktiv tavle

Lær.no er et interaktivt klasserom, der elev og lærer møtes rundt en felles, virtuell tavle.

De kan begge skrive på tavla. Og eleven kan laste opp et oppgavesett og se på det sammen med læreren.

– Læringsseansen blir tatt opp slik at man kan konsentrere seg om samtalen istedenfor å ta notater. Etterpå kan eleven se på arkivet for å repetere. I tillegg kan man laste ned en PDF av alle notatene man har tatt felles. Dette kan for eksempel tas med på eksamen og brukes på den delen der hjelpemidler er tillat, sier Elmasoudi.

– Dette høres jo nesten for godt ut til å være sant. Hvorfor har ingen lansert dette tidligere?

– Dette er noe som kommer til å skje, og som det vil komme mer av fremover, så da kan det like gjerne være oss som utvikler det. Dette er et verktøy til det beste for ungdom, sier Elmasoudi.

Se bildet større

Knut Berg jobber i Lær.no og underviser i matematikk. Han tar også en doktorgrad ved Universitetet i Oslo. FOTO: PRIVAT

Lanseres stort til høsten

Ifølge de to gründerne er det ingen som har laget en tilsvarende tjeneste i Norge, så langt. De bruker sin bakgrunn fra matematikk og IT til å utvikle teknologien. Seks personer jobber i dag med å perfeksjonere den.

Nå står de på trappene til å lansere læringsplatformen, i fagene matematikk, fysikk og kjemi. Det har tatt fire år å utvikle den, og det siste året er den testet ut på elever ved Ullern og Sandvika vgs., og Amalie Skram i Bergen.

– Nå vil vi la videregående-elever i Nordre Aker få teste plattformen gratis. Selv om en del nok er ferdig med eksamen, kan det både være vippeprøver og eksamener som skal tas opp igjen, sier Eivind Stordal.

Den store utrullingen skjer til høsten. De som vil prøve løsningen nå må booke time med lærer, men senere i år vil fleksibiliteten være på plass, sier Elmasoudi og Stordal.

Det skal de få til ved å ansette et team av lærere, masterstudenter og andre som står standby til å ta imot elever som ønsker hjelp.

Skal være tilgjengelig for alle

Og prisen?

– Privatundervisning koster gjerne 600 kroner timen. Vår visjon er at dette skal være tilgjengelig for alle elever, ikke bare dem som har mye penger. Fordelen med Lær.no er at flere elever kan være med på den samme timen, dermed kan vi redusere prisene. Kanskje til 100 kroner for en time, sier Stordal.

Foreløpig blir Lær tilbudt som privatundervisning, men Stordal og Elmasoudi håper å få til avtaler med skoleverket slik at dette kan bli en del av skolen, på sikt.

Stedsuavhengig

En av elevene som har testet tjenesten fra Nordre Aker-firmaet er avgangseleven Nora Holter Brubakken fra Sandvika vgs.

– Vi kom opp i eksamen i kjemi og fikk mulighet gjennom læreren til å teste plattformen, forteller hun.

Hun prøvde ut en gratistime, og syntes det var et godt tilbud.

– Jeg likte løsningen med en felles tavle godt, og at både læreren og jeg kunne skrive på den. Det var veldig greit at jeg slapp å dra noe sted for å få undervisning, sier hun.

Hun tror imidlertid det er lurt å ha litt bakgrunnskunnskap i faget før man tar en time.

– Kjemikunnskapene mine var ganske dårlige. Derfor ble timen ganske basic. Man bør nok kunne mer for å få mest mulig ut av det. Men når det er sagt, skulle jeg gått et år til på skolen, hadde jeg nok benyttet meg av tilbudet igjen.

Se bildet større

Med Lær.no kan eleven få undervining hvor som helst, sier gründerne. FOTO: PRIVAT

Fleksibilitet

Nettopp fleksibiliteten er et fortrinn gründerne også trekker frem.

– Siden undervisningen foregår over nett er den svært fleksibel. Vi har for eksempel hjulpet elever som var på hytta i Sverige, sier Eivind Stordal.

Også alpinisten Elizabeth Bjelke Stein, som går på Persbråten, har benyttet seg av læringsverktøyet, for å kombinere trening og skole.

– Det er dyrt å ha med en omreisende lærer med på treningstur, men med Lær.no får hun opplæring der hun er, sier Stordal.

Dyrke frem realfagstalenter

Lanseringen av Lær.no er første skritt mot et enda mer omfattende læringsverktøy.

– Vi vil også gjerne hjelpe yngre elever som ønsker å utvikle sitt talent innen realfag. Hvorfor går man bare til pianolærer eller på fotballtrening? Hva hvis du vil lære å programmere en mobilapp, eller lære å lage en robotarm? Da kan vi sette deg i kontakt med flinke realister som kan programmere, elektronikk, fysikk og kjemi, som hjelper deg å utvikle dine talenter. I dag er det tverrfaglighet som gjelder, og tenk så gøy det er å møte andre med samme lidenskap som deg. Det er ingenting som er så lurt som å starte tidlig med sine interesser, sier Elmasoudi.

Robotlæreren kommer

Parallelt med dette jobber også Studix med utviklingen av en «robotlærer»; et digitalt læringsverktøy som skal kartlegge hver elevs ferdighetsnivå, for slik å kunne gi tilpassede oppgaver til hver enkelt.

Matadapt, som verktøyet heter, bruker stordata og avanserte algoritmer som bruker elevenes aktivitet og måten de besvarer spørsmål på til å kartlegge kunnskapsnivået, og slik skreddersy oppgavene elevene får å jobbe med.

– Revolusjonerende

Teknologien er foreløpig på utviklingsstadiet, og Studix samarbeider med forlaget Aschehoug, Utdanningsetaten i Oslo kommune, og NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), som skal forske på hvilket utbytte elevene har av et slikt verktøy.

Utviklingen er støttet med seks millioner kroner fra Regionalt forskningsfond. Allerede til høsten skal teknologien testes ut med elever på Lambertseter, Elvebakken og Hartvig Nissen videregående skoler, forteller Stordal.

– Er dere i ferd med å revolusjonere skolen, og måten man lærer på?

– Ja, helt klart, hvis dette viser seg å fungere slik som vi ønsker, avslutter Elmasoudi.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!