Eksperthjelp til stivfrosne biler

Eksperthjelp til stivfrosne biler

Mekaniker Marius Elvegård gir bilen starthjelp etter at batteriet er blitt flatt. Teknisk sjef, Narve Vannum, har en rekke råd for å unngå problemer i kulden. Foto: Vidar Bakken

På rekke og rad står de der. Hvite og stivfrosne venter de på profesjonell hjelp. Her kan også du få råd til hvordan du tar vare på bilen i sprengkulda.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.01.2010 kl 14:07

OSLO: Antallet biler inne, foran og bak lokalene til Røa Autoco vitner om stor aktivitet.

- Det er nok å gjøre i disse dager, fastslår daglig leder, Dany Narten.

Utenfor forsøker mekaniker Marius Elvegård og teknisk sjef Narve Vannum å få opp panseret på en bil.

— Det nytter ikke. Vaieren er frosset fast, sier Vannum.

— Vi får trille den inn for tining, sier Elvegård.

Stor slitasje med kaldstart

Inne i hallen står bilbatterier på rekke og rad til lading.

— Dette er hovedproblemet, bilbatterier som går tomme for strøm. Under disse kalde forholdene er det viktig å gjøre de riktige tingene med bilen, sier Narten.

— Jo kaldere det blir, jo større blir belastningen på motoren. Kaldstart på en motor i denne kulda, ned mot 20 grader, representerer stor slitasje på motoren, opplyser Vannum.

LES OGSÅ:

Annonse
Se bildet større

Marius Elvegård og Narve Vannum kunne ganske raskt fastslå at vaieren til panseret satt dønn fast. Foto: Vidar Bakken

Se bildet større

Daglik leder, Dany Narten, peker på frostvæskebeholderen, mens teknisk sjef, Narve Vannum, er opptatt av batteriet. Foto: Vidar Bakken

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!