Anmeldelse: Shadow Complex (X360)

En actionhelt er født

En actionhelt er født

 

Jason Bourne, Jack Bauer og James Bond i samme innpakning? Ja takk

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.09.2009 kl 12:00

SPILLVERKET.NO: Jeg må innrømme at mitt lille hode ofte forbinder "2D" med utdatert, gammeldags og kjedelig. Vel, jeg har vært ignorant.

Som Trine, viser Shadow Complex oss at 2D kan være like lekkert som de mest glorifiserte 3D-spill.

Her kan du lese anmeldelsen av Trine

Som tittelen tilsier handler Shadow Complex om et underjordisk kompleks. Bakgrunnene er full av lekre detaljer som stadig lurer en til å tro at man faktisk beveger seg i tre dimensjoner.

At det i tillegg følges opp med lekre lys - og skyggeeffekter samt diskré, men flotte lydspor, gjør at man risikerer å bli helt oppslukt av spillet mens timene flyr forbi i den virkelige verden.

Les også: Hevder Xbox 360s velkjente maskinvaretrøbbel er løst

Heia sidescrollers

Shadow Complex har virkelig gjenåpnet øynene mine for 2D-spill, eller rettere sagt, såkalte sidescrollers.

Spillet viser at alt man trenger for å ha det moro er noen kule leketøy, nok skurker å bruke de på og en enorm lekeplass.

Attpåtil gjør spillet en glimrende jobb ved å blande sammen lånte elementer fra både rollespill, eventyrspill, gåtespill og flere.

Her finner man det beste fra nesten alle verdener.

Les også: Endrer prisene på Xbox

Noe frustrasjon

Det finnes riktignok noen få frustrerende elementer. Bosskampen hvor fienden kun befinner seg i bakgrunnen, kunne spillet klart seg uten.

Typisk vil du bruke høyre analogstikke for å sikte, noe som fungerer ypperlig så lenge fiendene er rett foran deg, men så fort de havner i bak - eller forgrunnen blir det kluss. Da må man nemlig overlate siktingen til spillet, noe som sjeldent fungerer særlig bra.

Les også disse sniktittene:

Men of War: Red Tide: Døden er kledd i svart

Borderlands: Lovende skytespill fra Gearbox

Smil fra øre til øre

Heldigvis overskygges disse små frustrasjonene totalt av hvor godt spillet ellers fungerer.

Shadow Complex er dog noe kort. Jeg brukte i underkant av sju timer fra start til mål, men hadde trolig brukt godt over det dobbelte dersom jeg hadde klart å skaffe samtlige oppgraderinger

— noe jeg forøvrig er godt i gang med.

Shadow Complex er faktisk reinspikka moro tvers gjennom. "Wow!"-faktoren første gang jeg sprang gjennom en vegg fikk meg til å glise så hardt at det gjorde vondt i ørene.

At spillet også er relativt billig gjør heller ingenting, en plass mellom 100 og 200 kr er ikke mye penger for strekk i smilemusklene.

Les hele anmeldelsen av Shadow Complex på Spillverket.no

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!