Prøvekjørt: Toyota Hilux 3,0 D-Cab SR+

Enda sterkere og mer komfortabel Hilux

Enda sterkere og mer komfortabel Hilux

Toyota Hilux 3,0 D-Cab SR+

Med en treliters motor på 171 hk er Toyota Hilux sterkere enn noensinne.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.03.2009 kl 08:20

Hva slags bil snakker vi om?

Norges mest solgte pickup har fått et nytt familiemedlem - en treliter med 171 hk.

For hardcore Hilux-ere kan det muligens komme som et lite sjokk at toppmodellen kommer med ESP, elektronisk stabilitetsprogram (eller Vehicle Stability Control som Toyoyta kaller det), og verken har differensialbrems eller mekanisk sperre.

Den noe enklere treliteren SR5 har differensialbrems, men ikke mekanisk sperre,

Alle Hilux-modellene, inkludert storselgeren X-Cab, kommer med mindre justeringer som ny senterkonsoll, baklem med lås og mer skrånende frontrute, slik at luftmotstanden er redusert med 7,5 prosent.

I tillegg er fronten ansiktsløftet. Grill, tåkelys og lykter er endret, og støtfangeren er festet til karosseriet i stedet for til rammen.

Hva har den under panseret?En treliters motor på 171 hk, som den har arvet fra Land Cruiser. Treliteren kan kun leveres til D-Cab-modellen (dobbelkabin).

Hvor fort går den?Toppfarten er på 175 km/t - som er rundt 20 km/t raskere enn 2,5 literen. 0-100 km/t: 12 sekunder.

Forbruk og CO2?Ved blandet kjøring skal forbruket ligge på rundt 0.89 liter per mil (EU) og CO2-utslipper ligger på 236 g/km.

Hvordan er den å kjøre?

Pickup-er har som hovedregel svakere kjøreegenskaper ved vanlig bruk enn personbiler.

Hilux-en er imidlertid slett ingen dårlig on-roader. Automatisk klima, cruisekontroll, ESP, spiralfjærer foran, lengre fjæringsvei og en mer vridingsstabil ramme gjør Hilux-en til komfortabel pickup på veien.

Image-faktor?

Hilux har et image som ustoppelig. Når tv-bildene kommer inn i stua fra de mest ugjestmilde områdene i verden, er det ikke så rent sjeldent en Hilux å se i bakgrunnen. Imaget som en tøffing ble ikke noe mindre av at det engelske bilprogrammet Top Gear utsatte Hilux for en rekke ekstreme prøvelser uten at den tilsynelatende lot seg stoppe.

Med toppmodellen 3.0 D-Cab SR nærmer Hilux seg SUV når det gjelder komfort og kjøregenskaper, Den er utstyrt med 17 tommers aluminiumsfelger, skinnseter, cruisekontroll og ESP. Kosmetikken til tross: Hilux er fremdeles machobil nummer én i klassen under Tundra og de amerikanske pickup-gigantene.

Hva er svakhetene?Hilux har lavere tillatt tilhengervekt enn konkurrentene. Maks tilhengervekt på Hilux er 1800 kilo, mens den for eksempel er på 2700 kilo for Mitsubishi L200 og 3000 kg på Nissan King Cab og Isuzu.

Hva koster den?Fra 629.300 kroner for D-Cab 3,0 SR5.

Hvem passer den for?Med en prislapp på 657.000 kroner blir ikke D-Cab SR+ blant storselgerne. Dette er tilnærmet en luksuriøs versjon av Hilux, og vi snakker derfor om en bil med en uklar målgruppe.

Mulige konkurrenter?Nissan NP 300 King Cab, Nissan Navara, Mitsubishi L200 og Isuzu D-Max.

Annonse
Se bildet større

Baklemmen kan låses.

Se bildet større

Ny støtfanger, grill, tåkelys og lykter.

Se bildet større

En mulig ulempe med Hilux er at den har lavere tillatt tilhengervekt enn flere av konkurrentene.

Se bildet større

Ny senterkonsoll.

Se bildet større

Arctic Truck-versjon av nye D-Cab.

Se bildet større

X-Cab i Arctic Truck-versjon.

Se bildet større

MACHO. Norges mest solgte pickup er blitt enda bedre.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!