- Endelig miljøgate

"Trikkepartiet" SV jubler for miljøgate. – For noen år siden kjempet vi for å beholde trikken – og nå får den til og med kjøre i egen miljøtrasé, jubler BUs nestleder Lill Pleym (SV).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.08.2007 kl 11:40

For noen år tilbake gikk trikkedebatten heftig på Grefsen og Kjelsås. Burde den bli erstattet med busser – eller burde trikken overleve?

- Jeg husker debatten. Det ble heldigvis flertall i bydelen for å beholde trikken opp Grefsenveien – med SV og Ap som frontkjempere. De borgerlige partiene stemte i mot, også i bystyret. I dag er vi veldig glade for at vi tok - og vant - den kampen. Trikken er miljøvennlig – bilen utgjør en global forurensningstrussel. At trikken nå får enda bedre forhold – og ikke minst brukerne – er helt i tråd med en grønn SV-politikk. Det gleder meg at det satses på det kollektive og på trikken, sier Nordre Aker bydelsutvalgs nestleder, Lill Pleym (SV).

Kollektiv mot forurensning- Vi blir flere og flere. I "Strategi for bærekraftig utvikling" har bystyret vedtatt at veksten i transportetterspørselen må dekkes ved økt bruk av kollektive transportmidler – for å redusere forurensningen. Ved at trikken får bedre forhold – kan den bedre møte konkurransen fra bilen. Flott at kollektivfeltet ned til Storo blir sperret for bilistene. Det er med på å holde "ruta", og således gjøre trikkebruken enda mer attraktiv for folk flest, sier Pleym.

Fart

Men det er ikke bare trikken som har vært heftig debattert på Grefsen og Kjelsås. Også selve fartsgrensen på 50 km/t har vært en het potet i nærmiljøet. Samferdselsetaten arbeider nå med en utredning vedrørende generell fartspolitikk for Oslos kommunale hovedveier og samleveier.

- Fartsgrensen i Grefsenveien vil også bli vurdert. Utredningen blir ferdig i løpet av året – eller på nyåret 2008. Saken vil bli endelig sendt til bystyret for vedtak, sier seksjonsleder Torgeir Engesveen i Samferdselsetaten.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!