Trening:

Enden er sær

Enden er sær

TRENING: Rumpa krever litt ekstra av treningen.

Sommeren nærmer seg. Vi gir deg tipsene til en stram bak!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.04.2009 kl 08:35

KVINNEGUIDEN.NO: Sjekk Treningsmagasinets ekspert Rita Vedvik Hansens tips til strammere rumpe. Øvelsene kan du like gjerne kan gjøre hjemme, ute som inne, eller på et studio.

Hele saken finner du på Treningsmagasinet.no

Anbefalte øvelser:

1. Knebøy

Dette er Ritas favorittøvelse da den omfatter mye muskulatur på en gang, gjerne med ball i ryggen og evt vektbelastning i hendene.

Tenk på: Sterk mage, hold liten svai i rygg hele veien. Kjenner du at ryggen slipper (bekkenet tipper framover-rompa ut) går du for langt ned og kan risikere ryggplager.

Les også: Slik gir du puppene et løft

2. Gående utfall

Utføres med hendene i siden eller med vekter. En veldig bra øvelse hvor du får helheten på benmuskulaturen, stabilisering kne, ankel og hoft/rygg.

Tenk på: God holdning, sterk mage, og se frem dit du skal, da feilbelaster du ikke ryggen.

3. Rake markløft, også kalt stiftleg, deadlift

Mest mulig strake ben og sterk mage. Du skal bøye deg med rak rygg. Her merker du fort om du er stiv i ryggen eller setemuskulaturen, så kjenn etter hvor ryggen krummer seg og stopp rett før.

Tenk på: Bruk speil eller en treningsveileder til å hjelpe deg hvis du er usikker.

Les også: Slik kvitter du deg med vinterfettet

4. Hofteløft på ball

En god måte å aktivere bakside lår - og setemuskulaturen på.

Tenk på: Ligg på ryggen, bena plassert midt på ballen, gå opp i bru, trekk ballen inn mot deg og ut, senk kroppen til utgangsposisjon. Gjenta.

Hele saken finner du på Treningsmagasinet.no

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!