– Enkelt med bildeling

– Enkelt med bildeling

Heiko Nueschen har ikke noe imot en sykkeltur før han setter seg i bilen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Økonomi og miljø var avgjørende da Heiko Nueschen bestemte seg for å dele bil. Til hverdags fungerer nemlig sykkelen helt greit.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.05.2008 kl 15:40

KJELSÅS: Heiko Nueschen og kona bor på Kjelsås og jobber i bydelen. Med barnehage i nærheten og kort vei til butikken har de ikke bruk for bil i hverdagen.

– Var enklere

– De gangene vi trenger bil er i helger og ferier, og hvis vi skal handle noe på Ikea, smiler bildeleren, som ikke så noen grunn til å ha en egen bil stående ubrukt i oppkjørselen.

I en periode leide han derfor fra de store utleiefirmaene, men syntes det ble tungvint å fylle ut nye skjemaer hver gang.

– Nå går jeg inn på nettet, reserverer bilen, og så kan jeg ta sykkelen eller gå opp til oppstillingsplassen og kjøre av sted, sier Nueschen, som meldte seg inn i andelslaget Bilkollektivet AS for et par år siden.

Firmaet har i dag 28 oppstillingsplasser i hovedstaden.

– Vårt mål er å dekke de sentrale bydelene slik at en skal kunne nå nærmeste bil med noen få minutters spasertur, sier daglig leder Arne Lindelien på Bilkollektivets nettsider.

Fleksibelt

På parkeringsplassen i Kjelsåsveien 114 står en Peugeot stasjonsvogn og glitrer i solen. Nueschen innrømmer at det ikke alltid er bare bare å dele bil med ukjente mennesker.

– Brukerne har ansvar for å holde bilen ren og ryddig, og det hender jo at man kan komme til en skitten bil. Jeg har også hørt om de som har opplevd å komme til tom parkeringsplass selv om de har reservert bilen. Det er en risiko, men personlig har jeg aldri opplevd den type problemer, sier han.

Nueschen er også klar over at man ikke kan være like impulsiv som de som har egen bil stående i oppkjørselen. Bilen på nærmeste oppstillingsplass kan jo være opptatt.

– På den annen side er det mer fleksibelt i den grad at man kan låne større biler dersom man skal flytte eller ha med flere passasjerer, sier han.

Klimaaspektet viktig

Med familien Nueschens bilbruk ble det billigere å leie enn å eie.

– Det var først og fremst det økonomiske aspektet som var avgjørende for oss. Og så er vi glade i å sykle, sier Heiko.

– Men det idealistiske kommer jo i tillegg. De siste årenes fokus på klimaendringer har vist at CO2-utslipp er en liten syndebukk. Dessuten får det oss til å kjøre mindre bil enn det ville gjort om vi hadde vår egen, sier han.

– Stort potensial

– Ved å satse mer på kollektivtransport og legge til rette for bildeling som dette, kunne man sikkert fjernet en del av biltrafikken i byen, sier Nueschen, som mener kommunen burde lære av bilkollektivet.

Anne Marstein har ledet arbeidet med en forundersøkelse laget av Rambøl og Civitas rundt bildeling.

– Vi mener det er stort potensial for bildeling i Oslo, og ser det som stor sannsynlighet at rundt 60.000 kan benytte seg av det. Det kan bety at så mye som 12.000 privatbiler blir tatt ut av trafikk, noe som er en reduksjon på 4 prosent privatbilreiser i forhold til det Oslopakke 3 legger opp til, sa Marstein til lokalavisen tidligere i år.

– For at folk skal benytte seg av bildeling må det være enkelt og fleksibelt. Den store utfordringen blir da å skape nok bilpooler, og samtidig en enkel teknologi, sa hun den gangen.

Bildeling har tidligere blitt kritisert som klimatiltak, fordi det satser på bil som framkomstmiddel. Marstein mener hensikten med bildeling er å få folk til å endre reisevaner, og at bildeling fører til økt kollektivbruk.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!