Er du en fanboy?

Er du en fanboy?

FAN: Apple-produktene har mange tilhengere.

Fanboys og Apple henger sammen som erteris, skal vi tro en ny bok.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.04.2008 kl 09:05

AMOBIL.NO: Bare elsker du å sitte å dulle med den nye MacBook Air-maskinen din på kafé, mens du drikker en caffe latte og sukker henført over hvor tynn maskinen er? Kanskje blir du opprørt når noen slenger ut at Mac er noe møkk? Da vil mange karakterisere deg som en fanboy. Også alle som skriver tester og omtaler beskyldes fra tid til annen for å være "fanboys", og å langt på vei foretrekke én produsent fremfor en annen. Det samme skjer mellom deltakere i diskusjoner av produkter, hvor debattanter beskylder hverandre for å være "fanboys".

Fanboyismen"Fanboyisme" er et fenomen som er spesielt tydelig i forbrukerelektronikkens verden. De fleste har for eksempel fått med seg at det finnes en nærmest religiøs gruppe som tilber alt Apple gjør. Det samme finnes for andre selskaper, som Microsoft, Nokia, Sony Ericsson, Nintendo og andre, men muligens ikke i like stor skala. En ny bok, skrevet av journalist Farhad Manjoo, tar opp akkurat dette temaet.

Positivt ble oppfattet negativtEt eksempel som nevnes i boken er Wall Street Journals innflytelsesrike teknologijournalist Walt Mossberg, som i 2004 skrev en omtale av en ny Mac-maskin. Omtalen var objektivt sett veldig positiv, og bare åtte prosent av innholdet var negativ omtale. Dette var kritikk av litt lite minne, og at maskinen ikke hadde innebygget minnekortleser. Apple likte omtalen så godt at de faktisk brukte den i markedsføring av maskinen. Likevel fikk Mossberg mange e-poster fra Apple-tilhengere som ville vite hva han hadde imot Apple. Farhad Manjoo opplevde det samme etter en omtale av iPhone. Han mente den var en revolusjonerende milepæl i mobilverdenen, men at den var for dyr. Manjoo ble dermed stemplet som Apple-hater av Apple-tilhengere, forklarer han i boken.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!