Test: Golf 6 mot Golf 5

Et lite Golf-slag

Et lite Golf-slag

DUELL: Golf VI befinner seg en panserlengde foran Golf V, viser vår test i samarbeid med bladet BIL.

Nye Golf kjører ikke bedre enn forgjengeren, men er blitt langt mer komfortabel.

Tekst:

Publisert:

Med snart 35 år bak seg står Volkswagen Golf på alle måter som en vinner i bilhistorien: Mest kjøpte personbil både i verden, Europa og Norge. Slå den!

Golf er for Volkswagenkonsernet klart viktigste bil, og man gambler ikke med en vinner.

Husk at mange bileiere aldri har eid annet enn Golf – fra de tok førerkort og fram till de passerte middagshøyden med introduksjonen av Golf VI for noen uker siden. Mange av dem kommer også til å fortsette som Golf-eiere livet ut.

Konservativ

Som forholdsvis konservativ tysker flytter ikke Golf så mange grenser. Men den besitter en unik egenskap ved å være en bruksbil for folk flest, med aksept i alle sosiale lag – over hele verden.

I Golf VI gjenkjenner vi designet fra ur-Golfen. Endringene fra forrige generasjon er så små at man enten må være kjenner, eller gå helt innpå bilen for å se forskjellen.

Flere av karosseridelene – eksempelvis bakdørene – ser til forveksling like ut, og rammeverket er identisk med forgjengeren. Slik sparer Volkswagen penger.

Det å utvikle nye bilmodeller fra bunnen av koster så mye penger at produsentene forsøker å holde liv i gamle modeller ved å gjøre endringer som gjør at bilen tilsynelatende framstår som ny uten å være det.

Peugeot gjorde det på samme måten da de skiftet ut 307 med 308.

Samme størrelse

Målene på nye Golf passer med forgjengeren, så den har i praksis ikke mer innvendig plass eller større bagasjerom.

Golf er langt unna å være rommeligst i klassen, men dens størrelse ser ut til å passe mange. Og ærlig talt; to voksne får fint plass i baksetet, og sitter greit selv på lange turer.

Nye Golf kjører heller ikke bedre, fordi den gamle kjørte godt nok. Men tykkere glass i siderutene foran og bedre støydemping senker innvendig støy, både den målbare og hørbare. På grov asfalt målte vi hele 3 dBA i forskjell.

Vi liker Golf VIs nye og mer moderne interiør. Endelig klarte VW å kvitte seg med den ekle blåfargede instrumentbelysningen.

Erstattet ble også VWs legendariske pumpedyse dieselmotorer med common rail-innsprøytningsteknikk. Mer enn økt kraft avgir de mindre støy.

Ikke dyrere

Fordelen med ikke å skifte ut hele bilen ved oppgraderinger ligger i at sparte kostnader kan brukes til å holde prisen nede og forbedre utstyrpakken.

Siste generasjon Golf lar seg derfor oppgradere med utstyr hørende hjemme i luksusbilklassen. Og om bilen ikke lenger koster mer enn konkurrentene, snare tvert om, så tar VW seg godt betalt for alt det morsomme du gjerne putter inn i bilen.

Antakelig vil Golf VI bli den tyngste Golfen i historien. Igjen økte vekten. Riktignok bare med 17 kilo, men siden starten på eventyret våren 1974, har VW fetet opp Golf med rundt 400 kilo – eller en halv gang originalens vekt.

Bilers vekt blir i fremtiden helt avgjørende for å oppnå skjerpede krav til forbruk og utslipp. Derfor må også vekten på Golf ned ved neste modellskifte, som trolig skjer i 2012/2013.

På den andre siden har Volkswagen virkelig gjort en betydelig innsats for å posisjonere sine biler som klasseledere på lavt utslipp.

VW arbeider nå med å tvinge Golf-utslippet ned under 100 gram CO2/km uten å ta i bruk hybridteknologi. Ingen andre har til nå klart det med en såpass stor bil.

Vår mening om Golf-ene

Golf 5

Golf 6

Bak rattet

8,0

8,5

Plass

7,0

7,0

Bagasje

6,5

6,5

Komfort

7,0

8,5

På veien

8,0

8,0

Ytelser

7,5

7,5

Forbruk/CO2

8,0

8,0

Sikkerhet

8,0

9,0

Utstyr

7,0

7,5

Pris

8,0

8,0

Sum (100)

75,0

78,5

Golf-ene i tall:

Golf 5

Golf 6

Pris billigste

212.840 kr

208.540kr

Pris testet bil

270.380 kr

284.400 kr

Lengde

4,21 m

4,20 m

Vekt

1249 kg

1266 kg

Bagasje (VDA)

350 l

350 l

Motor (Volum/hk)

1.9/105 hk (D)

2.0/110 hk (D)

Forbruk (EU)

0,45 l/mil

0,45 l/mil

Forbruk (test)

0,509 l/mil

0,513 l/mil

CO2-utslipp (EU)

119 g/km

119 g/km

0-100 km/t (test)

11,4 sek

11,7 sek

80-0 km/t* (bremselengde)

29,3 m

29,2 m

Støy** (målt)

65/72 dBA

64/69 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

Kollisjonsputer

6 stk

7 stk

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Ja/Ekstra

Kommer

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP***

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • Vinterdekk
  • * Fin/grov asfalt
  • ** Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Annonse
Se bildet større

NESTEN LIKE: Ikke lett å se forskjell på kommende og utgående Golf.

Se bildet større

SETT BAKFRA: Bakfra er forskjellen ende mindre.

Se bildet større

BAK RATTET: Interiøret er både nytt og friskere.

Se bildet større

TO RØR: Kjennetegn på ny dieselmotor.

Se bildet større

INNVENDIG: Gammel Golf på sitt beste.

Se bildet større

HJELP TIL PARKERING: Golf kan også utstyres med parkeringshjelp.

Se bildet større

PÅ DØRA: Alle vinduer og speil betjenes på dørpanelet. Speilene har oppvarming.

Se bildet større

BLUEMOTION: Ny Golf kommer i spareversjon neste år.

Se bildet større

DUELL: For å finne ut om nye VW Golf virkelig er blitt bedre, lot vi den gå noen runder mot modellen den erstatter. Og joda, siste generasjon Golf har hevet seg det lille hakket som skal til for å forbli en bestselger.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!