ANNONSE
Annonse

Test: Golf 6 mot Golf 5

Et lite Golf-slag

DUELL: Golf VI befinner seg en panserlengde foran Golf V, viser vår test i samarbeid med bladet BIL.

Nye Golf kjører ikke bedre enn forgjengeren, men er blitt langt mer komfortabel.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Med snart 35 år bak seg står Volkswagen Golf på alle måter som en vinner i bilhistorien: Mest kjøpte personbil både i verden, Europa og Norge. Slå den!

Golf er for Volkswagenkonsernet klart viktigste bil, og man gambler ikke med en vinner.

Husk at mange bileiere aldri har eid annet enn Golf – fra de tok førerkort og fram till de passerte middagshøyden med introduksjonen av Golf VI for noen uker siden. Mange av dem kommer også til å fortsette som Golf-eiere livet ut.

Konservativ

Som forholdsvis konservativ tysker flytter ikke Golf så mange grenser. Men den besitter en unik egenskap ved å være en bruksbil for folk flest, med aksept i alle sosiale lag – over hele verden.

I Golf VI gjenkjenner vi designet fra ur-Golfen. Endringene fra forrige generasjon er så små at man enten må være kjenner, eller gå helt innpå bilen for å se forskjellen.

Flere av karosseridelene – eksempelvis bakdørene – ser til forveksling like ut, og rammeverket er identisk med forgjengeren. Slik sparer Volkswagen penger.

Det å utvikle nye bilmodeller fra bunnen av koster så mye penger at produsentene forsøker å holde liv i gamle modeller ved å gjøre endringer som gjør at bilen tilsynelatende framstår som ny uten å være det.

Peugeot gjorde det på samme måten da de skiftet ut 307 med 308.

Samme størrelse

Målene på nye Golf passer med forgjengeren, så den har i praksis ikke mer innvendig plass eller større bagasjerom.

Golf er langt unna å være rommeligst i klassen, men dens størrelse ser ut til å passe mange. Og ærlig talt; to voksne får fint plass i baksetet, og sitter greit selv på lange turer.

Nye Golf kjører heller ikke bedre, fordi den gamle kjørte godt nok. Men tykkere glass i siderutene foran og bedre støydemping senker innvendig støy, både den målbare og hørbare. På grov asfalt målte vi hele 3 dBA i forskjell.

Vi liker Golf VIs nye og mer moderne interiør. Endelig klarte VW å kvitte seg med den ekle blåfargede instrumentbelysningen.

Erstattet ble også VWs legendariske pumpedyse dieselmotorer med common rail-innsprøytningsteknikk. Mer enn økt kraft avgir de mindre støy.

Ikke dyrere

Fordelen med ikke å skifte ut hele bilen ved oppgraderinger ligger i at sparte kostnader kan brukes til å holde prisen nede og forbedre utstyrpakken.

Siste generasjon Golf lar seg derfor oppgradere med utstyr hørende hjemme i luksusbilklassen. Og om bilen ikke lenger koster mer enn konkurrentene, snare tvert om, så tar VW seg godt betalt for alt det morsomme du gjerne putter inn i bilen.

Antakelig vil Golf VI bli den tyngste Golfen i historien. Igjen økte vekten. Riktignok bare med 17 kilo, men siden starten på eventyret våren 1974, har VW fetet opp Golf med rundt 400 kilo – eller en halv gang originalens vekt.

Bilers vekt blir i fremtiden helt avgjørende for å oppnå skjerpede krav til forbruk og utslipp. Derfor må også vekten på Golf ned ved neste modellskifte, som trolig skjer i 2012/2013.

På den andre siden har Volkswagen virkelig gjort en betydelig innsats for å posisjonere sine biler som klasseledere på lavt utslipp.

VW arbeider nå med å tvinge Golf-utslippet ned under 100 gram CO2/km uten å ta i bruk hybridteknologi. Ingen andre har til nå klart det med en såpass stor bil.

Vår mening om Golf-ene

Golf 5

Golf 6

Bak rattet

8,0

8,5

Plass

7,0

7,0

Bagasje

6,5

6,5

Komfort

7,0

8,5

På veien

8,0

8,0

Ytelser

7,5

7,5

Forbruk/CO2

8,0

8,0

Sikkerhet

8,0

9,0

Utstyr

7,0

7,5

Pris

8,0

8,0

Sum (100)

75,0

78,5Golf-ene i tall:

Golf 5

Golf 6

Pris billigste

212.840 kr

208.540kr

Pris testet bil

270.380 kr

284.400 kr

Lengde

4,21 m

4,20 m

Vekt

1249 kg

1266 kg

Bagasje (VDA)

350 l

350 l

Motor (Volum/hk)

1.9/105 hk (D)

2.0/110 hk (D)

Forbruk (EU)

0,45 l/mil

0,45 l/mil

Forbruk (test)

0,509 l/mil

0,513 l/mil

CO2-utslipp (EU)

119 g/km

119 g/km

0-100 km/t (test)

11,4 sek

11,7 sek

80-0 km/t* (bremselengde)

29,3 m

29,2 m

Støy** (målt)

65/72 dBA

64/69 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

Kollisjonsputer

6 stk

7 stk

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Ja/Ekstra

Kommer

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP***

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • Vinterdekk
  • * Fin/grov asfalt
  • ** Mer om sikkerhet: Euroncap.com

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.