Et steg i riktig retning

Et steg i riktig retning

 

Etter en tid med svært negativ fokus på eiendomsmeglerbransjen fikk Jannicke Sebelien nok. Hun ønsket å skape en sikkerhetsventil som kunne snu trenden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.04.2007 kl 09:55

Oslo: - Selv har jeg drevet med eiendomsmegling siden 1978 og jeg har virkelig gått alle gradene. Men etter å ha følt at yrkesstoltheten ble satt på prøve ved all den negative omtalen av eiendomsmeglerbransjen skjønte jeg etter hvert at noe måtte gjøres. Min idè var rett og slett en personlig rådgiver som guider forbrukeren til de seriøse meglerene i bransjen, forteller Sebelien.

Trygghet og faglig kompetanse

Gjennom sin erfaring fra de siste 25 årene samt et betydelig kontaktnett ønsker hun med rådgivningstjenesten "Neste steg" å gjøre valget enklere og tryggere og på sikt å øke tilliten og troverdigheten til meglerstanden.

- En meningsmåling for en tid tilbake viste at to av fem hadde mistillit til meglerbransjen og et sånt rykte kan man jo ikke leve med. Selv er jeg klar for å gjøre det som trengs i forhold til boligselger for at prosessen skal bli så smertefri og målrettet som mulig. Det viktigste for meg er at vedkommende føler seg trygg på at megleren vil han eller hennes beste samt at de har høy faglig kompetanse, erfaring fra området og kan vise til gode salgsresultater, sier hun og legger til;

- Jeg sjekker naturligvis også opp eventuelle riper i lakken og forsikrer meg om at vedkommende har høy etikk og moral.

Hele veien

Hun har stor forståelse for at mange ikke helt vet hvor de skal begynne når de har bestemt seg for å selge boligen. Og at denne prosessen ofte kan virke både skremmende og vanskelig.

- Første inntrykket av en person kan jo være godt det, med vedkommende behøver likevel ikke være riktig. Selv tror jeg det er gull verdt å finne en megler hvor kjemien stemmer samt at man føler seg trygg på at denne personen kan ta hånd om dine verdier. Det er tross alt svært mye penger det dreier seg om, sier hun.

Sebelien følger forbruker helt frem til boligen er solgt og også med kjøp av ny bolig hvis det er ønskelig. Og hun understreker at rådgivningstjenesten ikke skal koste noe for den som benytter seg av denne.

- Det er megleren som blir kontaktet av meg som betaler for denne rådgivningstjenesten, men de får da også et oppdrag de ikke ellers ville fått tilbake. Dermed mener jeg dette er en vinn - vinn situasjon, sier hun.

Til tross for at "Neste steg" kun er i etableringsprosessen mener Sebelien enmannsforetaket har livets rett. Tilbakemeldingene hun har fått så langt har også vært positive.

- Jeg har stor tro på dette og håper jeg kan hjelpe de som trenger det. For øyeblikket er jeg rundt på store deler av Østlandet så det er bare å ta kontakt hvis man er i tvil, avslutter Sebelien.

Annonse
Se bildet større

Jannicke Sebelien har våget å tenke nytt. Foto: Elisabeth Wang

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!