Et urbant og naturnært Oslo2022

Logoen ble lansert i dag.

Et urbant og naturnært Oslo2022

OL-direktør, Eli Grimsby og Hallstein Bjercke fra Oslos OL-byråd sammen med 2022-logoen. FOTO: Foto: Katarina Nordam

Dagen før åpningsseremonien i Sotsji går av stabelen ble Oslos OL-logo vist til det norske folk for første gang.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2014 kl 19:43

OSLO SENTRUM: Logoen ble presentert under en pressekonferanse i sentrum torsdag, og det er norske Snøhetta som står bak designet.

- For oss designere er en logo er enn bare en logo. Det er en visuell identitet, og det skal være mer enn man først ser, forteller designer Henrik Haugan, under pressekonferansen.

Les også: Dette mener folket om Oslos OL-logo

Haugan er utdannet billedkunstner og grafisk designer. Han jobbet også med design under OL på Lillehammer i 1994, og forteller at designet på de ulike logene er ment å representere to forskjellige steder i Norge. 2022-logoen er ment å representere et urbant og moderne Oslo.

Tanken bak logoen er "nordic simplicity". En enkel grunntone med lekende farger. Fargene er inspirert av fargene på OL-ringene, men er blitt litt modernisert. Typografien er funkis-preget, noe Snøhetta mener passer Oslo.

- Logoen viser hvordan vi ønsker å fremstå. Den vil også hjelpe oss til å vise frem vårt budskap ute i verden, sier OL-president, Eli Grimsby

OL-ringene kan ikke brukes i logoen før Oslo eventuelt får tildelt lekene. Det kan medføre at designet kan bli endret før et endelig resultat blir presentert. Prisen på logoen ble i overkant av 100.000 kroner.

Urbant og naturnært

Tanken bak 2022 er et lekent og ansvarlig OL, som samtidig skal vise frem både det urbane og det naturnære.

De største konkurrentene er ute av kampen, men veien til et OL er fremdeles ikke uten utfordringer. En av de største utfordringene komiteen har, er å få flertallet av det norske folket med ja-siden.

Les også: - Stem ja til Oslo-OL for oss!

Oslos OL-byråd, Hallstein Bjercke, minner om folkefesten som var under ski VM i Holmenkollen i 2011, og forteller at dersom Norge skal kunne arrangere et OL i løpet av de neste 50 årene, så er det nå vi må gjøre det.

- I Oslo er det stor støtte. Flertallet ved folkeavstemningen ønsket seg et OL, og det er først og fremst de unge som støtter et OL i 2022, sier Bjercke.

Les også: - De unge vil ha Oslo-OL

Han forteller at dette er ikke et OL kun for Oslo, men for hele Norge. Hele idretts-Norge stiller seg bak, og støtter et 2022. Det gjelder også sommeridrettene.

Ifølge Bjercke vil ikke Oslo2022 bare bli fest og moro. De ønsker et nøkternt og tolerant OL, som også kan trekke OL litt ned på jorda igjen.

- Vi ønsker å ta OL litt ned igjen. I Oslo vil vi ha pølse og vaffel, og ikke kaviar og champagne, sier Bjercke.

Etterbruk

Bjercke forteller at Oslo2022 har hatt et tett samarbeid med London, der de har vært over ved flere anledninger og sett på etterbruken av arenaen og områdene, etter OL i 2012.

Det er også etterbruken som har vært mye i fokus her. Arenaer er planlagt til de områdene i Oslo som har størst behov for en oppussing, spesielt i Oslo-øst og sør.

- Oslo har ikke søkt om et etterbruksfond, slik som ble gjort da både til Lillehammer og Tromsø søkte om OL. Vi vet at det er behov for nye haller og arenaer i hovedstaden, og vet derfor at alt vil bli brukt i etter tid. Mye av det som er planlagt bygget, står allerede på liste over ting som uansett er behov for, forteller Bjercke.

Heller ikke etterbruken av deltakerlandsbyen vil by på noen større problemer.

- En deltakerlandsby vil romme 4000 senger, kanskje litt færre etter de blir gjort om til leiligheter. De kan for eksempel kan bli brukt som studentleiligheter i ettertid. Det er uansett et behov for flere leiligheter i Oslo, forteller Bjercke.

Det er også flere forslag til hvordan medielandsbyen kan brukes i ettertid.

Les også: - Blir det Oslo-OL i '22, stiller jeg til start

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!