Etterlyser brukerråd for eldre

Etterlyser brukerråd for eldre

Rita Skaarud er opprørt over at eldreomsorgen ikke tar den enkelte bruker på alvor.
Foto: karl A. Kjelstrup

– Hvorfor blir ikke de eldre spurt om hvordan de vil ha det? spør Rita Skaarud. Hun reagerer sterkt på måten de eldre i Myrer Trygdebolig behandles på.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.01.2008 kl 11:05

Kjelsås: Rita Skaarud har i flere år hatt god kontakt med en dame i 80-årene som flyttet inn i høyblokka til Myrer Trygdebolig i Hareveien på Kjelsås i fjor. Hun mener de eldre behandles sjokkerende dårlig.

Ikke som forventet

– Jeg føler at hun, på grunn av sin høye alder, behandles med liten respekt, sier Skaarud.

Den eldre kvinnen, som er helt klar i hodet, bodde for seg selv inntil tidlig i fjor, men på grunn av sin fysiske tilstand trenger hun daglig hjelp med flere ting.

– Hun ble forespeilet å få det bedre ved å flytte inn i trygdeboligen, med folk i nærheten som kunne hjelpe henne. Likevel var ingenting forberedt da hun kom. Helt nødvendige hjelpemidler var ikke bestilt på forhånd, selv om de kjente godt til hennes behov. Derfor måtte hun vente flere uker før det var på plass, sier Skaarud, om kvinnen som selv ikke ønsker å stå fram med navn.

– Da jeg hjalp henne med å flytte inn sa en av pleierne til meg at hun var klar over at forholdene på hjemmet ikke var som de burde, og at «Jeg er glad det ikke er meg». Og jeg må si jeg er glad det ikke er meg heller som er gammel, når man ser hvordan de eldre har det.

Stadig nye pleiere

Skaarud synes også at det er beklagelig at det stadig er nye pleiere som kommer for å hjelpe kvinnen.

– Hun trenger spesialhjelp, og må ofte selv fortelle hvordan arbeidet skal utføres fordi pleierne ikke har gjort det før. Slikt er ikke holdbart, og hun synes de ofte har så dårlig tid at hun føler å være til bry. De eldre blir ikke spurt hvordan de selv vil ha hjelpen de blir tilbudt, sier Skaarud.

Hun oppfatter også at måten noen av de ansatte tiltaler de eldre på er lite hyggelig. Kvinnen skal selv ha opplevd å måtte ta til takke med hjelpemidler hun ikke kunne bruke, med kommentarer som «Vær glad for at du iallefall har fått det, så slutt å klage».

Ønsker et eldreråd

Skaarud tror det ville ha hjulpet dersom beboerne fikk sine egne talspersoner.

– I et så stort bygg burde det være et et brukerråd med beboerrepresentanter som kan delta på møter med ledelsen og si fra om forhold de føler seg misfornøyde med. Man kan ikke forvente at eldre organiserer seg på egenhånd, og ledelsen burde innkalle brukerne til et møte og hjelpe dem å organisere det, sier Skaarud.

Hun mener problemene hun har valgt å gå ut med ikke er eksklusive for Myrer, men viser en generell tendens i eldreomsorgen.

Hjemmetjenesten i bydel Nordre Aker, som driver Myrer trygdebolig, ønsket ikke å kommentere denne saken.

Les fyldigere intervju i denne ukas papirutgave

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!