Annerledeslandet:

EU-bestselgeren er for liten for SUV-gale nordmenn

EU-bestselgeren er for liten for SUV-gale nordmenn

MEST KJØPT: Fiat Panda er den klart mest populære minibilen i Europa, men den selger elendig i Norge. (Foto: Øivind Skar)

De minste bilene selger elendig i Norge. Vi er rett og slett for rike.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2008 kl 13:00

For små og ikke rimelige nok, er konklusjonen bilkjøperne trekker når de vender de aller minste, mest økonomiske og minst forurensende bilene ryggen.

Selv om tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at salget av biltypen hadde økt med 20 prosent ved inngangen til november, utgjør de fortsatt bare 1,5 prosent av samlet bilsalg.

Til sammenlikning plasserer biltypen seg som den tredje største i EU, og jafset til seg 7,9 prosent av EUs nybilkjøpere i første halvår, alt i følge statistikk fra Automotive News.

Det selges eksempelvis fortsatt flere minibiler en SUV-er totalt i EU, mens det i Norge selges 10 SUV-er for hver kontrakt som skrives på de minste bilene!

Så godt som hele veksten i salget av de minste bilene i Norge skyldes introduksjonen av Fiat 500 og elbilen Think.

Avgiftssystemet

Noe av forklaringen på labert salg tilskrives det norske avgiftssystemet, hvor skattlegging av motoreffekt, vekt og utslipp ikke i tilstrekkelig grad har skilt de minste bilene fra klassen over. Prisforskjellen ut til kunde har rett og slett blitt for liten.

I statsbudsjettet for neste år tas imidlertid grep som kan endre bildet noe, og gjøre små biler med lavt utslipp billigere. Ford har eksempelvis regnet ut at deres nye Ka med bensinmotor blir 4300 rimeligere, mens samme bil med dieselmotor går ned 7400 kroner.

– Vi forventer at mange vil kjøpe seg ned en klasse i disse tider, sier Ingvar Sviggum, nestsjef i Ford i Europa. Sviggum tror dette kommer til å gi de minste bilene et salgsløft både i EU og Norge.

Annonse
Se bildet større

TOYOTA: Aygo leder i Norge. Mer enn hver tredje minibil bærer Toyotaemblemet i grillen. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

MÅ HA STORT: I EU selges det flere minibiler en SUV-er, mens det i Norge selges 10 SUV-er for hver kontrakt som skrives på de minste bilene!

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!