Neste års store strid:

Familiebilkrig

Familiebilkrig

BESTSELGERE: Ford Mondeo selges best i familiebilklassen foran VW Passat. (Foto: Øivind Skar)

Volkswagen og Ford vil ikke sitte rolig å se på at Toyota og Opel stikker av med kundene. Det brygger opp til krig om dem som skal ha ny familiebil i 2009.

Tekst:

Publisert:

Nyhetene står alltid i kø hos bilprodusentene, men noen nyheter er viktigere enn andre. Og de to aller viktigste bilnyhetene denne vinteren vil uten tvil være Toyota Avensis og Opel Insignia. Sistnevnte erstatter traveren Opel Vectra.

Men tro ikke at Ford sitter rolig å se på at konkurrentene gnager fundamentet unna årets mest kjøpte familie- og firmabil. Og Volkswagen lover å kjempe for posisjonen som mest kjøpte bilmerke.

På godt norsk blir dette til en real krig om kundene, og i slike kriger finnes det som regel kun en vinner, bilkjøperen, som kan regne med friske tilbud og betydelige prisavslag.

Opel drar til

Uroelementet i kampen heter Opel Insignia.

For Opel, som for noen år siden hadde hånd om ti av hundre som kjøpte ny bil i Norge, har det gått jevnt nedover. Mindre enn fire av hundre velger nå Opel.

Ford var for få år siden i samme situasjon som Opel – på vei nedover. Men da Ford kledde om Mondeo for et par år siden, snakket Ford-importøren så hardt til sine forhandlere at de skjønte alvoret.

Siden har det gått bratt oppover. Ford er igjen blant de store bilmerkene, og Mondeo en bestselger.

Nå håper Opel på samme effekten.

– Vi får biler og vi har kampviljen, sier administrerende direktør Petter Smebye i General Motors Norge. Opel eies av GM og Smebye håper 3000 nordmenn velger å satse på Insignia i 2009.

Vil bli på topp

– Vi skal befeste den posisjonen vi har både med Volkswagen og Passat. Derfor planlegger vi å selge 2100 stasjonsvogner og 540 Passat CC til knallgode priser, sier informasjonssjef Paul Hegna hos Harald A. Møller, VWs norske importør.

VW vinner 2008 og Passat er på pallplass etter VW Golf og Ford Mondeo som mest foretrukne personbil i 2008.

– Vi skal selge 3450 Mondeo i 2009, slår informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge fast.

3500 Avensis

Toyota runder av til 3500 med ny Avensis, 80 prosent av dem stasjonsvogner. I tillegg får Toyota en rekke andre nye modeller i 2009.

Etter et hvileskjær har Toyota derfor igjen som mål å bli det mest kjøpte bilmerket i Norge, er konklusjonen fra informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge.

I sum utgjør de fire nevnte modeller 9430 biler i et 2009-marked bransjenettstedet BilNytt.no har beregnet til 87.500, etter å ha innhentet prognoser fra alle importørene.

I så fall står disse familiebilene alene for 10,8 prosent av samlet bilsalg neste år.

Ingen tvil om at importørene allerede har gått i skyttergravene for å forbrede priskrigen.

Annonse
Se bildet større

UTFORDRER: Nye Toyota Avensis.

Se bildet større

SALG: Toyota håper å selge 3500 modeller neste år.

Se bildet større

ETTER VECTRA: Opel Insignia kan bli en vinner for GM.

Se bildet større

VIKTIG: Opel Insignia er en viktig bil for GM.

Se bildet større

SUKSESS: Ford Mondeo har vært en suksess for Ford.

Se bildet større

SUKSESS: VW satser på å befeste sin posisjon neste år.

Se bildet større

KRIG: Opels nye Insignia ypper til krig mot Toyotas helt endrede Avensis.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!