ANMELDELSE: Need for Speed: Shift

Fantastisk kjørefølelse

Fantastisk kjørefølelse

Ford GT og Nissan GT-R

Lyden av en Bugatti Veyron dundrende gjennom en tunnel er noe du vil unngå om du har på deg rene underbukser.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.09.2009 kl 13:15

SPILLVERKET.NO: Kjørefølelsen er der, grafikken er fantastisk, lyden er der og banene er der. Og heldigvis er også konkurrentene der:

Need for Speed: Shift har gjort det mange trodde var en fjern drøm, nemlig å vinne tilbake gammel heder og ære for Need for Speed-serien.

Shift er på ingen måte et enkelt spill, og tidvis er spillet faktisk irriterende vanskelig. Men igjen, hva er ikke bedre enn å endelig klare noe du har slitt lenge med?

Les også: Galskapen har startet: Spillverket er på Tokyo Game Show

Sang Bleu

Om du også er et av de litt "rare" menneskene, du vet, de som faktisk snur seg etter biler

— vil du antageligvis bruke mye tid i Shift. Ikke på banen, men hos bilforhandleren.

Her finnes nemlig noe for enhver, både spreke riskokere, presise bratwurster, og ikke minst, spreke svensker. For å nevne noe.

Lyden av en Bugatti Veyron dundrende gjennom en tunnel er eksempelvis noe du vil unngå om du har på deg reine underbukser.

TRAILER: Need for Speed 2

Breisladd

Det tar noe tid før man føler seg komfortabel med kjørefølelsen i Shift, men lov meg at du ikke gir opp med det første

— for når den først sitter, sitter den veldig godt.

I motsetning til Colin McRae: Dirt 2 hvor man ferdes på flere forskjellige underlag, ferdes man (vel og merke om du holder deg på banen) i Shift kun på asfalt. Da blir det desto viktigere at hver bil føles unik, noe de heldigvis absolutt gjør i Shift.

Forskjellen fra min første bil, en Honda S2000, som var en leken og morsom japaner med en forkjærlighet for å slenge ut rompa, til den illsinte og dødsalvorlige Audi RS4 var ekstrem.

Hvor japaneren foretrakk å møte hver sving sidelengs, er Audien fjellstø og møter hver sving med hodet først.

DISKUTER SPILLET HER: "Til banekjøring synes jeg Imprezaen er topp!

Innmari god kopi

Årevis med melking og små, om ingen, nyvinninger har stemplet Need for Speed-serien som lite annet enn kjedelig tidsfordriv. Shift viser oss at den tid er forbi, i hvert fall for nå.

Det kan ikke benektes at spillet er i stor grad en kopi av spill som Race Driver: GRID og GT Legends, men det er en innmari god kopi

— og det kan i hvert fall jeg godta.

Her finner du anmeldelser av alle Need for Speed-spillene

Kjør og kjøp

Spillet både ser og høres fantastisk ut, kjørefølelsen sitter som støpt, og attpåtil byr konkurrentene på en real utfordring.

Det er dog en ting du bør være obs på, kjøper du PC-utgaven bør du være forberedt på at kjøring med tastaturet kan bli svært vanskelig. Spesielt under drifting kommer tastaturet til kort, så her kan det lønne seg å investere i ratt og pedaler.

Analogstikken til PS3 gjør derimot jobben godt nok, men naturligvis er alltid ratt og pedaler å fortrekke om du har slikt tilgjengelig.

Sjekk kartet, finn fram bensinpenger, på med hjelm, hansker og kjøresko

— og kjør til butikken.

Les hele anmeldelsen av Need for Speed: Shift på Spillverket.no

Annonse
Se bildet større

Aston Martin DBR9

Se bildet større

Ford GT og Mercedes-Benz SLR McLaren

Se bildet større

Lotus Elise og Nissan GT-R

Se bildet større

Drifting med en BMW.

Se bildet større

OH YEAH: Need for Speed reiser seg fra asken som en, øh, Pontiac Phoenix.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!