Tror miljøfartsgrense har lite for seg

– Farten er for lav

– Farten er for lav

Miljø- og samferdselsbyråd Peter N. Myhre (FrP) tror miljøfartsgrense har lite for seg miljømessig i forhold til andre tiltak.

Selv om bilistene blåser i miljøfartsgrensen, blir det mye mindre svevestøv.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.12.2008 kl 11:43

RINGVEIEN: Farten er kun senket med 6 km/t i snitt på veier med miljøfart, et godt stykke unna vegvesenets mål om 60 km/t. Likevel er mengden svevestøv redusert med hele 40 prosent. Er det virkelig farten som fører til så gode miljøresultater?

– Jeg tror det er andre tiltak som har vært mye viktigere enn miljøfartsgrense. Færre kjører med piggdekk, bilene har bedre motorteknologi, og vedlikeholdet av veibanen er bedre, både på vasking, feiing og asfaltering. Mange forhold virker inn samtidig og fartsgrensen er nok det minst viktige, mener Peter N. Myhre (Frp), byråd for miljø og samferdsel.

Enten du liker det eller...

... ikke. Så blir luften renere med lavere fart. Myhre synes vegvesenets reklame fremstår merkelig.

– Er det ikke pussig at en reduksjon på 4-6 km/t kan avstedkomme så glitrende gode resultater? Mange veifarende synes det er noe herk å kjøre i 60 på vei med tilnærmet motorveistandard, sier byråden som tar til orde for endringer. Justerbare fartsgrenser etter vær- og føreforhold er tingen, mener han.

– På våte dager er det ikke noe støv. Da kan farten være vanlig. Er det tørr vinterdag, kan farten gå ned. Har man underkjølt regn, kan farten være 30 km/t,og på solrike dager kan den være 100. Det må være mye bedre enn denne tåpelige standard 60-grensen, sier Myhre.

– Er "miljøfart" en bløff?

– Det vil jeg ikke si, men de andre tiltakene er mye viktigere. Vegvesenet bør se grundig på dette, og trekke noen konklusjoner.

Bedre luft, samme fart

Er dette klokt eller er det bare egnet til å erte på seg folk, spør Myhre seg.

Byråden viser til at luften i Oslo har blitt mye bedre de siste årene, takket være lokale miljøtiltak, som tilskudd til rentbrennende vedovner og bedre renhold og vedlikehold av veiene.

– Utviklingen går i retning av stadig mindre luftforurensning. Dette skriver seg fra helt andre tiltak enn fartsgrensen, sier han.

Å få folk til å kjøre enda saktere, slik vegvesenet ivrer for, blir helt meningsløst, ifølge Myhre.

– Problemet er ikke at farten er for høy, men at den er for lav. Det har vi tenkt å gjøre noe med i Oslopakke 3, sier Myhre.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!