Det farligste krysset i Nordre Aker

- Farten må ned

- Farten må ned

Knut Audun Sørensen i Blindern Vel og Erling Svela i Oslo Havebyselskap er glade for lesernes avgjørelse. John Colletts plass er uoversiktelig, og noe må gjøres. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Beboerne på Ullevål og Blindern har kjempet en årelang kamp for å trygge trafikksituasjonen i Sognsveien og over John Colletts plass. Men utformingen av veien og plassen oppfordrer til økt fart, mener de.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.04.2009 kl 08:49

ULLEVÅL: De siste ukene har leserne av Nordre Aker Budstikke kunnet si sin mening om hvilket veikryss som er «det farligste» i bydelen. Nå er stemmene talt opp, og krysset som går av med den tvilsomme seieren, er John Colletts plass.

Av de flere hundre som har stemt, er hele 49 prosent enige om at krysset ved trikkesløyfa og gamle Ullevål kino, der Nils Henrik Abels vei, John Colletts allé, Prestegårdsveien og Sognsveien møtes, fortjente tittelen.

- Har samme inntrykk

Mange har kjempet for bedre trafikksikkerhet i området i flere tiår, blant dem Blindern Vel og Oslo Havebyselskap, borettslaget som utgjør Ullevål Hageby.

- Elevene på Ullevål skole får ikke stå skolepatrulje i Sognsveien ved John Colletts plass fordi det er for farlig, det sier sitt. Likevel er det mange elever på Ullevål skole som må passere Sognsveien på skoleveien, sier Knut Audun Sørensen, tidligere leder av Blindern Vel, som selv har barn på Ullevål skole.

Både Sørensen og Erling Svela, Ullevål Hageby-beboer og tidligere medlem av Sognsvei-komiteen, en intern arbeidsgruppe i hagebyen, er fornøyd med lesernes overbevisende dom.

- Den viser at mange har det samme inntrykket som oss, sier Erling Svela.

Farten er problemet

Også Sørensen mener John Colletts plass er en rettmessig «vinner».

- Dessverre støtter statistikken oss, sier Sørensen og viser til at ingen andre Nordre Aker-kryss har hatt så mange ulykker som John Colletts plass. Fra 2001 til 2005 var det sju ulykker her, viser tall fra Samferdselsetaten.

Både Svela og Sørensen er enige i at det viktigste for å redusere ulykkene i området er å få ned farten i Sognsveien. Fra John Colletts plass og nordover på Sognsveien er fartsgrensen 40 km/t - et pålegg få overholder.

- Bare 400 meter lenger ned, og 100 meter utenfor bydelsgrensen, ligger et kryss som er enda verre enn John Colletts plass, sier Sørensen. Han mener hele strekningen fra krysset Kirkeveien Sognsveien og opp til Ullevål stadion må sees under ett.

- Dette er en helhetlig ulykkesstrekning, men så langt har det blitt sett på separate løsninger for Kirkeveien-John Colletts plass, en eventuell miljøgate fra John Colletts plass og til Ullevål stadion, og en egen regulering for John Colletts plass. Skal løsningen bli god, kan den ikke gjøres «stykkevis og delt», sier Sørensen.

Fra Kirkeveien og opp til John Colletts plass er fartsgrensen 50 km/t. Ifølge Sørensen har de bedt trafikkmyndighetene om å redusere hastigheten, og skilte bedre for å informere bilistene.

- Men Samferdselsetaten mener skilting ikke har noen hensikt, fordi bilistene ikke oppfatter det som naturlig å holde fartsgrensen. At man skal bøye av fordi reglene ikke følges, mener jeg blir helt feil når dette er en ulykkesstrekning, sier Sørensen. - Dette må bilistene få informasjon om.

Lite har skjedd

Noe må også gjøres med utformingen av selve krysset.

- Det er ikke gjort noe for å få ned hastigheten oppover Sognsveien - den brede veien oppfordrer tvert imot til å kjøre fortere, sier Erling Svela.

De to mener forslaget om en rundkjøring, som nå skal til politisk behandling, vil være et stort inngrep på John Colletts plass.

- Men det er ikke mange måter å gjøre det på. Det viktigste er at ulykkesfrekvensen reduseres. Vi har behov for politikere som ser alvoret i situasjonen. Vi har inntrykk av at politikerne støtter oss, men lite har skjedd. Nå har de mulighet til å vise velgerne at de tar tak i situasjonen, sier Knut Audun Sørensen.

- Etter at Blinderntunnelen ble forkastet har trafikken i Sognsveien økt. Veien går gjennom en skolekrets. For Sognsveien er faktisk en boliggate og må utformes slik at farten settes ned, sier Svela.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!