ANNONSE
Annonse

Det farligste krysset i Nordre Aker

- Farten må ned

Knut Audun Sørensen i Blindern Vel og Erling Svela i Oslo Havebyselskap er glade for lesernes avgjørelse. John Colletts plass er uoversiktelig, og noe må gjøres. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Beboerne på Ullevål og Blindern har kjempet en årelang kamp for å trygge trafikksituasjonen i Sognsveien og over John Colletts plass. Men utformingen av veien og plassen oppfordrer til økt fart, mener de.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 30.04.2009 kl 08:49

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

ULLEVÅL: De siste ukene har leserne av Nordre Aker Budstikke kunnet si sin mening om hvilket veikryss som er «det farligste» i bydelen. Nå er stemmene talt opp, og krysset som går av med den tvilsomme seieren, er John Colletts plass.

Av de flere hundre som har stemt, er hele 49 prosent enige om at krysset ved trikkesløyfa og gamle Ullevål kino, der Nils Henrik Abels vei, John Colletts allé, Prestegårdsveien og Sognsveien møtes, fortjente tittelen.

- Har samme inntrykk

Mange har kjempet for bedre trafikksikkerhet i området i flere tiår, blant dem Blindern Vel og Oslo Havebyselskap, borettslaget som utgjør Ullevål Hageby.

- Elevene på Ullevål skole får ikke stå skolepatrulje i Sognsveien ved John Colletts plass fordi det er for farlig, det sier sitt. Likevel er det mange elever på Ullevål skole som må passere Sognsveien på skoleveien, sier Knut Audun Sørensen, tidligere leder av Blindern Vel, som selv har barn på Ullevål skole.

Både Sørensen og Erling Svela, Ullevål Hageby-beboer og tidligere medlem av Sognsvei-komiteen, en intern arbeidsgruppe i hagebyen, er fornøyd med lesernes overbevisende dom.

- Den viser at mange har det samme inntrykket som oss, sier Erling Svela.

Farten er problemet

Også Sørensen mener John Colletts plass er en rettmessig «vinner».

- Dessverre støtter statistikken oss, sier Sørensen og viser til at ingen andre Nordre Aker-kryss har hatt så mange ulykker som John Colletts plass. Fra 2001 til 2005 var det sju ulykker her, viser tall fra Samferdselsetaten.

Både Svela og Sørensen er enige i at det viktigste for å redusere ulykkene i området er å få ned farten i Sognsveien. Fra John Colletts plass og nordover på Sognsveien er fartsgrensen 40 km/t - et pålegg få overholder.

- Bare 400 meter lenger ned, og 100 meter utenfor bydelsgrensen, ligger et kryss som er enda verre enn John Colletts plass, sier Sørensen. Han mener hele strekningen fra krysset Kirkeveien Sognsveien og opp til Ullevål stadion må sees under ett.

- Dette er en helhetlig ulykkesstrekning, men så langt har det blitt sett på separate løsninger for Kirkeveien-John Colletts plass, en eventuell miljøgate fra John Colletts plass og til Ullevål stadion, og en egen regulering for John Colletts plass. Skal løsningen bli god, kan den ikke gjøres «stykkevis og delt», sier Sørensen.

Fra Kirkeveien og opp til John Colletts plass er fartsgrensen 50 km/t. Ifølge Sørensen har de bedt trafikkmyndighetene om å redusere hastigheten, og skilte bedre for å informere bilistene.

- Men Samferdselsetaten mener skilting ikke har noen hensikt, fordi bilistene ikke oppfatter det som naturlig å holde fartsgrensen. At man skal bøye av fordi reglene ikke følges, mener jeg blir helt feil når dette er en ulykkesstrekning, sier Sørensen. - Dette må bilistene få informasjon om.

Lite har skjedd

Noe må også gjøres med utformingen av selve krysset.

- Det er ikke gjort noe for å få ned hastigheten oppover Sognsveien - den brede veien oppfordrer tvert imot til å kjøre fortere, sier Erling Svela.

De to mener forslaget om en rundkjøring, som nå skal til politisk behandling, vil være et stort inngrep på John Colletts plass.

- Men det er ikke mange måter å gjøre det på. Det viktigste er at ulykkesfrekvensen reduseres. Vi har behov for politikere som ser alvoret i situasjonen. Vi har inntrykk av at politikerne støtter oss, men lite har skjedd. Nå har de mulighet til å vise velgerne at de tar tak i situasjonen, sier Knut Audun Sørensen.

- Etter at Blinderntunnelen ble forkastet har trafikken i Sognsveien økt. Veien går gjennom en skolekrets. For Sognsveien er faktisk en boliggate og må utformes slik at farten settes ned, sier Svela.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.