ANNONSE
Annonse

Test: Opel Insignia

Farvel, mann med hatt

LETT Å LIKE: Insignia er først og fremst en bil som er lett å like.

For mange er Opel «mann med hatt»-bil. Glem det heretter.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.10.2008 kl 09:01

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Opel tar farvel med Vectra og inn på scenen ruller Insigna. For Opel er det et steg opp og fram. Med Insignia prøver Opel å sammenlikne seg med premiummerkene – og skal vi være dønn ærlige så er det like mye premium over Insignia som over Saab og Volvo. Men opp til Audi har Opel fortsatt et stykke vei å kjøre.

Insignia kommer ganske komplett, med tre karosserier, inkludert klassens klart største stasjonsvogn – 4,908 meter lang og på størrelse med Audi A6!

Her er også firehjulstrekk og neste år kommer sparevarianter med CO2-utslipp under 140 gram/km.

Opels salg i Norge har de siste årene stupt. Kun fire av ett hundre nybilkjøpere velger nå Opel - mot ti av hundre for noen år siden. Den norske Opel-organisasjonen håper Insignia skal snu trenden og igjen gjøre Opel til et trendy bilmerke.

Hva slags bil snakker vi om?

En stor – 4,83 meter lang – familiebil for folk flest. I likhet med erkekonkurrenten Ford Mondeo vil også Insignia bli å få kjøpt som sedan, fem-dørs kombi og stasjonsvogn. Stasjonsvogna kommer litt senere og blir enda større. (4,908 m)

Kun Ford Mondeo, Skoda Superb og Citroën C5 kan konkurrere med Vectra i størrelse.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører som biler i denne klassen skal, men styringen er ikke like skarp som i Mondeo. Det er mulig å velge utstyrspakke som gjør det mulig å justere oppsettet mellom standard og sportslig.

Når man trykker inn sportsknappen skifter samtidig instrumentbelysningen fra hvitt til rødt!

Hva har den under panseret?

Motorprogrammet blir omfattende på Insignia og inneholder fire med bensin og fire med diesel:

1,6 l/115 hk (B) – 155 Nm – 179 g/km CO2

1,8 l/140 hk (B) – 175 Nm – 184 g/km CO2

2,0 l/220 hk (B) – 350 Nm – 208 g/km CO2

2,8 l V6/260 hk (B) – 350 Nm – 256 g/km CO2

2,0 l/110 hk (D) – 260 Nm – 154 g/km CO2

2,0 l/130 hk (D) – 300 Nm – 154 g/km CO2

2,0 l/160 hk (D) – 350 Nm – 154 g/km CO2

2,0 l/180 hk (D) – kommer senere

Varianter med firehjulstrekk (svenske Haldex som på Saab 9-3) kommer også.

Hva gjør den spesiell?Insignia er første bil i klassen som leser trafikkskilt og viser skiltet på bilens instrumentpanel. Systemet er utviklet av Hella og blir også å finne i BMW. På grunn av kostnadene har Opel valgt å droppe visning på frontruta (headup display)

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle.

Hvem passer den for?Alle som trenger en stor familiebil med mye plass og høy grad av komfort.

Hva koster den?Pris ikke kjent ennå, men ta utgangspunkt i hva Ford Mondeo koster og du har prisen på Insigna. Mondeo starter på 277.600 kroner.

Konkurrenter?De er mange: Ford Mondeo, VW Passat, Toyota Avensis, Mazda6, Renault Laguna, Citroen C5, Peugeot 407, Saab 9-3, Honda Accord, Skoda Superb, Hyundai Sonata og Dodge Avenger.

Når i Norge?De første bilene er i Norge før jul, men markedsføringen starter først litt ut i januar. På første båtlast står kun sedan og kombi. Stasjonsvogna vil være klar til påske.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.